سلامت را وقف کنیم

سنت وقف تنها به وقف املاک و دارایی و... نیست و هر کس می‌تواند از هراندازه که مایل است از هر آنچه که دارد وقف کند تا ضمن اینکه خیری به دیگران می‌رساند، در کار خیر آنها نیز سهیم باشد. شاید به همین خاطر است که دین اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام نیز به «وقف» سفارش کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، حالا بازهم خیرین دست روی دست نگذاشته‌اند و برای خیررسانی هر کاری که توانایی آن را داشته باشند انجام می‌دهند، اما این بار در زمینه سلامت، یعنی هر کمکی که بتوانند به جامعه سلامت برسانند از آن دریغ نمی‌کنند، از تأمین مالی تا کمک‌های معنوی و وقف در زمینه سلامت، از تجهیز مراکز درمانی و بهداشتی تا وقف ملک برای مراکز بهداشتی درمانی...

این موضوع سبب شده مجمع خیرین سلامت استان اصفهان «جشنواره فیلم کوتاه خیرین سلامت» را با هدف گسترش فرهنگ وقف در زمینه سلامت برگزار کند که به گفته سیدحسین رضازاده تا قدمی در راستای آگاهی مسئولان نظام سلامت از مشکلات مردم باشد. آنچه در زیر می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مدیرعامل مجمع خیرین سلامت استان اصفهان و رئیس جشنواره فیلم کوتاه خیرین سلامت است:

چه شد به فکر برگزاری این جشنواره افتادید؟

 از آنجایی که خیرین در طول سال‌های گذشته خدمات بسیاری انجام داده‌اند و ظرفیت‌هایی بسیاری در این زمینه وجود داشته است، برای انتقال تفکر نیت خیر به نسل‌های آینده تصمیم گرفتیم با برگزاری جشنواره‌ای، فیلم و مستندهایی داستانی را به جامعه ارائه دهیم تا ضمن فرهنگ‌سازی، نیازهای سلامتی جامعه برطرف شود و خیر آن به اقشار آسیب‌پذیر برسد.   

 با توجه به اینکه محوریت جشنواره، فعالیت خیریه‌ای در زمینه سلامت است، فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال می شوند، باید چه چیزی را بیان کنند و مخاطب هدف آنها کیست؟

یکی از محورهای این جشنواره نقش خیرین در ارتقاء خدمات نظام سلامت است. یعنی اگر خیری با هزینه خود مرکز درمانی یا خانه بهداشت و... ساخته است و با کار خود بخشی از نیازهای بخش سلامت را برطرف کرده است، کار او را در قالب فیلم و مستند داستانی به جامعه ارائه می‌دهیم.

بخش دیگر این جشنواره به فیلم‌هایی با موضوع بیماری‌های خاص همچون دیالیز، دیابت و ام اس و...می‌پردازد که جامعه را تهدید می‌کنند تا مردم را از فرآیند بیماری‌ها، پیشگیری از آن، رعایت بهداشت، توجه به سلامت عمومی بدن و... آگاه کنیم، در واقع مخاطب آن همه مردم هستند.

نقش خیرین در این جشنواره چیست؟ آیا آنها پشتیبانی مالی جشنواره را به عهده داشته‌اند؟ چه نهادهایی حمایت مالی از این جشنواره را بر عهده دارند؟

مجمع خیرین سلامت خود مبدع و مجری طرح است. برای حمایت‌های مالی، برخی اعلام امادگی کرده‌اند، اما در این راستا رایزنی‌هایی انجام خواهیم داد. با این حال خیرین سلامت کشور و استان اصفهان با تشکیل شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های گوناگون با حضور کارشناسان و شخصیت‌های صاحب نظر در زمینه فیلم و هنر اقدام به تدوین محورهای جشنواره و تنظیم آیین‌نامه می‌کند که تاکنون فیلم‌های بسیاری به جشنواره ارسال شده است.

در همین راستا مرکز صدا و سیما، شهرداری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه سپهر، دانشگاه جامع علمی کاربردی و حوزه هنری در شورای سیاست‌گذاری عضویت دارند و در کنار هنرمندان و اعضای مجمع خیرین در برنامه‌ریزی و تدوین محورها و آیین‌نامه‌ها کمک می‌کنند و همه قول داده‌اند که در حد بضاعت حمایت کنند.

فراخوان جشنواره چه زمانی اعلام شد؟ مهلت ارسال آثار به آن تا چه زمانی است؟ آیا هیأت انتخاب و هیأت داوری جشنواره انتخاب شده اند یا خیر؟ آیا تاکنون جشنواره‌هایی با موضوع سلامت یا فعالیت خیریه‌ای در کشور یا شهر اصفهان برگزار شده است؟

فراخوان جشنواره سال گذشته اعلام شده است و قرار بود در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شود اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد و با پیشنهاداتی در این زمینه قرار شد برگزاری جشنواره به زمان دیگری موکول شود. البته نام جشنواره «مهر سلامت» است و به همین خاطر بهتر بود در مهرماه برگزار شود. همچنین مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه است. ناگفته نماند که هیئت داوری جشنواره از شهرهای تهران و اصفهان انتخاب شده‌اند.

با این حال چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور و استان برگزار شده است اما در مورد موضوع خیرین سلامت تا به حال جشنواره‌ای برگزار نشده و این نخستین جشنواره فیلم کوتاه در این زمینه است.

تاکنون جشنواره‌های هنری بسیاری برگزار شده‌اند که ادامه پیدا نمی کنند، آیا این جشنواره هم قرار است یکی از آنها باشد یا ادامه پیدا می‌کند؟ چرا؟

این جشنواره قرار است ادامه‌دار باشد و پس از گذشت چندسال در سطح بین‌المللی برگزار شود، تا تفکر خیرخواهی گسترش یابد و در راستای ارتقاء نظام سلامت و رفع کمبودها قدمی برداشته شود. امیدورایم روزی برسد که هیچ کس برای درمان بیماری خود مشکلی نداشته باشد، به همین خاطر با برگزاری این جشنواره می‌خواهیم مسئولان نظام سلامت را با مشکلات مردم آگاه کنیم تا در راستای افزایش کیفیت هرچه بیشتر خدمات تلاش کنند.

در جلسه‌ای در پاتوق فیلم کوتاه اصفهان در سال گذشته اعلام کردید که یک بودجه یک میلیون تومانی برای ساخت فیلم‌های کوتاه با موضوع خیرین سلامت در نظر گرفته‌اید. چرا این بودجه این قدر کم است و آیا کسی تاکنون از آن استقبال کرده است؟ اگر استقبال شده تاکنون چند فیلم‌نامه ارائه شده است و در چه مرحله‌ای از ساخت قرار دارند؟

همه ارگان‌ها و سازمان‌ها از نظر اعتبارات دچار مشکلاتی هستند و ما نیز از این ماجرا مستثنا نیستیم. در همین راستا امیدواریم مشکلات مالی حل شود تا بتوانیم همه اعتبارات مورد نیاز برای ساخت فیلم را در اختیار فیلم‌سازان قرار دهیم. اما اگر فیلم‌سازان طرح خود را ارائه دهند، پس از بررسی آن، در صورت داشتن شرایط لازم، طرح در اولویت و اعتبار به آن تعلق می گیرد.

با این حال استقبال در این زمینه خیلی خوب بوده است. یعنی طرح‌هایی با موضوعات بیماری ام اس، دیابت و یا موضوعات سلامت که در جامعه شایع است ارایه شده که برخی از آنها در مرحله دیالوگ‌نویسی و برخی در مرحله فیلم‌برداری هستند.

کد خبر 344399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.