نقش فضاهای سبز شهری در بروز جنایت چیست؟

امروزه بحث طراحی شهری نه تنها به عنوان یکی از ضروری ترین و البته تخصی ترین اصول شهرسازی بر شمرده می‌شود که عدم توجه به آن می تواند زیان های جبران ناپذیری را از افت صنعت توریسم تا افزایش جرم و جنایت به همراه داشته باشد.

به گزارش ایمنا، برای داشتن شهری زیبا لزوما نیازی نیست که تنها تمرکز بر لوکس بودن ساختمان ها باشد بلکه می توان محیط شهری را به ویژه با ایجاد فضاهای سبز دلپذیر کرد. مطابق گزارش World Economic Forum، که سبزترین شهرهای جهان را از حیث فضای شهری و بر اساس شاخص هایی از پیش تعریف شده مشخص می‌کند، ونکوور کانادا، کالیفرنیای آمریکا و شهر ژنو در سوییس سبزترین شهرهای جهان شناخته شده اند. انتخاب ونکوور به عنوان سبزترین شهر جهان، امر تصادفی نیست بلکه مسئولان این شهر برای کسب این رکورد از سال ها پیش تلاش کرده اند. در واقع ونکوور تا سال ۲۰۲۰ سه برنامه اصلی را در راستای اهداف سبز بودن شهر ونکوور تدارک دیده است:

  • کاهش کربن در فضای زندگی با اعمال راهکارهایی در حوزه حمل و نقل و مسکن
  •  به حداقل رساندن ضایعات در محل زندگی و به حداکثر رساندن فضاهای سبز
  •  و فراهم آوردن اکوسیستم های سالم و طبیعی و نهایتا تولید محصولات بومی

لازم به ذکر است که این شهر در صدد است تا آمار فضاهای سبز را به حدی افزایش دهد تا به فاصله هر ۵ دقیقه پیاده روی، یک فضای سبز وجود داشته باشد! گامی غیر قابل باور در جهت افزایش سلامت عمومی.

ونکوور کانادا

تاکید بر افزایش مساحت فضاهای سبز شهری از جمله اقدامات ارزشمند کشورهای پیشرو در بحث سلامت شهروندان است که برای پیشبرد آن نیز سرمایه های هنگفتی در نظر گرفته می‌شود چرا که نتایج تحقیقات مختلف بر تاثیر مثبت پارک های شهری بر سلامت بدنی و روانی ساکنان حکایت دارد. در ادامه به دو فایده‌ی مهم وجود فضاهای سبز در سطح شهر اشاره خواهیم داشت.

سلامت روحی و جسمانی

وجود فضاهای سبز شهری علاوه بر کاهش خطر گرمایش جهانی و زیباسازی شهر، سلامت روحی و جسمانی شهروندان را نیز به دنبال دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، عدم تحرک از اصلی ترین عوامل بروز بیماری های مختلف محسوب می‌شود. تحقیقات حوزه ورزش نشان می دهد افرادی که در نزدیکی پارک ها و فضای سبز زندگی می‌کنند در خطر کمتری برای بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن قرار دارند. دسترسی به فضاهای سبز و پارک ها یکی از اصلی ترین محرک های انگیزشی انجام ورزش در محیط های شهری  شناخته می‌شوند که حتی می توانند احتمال ورزش در افراد بی تحرک را تا سه برابر افزایش دهند. همین افزایش سه برابری قطعا تاثیر بسیار حیرت انگیزی را در کاهش ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان و دیابت به همراه دارد.

بر اساس نتایج تحقیق (Kuo (۲۰۱۵، وجود فضاهای سبز شهری شانس رویارویی بدن با میکروب های مختلف طبیعی را افزایش می دهد که نهایتا افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت. در پژوهشی دیگر که توسط (Villanueva et al. (۲۰۱۵ انجام گرفته است، یافته ها حاکی از آن است که پارک های داخل شهری می توانند به راحتی از گرمای فضا بکاهند و متعاقبا خطر بروز بیماری های وابسته به گرما را نیز به طور چشمگیری کاهش دهند.

وجود فضاهای سبز تنها برای سلامت جسمانی تاثیر مثبت ندارند بلکه درسلامت روان نیز نقش بسزایی را ایفا می کنند. پژوهش (Mitchell (۲۰۱۳ نشان می‌دهد که حداقل انجام یک بار ورزش در محیط های سبز شهری، خطر بیماری‌های مبتلا به سلامت ذهنی را تا شش درصد کاهش می‌دهد. برای افرادی که دچار زوال عقل هستند، حضور در فضاهای سبز می تواند الگوهای خواب و خوردن آن ها را تحت تاثیر مثبت قرار دهد و حس سلامتی، اعتماد به نفس را افزایش داده و متعاقبا تعامل اجتماعی این بیماران را افزایش دهد.

نتایج به دست آمده در تحقیق (۲۰۱۷)Kazmierczak  نیز حاکی از آن است که وجود فضاهای سبز در سطح محلی تعاملات و همبستگی اجتماعی و همچنین حس تعلق خاطر ساکنان به محیط را افزایش می‌دهد و به نوبه خود مانع از بروز ناهنجاری های اجتماعی مربوطه نظیر خشونت های کلامی می‌شود.

کاهش جرم و جنایت

در پژوهش جامعی که توسط محققان آمریکایی صورت گرفت نتایج جالبی در رابطه با تاثیر فضای سبز در کاهش جرم و جنایت  به دست آمد. شهر Youngstown در ایالت اوهایو آمریکا به علت برچیده شدن صنایع مختلف از این محل، دچار رکود اقتصادی شدید و بیکاری بالا  شده است. ۳۱ درصد از وسعت این شهر خالی از سکنه است و به همین علت شهرداری تصمیم گرفت طی برنامه ای چهار ساله، فضاهای خالی شهر را سازماندهی کند. به همین منظور ابتدا به محله های مختلف سرمایه ای تعیین شده را واگذار کرد تا بنا به سلیقه‌ی جمع، این محیط ها به صورت باغچه، درختان میوه و یا هر فرم دیگری از فضای سبز سامان دهی شوند.

محققان پس از بررسی نتایج دریافتند که میزان جرم و جنایت نظیر سرقت از منازل و اعمال خشونت آمیز به طور چشمگیری نه تنها  در این مناطق بلکه در محله های مجاور نیز کاهش یافته بود. به گفته پژوهشگران، از آنجا که نگهداری از فضای سبز محلی، توجه، مراقبت و همدلی افراد بومی را می‌طلبد، همین امر می تواند نوعی همبستگی محلی را در بین ساکنین افزایش دهد و مانع از بروز جرایم ناشی از خشونت و هیجان های لحظه ای شود.

هرچند کاملا مشخص است که  افزایش فضاهای سبز شهر، رکن اساسی زیباسازی شهر و البته بازوی کمکی در جهت افزایش سلامت عمومی شهروندان به شمار می رود اما خود نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مسئولان شهری از اداره های مرتبط با آب و فاضلاب گرفته تا محیط زیست است، تا بتوان با تدوین برنامه ای کاربردی نظیر انتخاب بهترین روش های آبیاری و تعیین نوع گیاهان کاشتنی مناسب آب و هوای منطقه و همچنین با دیدگاهی مقرون به صرفه به این هدف والا جامه‌ی عمل پوشاند و جامعه سالم تری را با هزینه پایین تری ایجاد کرد.

کد خبر 344423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.