عرضه دام قاچاق، تهدیدی علیه سلامت و اقتصاد است

لنجان-رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: اگر شبکه دامپزشکی اقدامی برای مبارزه با قاچاق دام به صورت جدی و عملی انجام ندهد، فعالیت های پیشگیرانه از شیوع بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام نتیجه مطلوب را در بر نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرهاد طاهری در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان لنجان اظهار کرد: در حوزه قاچاق کالا همواره پایین بودن سطح بهداشتی برخی کالاها مورد توجه بوده که این مهم باعث انتقال بیماری های مختلف می شود بر همین اساس افرادی در واحد قرنطینه و امنیت زیستی شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان در تلاش هستند با کنترل دقیق و رعایت اصول بیوسکوریتی و قرنطینه ای و همچنین مبارزه جدی با قاچاق دام و داروهای دامی از ورود هر گونه کالای مرتبط با دامپزشکی و یا دام قاچاق به شهرستان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه عرضه دام قاچاق تهدیدی علیه سلامت جامعه و اقتصاد کشور است، افزود: کنترل و پیشگیری از شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از طریق نظارت همیشگی بر واحدهای پرورش، کشتار، فراوری، حمل و توزیع انواع فراورده های خام دامی و اطمینان از رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در این واحدها انجام می شود که اهمیت بسیار بالایی است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان تصریح کرد بالغ بر ۷۰۰ خودروی حمل فرآورده های خام دامی و خوراک دام توسط واحد قرنطینه و امنیت زیستی شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان صاحب کد رهگیری الکترونیکی شدند که این خود نقش مهمی را در رعایت مسایل بهداشتی توسط خودروهای حمل فرآورده های خام دامی و خوراک دام خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در راستای نظارت و اجرای قوانین سازمان دامپزشکی کشور شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان به صورت مستمر در ایام مختلف از داروخانه های دامپزشکی این شهرستان بازدید می کند که در این طرح علاوه بر تکمیل فرم بازدید، تمامی داروهای داروخانه ها از نظر تاریخ تولید و انقضاء و عدم توزیع بدون نسخه مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند.

طاهری اضافه کرد: طی بازرسی های انجام شده از داروخانه‌های دامپزشکی شهرستان لنجان بالغ بر تعداد ۱۰ قلم دارو به ارزش ۳۰ میلیون ریال که تاریخ آنها منقضی شده بود، کشف و ضبط شد.

وی یادآور شد: در راستای نظارت بهداشتی بر واحدهای صنفی، رستوران داران و طباخی ها نیز بازدید مشترک به همراه نمایندگان تعزیرات، اداره صنعت معدن و تجارت بازرسی هایی از رستوران ها و طباخی های شهرهای شهرستان لنجان انجام گرفت.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: در این بازدید ضمن بررسی و نظارت بر اقدامات بهداشتی رستوران ها و طباخی ها، آموزش های لازم در خصوص رعایت اصول نگهداری فرآورده های خام دامی و بهداشتی به مسئولان این واحدهای صنفی ارایه شد، البته در بازدید از تعدادی از این واحدها حدود ۳۰ کیلوگرم فرآورده های خام دامی منجمد و فاقد هویت در شهر ورنامخواست کشف و معدوم شد.

وی متذکر شد: همچنین در اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی در ایام نوروز نیز اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان اعمال نظارت و ارایه خدمات انجام گرفت و از ۳۳۸ واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی دام و طیور، پنج واحد رستوران و طباخی تحت پوشش برنامه کنترل و نظارت بهداشتی قرار گرفتند.

طاهری یادآور شد: در پی بازدیدهای مستمر کارشناسان نظارت شبکه دامپزشکی از این اماکن بالغ بر ۳۷۳ کیلو گرم انواع فرآورده‌های خام دام و طیور فاسد و بدون هویت کشف و معدوم سازی شد.

وی عنوان کرد: ما بر این باوریم اگر اقدامات مبارزه ای شبکه دامپزشکی با قاچاق دام به صورت جدی و عملی صورت نگیرد، فعالیت های پیشگیرانه از شیوع بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام نتیجه مطلوب را در بر نخواهد داشت به همین دلیل شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان در برخورد قانونی با متخلفان و تهدید کنندگان بهداشت و سلامت جامعه هیچ گونه اغماضی صورت نمی دهند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام مخصوصاً بیماری تب کریمه کنگو با همکاری مأموران نیروی انتظامی و شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان در ایست بازرسی نیروی انتظامی در مسیر جاده بین زرین شهر و بروجن سه دستگاه کامیون حامل ۱۷۰ رأس دام سبک غیر مجاز در حال تردد متوقف شدند.

وی افزود: باید به این نکته توجه جدی داشت که برای حمل هرگونه دام و یا فرآورده های خام دامی براساس قانون دامپزشکی باید مجوز حمل بهداشتی اخذ شود چراکه افرادی که دارای مجوز هستند برای انتقال دام قبل از انتقال اطمینان حاصل می کنند که دام هایی که برای انتقال آماده هستند از هر نوع بیماری عاری و مورد تأیید دامپزشکی قرار گرفته اند.

طاهری تصریح کرد: این گونه خدمت به راحتی توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان در اختیار دامداران و افرادی که اقدام به حمل دام قانونی می کنند قرار می گیرد و قطعا با انجام این اقدام می توان از شیوع و گسترش بیماری های دامی مشترک انسان و دام در جلوگیری کرد.

کد خبر 344397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.