گزارشی از سخت ترین مرحله احداث مترو

مسئول هماهنگی و جابه جایی تاسیسات شهری سازمان قطار شهری اصفهان گفت: جابه‌جایی تاسیسات شهری در اجرای پروژه های عمرانی از جمله پروژه مترو سخت‌ترین مرحله است و هزینه زیادی نیز در بر دارد.

علیرضا کمالی‌کیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:  با توجه به اینکه تاسیسات شهری، مورد نیاز مردم شهر است و اگر یک روز خدمات قطع شود مردم با مشکلات زیادی روبرو می شوند، این جابه جایی ها باید با دقت و سرعت بالایی انجام شود.

وی افزود: جابه جایی تاسیسات شهری مسیر خط یک مترو و ایستگاههای این خط بسیار مشکل و زمان بر بود، زیرا با ترافیک شهر و تردد انسانها روبرو بودیم.

مسئول هماهنگی و جابه جایی تاسیسات شهری سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: در خط یک مترو حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر از تاسیسات شهری اعم از آب و فاضلاب، کابل های برق، گاز و فیبر نوری جابه جا شده است.

وی ادامه داد: جابه‌جایی تأسیسات لوله آب خط یک متروی اصفهان معادل هفت کیلومتر بوده و در این خط در حدود ۱۰ کیلومتر جابه جایی تأسیسات فاضلاب صورت گرفته است.

کمالی‌کیا با بیان اینکه نزدیک به شش کیلومتر جابجایی شبکه مخابراتی در این خط صورت گرفته، تصریح کرد: همچنین جابه جایی تأسیسات گاز در این خط معادل ۵.۵ کیلومتر بوده که این میزان در نوع خود قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: در جابه جایی تاسیسات شهری نیاز به هماهنگی و دریافت مجوز از سازمان و نهادهای مختلف اعم از سازمان پارکها، شهرداریهای مناطق، پلیس راهور و ... بود که با توجه به محدودیت زمان در اجرای پروژه ها نیاز بود که سریعتر این هماهنگی ها انجام شود.

مسئول هماهنگی و جابه جایی تاسیسات شهری سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت دقیق بررسی کنیم برای جابه جایی یک متر تاسیسات ۱.۵ میلیون الی دو میلیون هزینه نیاز است.

کمالی کیا با اشاره به جابه جایی تاسیسات شهری در خط دو مترو گفت: در ایستگاه شهرک امام حسین (ع) حدود یک کیلومتر تاسیسات شهری جابه جا شده است و ایستگاه زینبیه نیز با توجه به نوع زیرساخت‌ها باید لوله های فاضلاب نوسازی شود.

وی افزود: در جابه جایی تاسیسات و احداث ایستگاهها باید به مسائل ایمنی و پدافند غیرعامل توجه اساسی کرد.

مسئول هماهنگی و جابه جایی تاسیسات شهری سازمان قطار شهری اصفهان تاکید کرد: تفاوت خاصی در جابه جایی تاسیسات شهری خط یک و دو مترو وجود ندارد و می توان در راستای کاهش هزینه ها از تجربیات خط یک مترو در خط دو استفاده کرد.

کد خبر 344430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.