۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
پرتگاه جنون

نسیم بهاری در حال وزیدن است، صدای گوشخراش بوق موتورسیکلتی که کنار خودروی پژو سفید رنگی در حال حرکت است، مشاجره لفظی و بگو مگو بین راکب و سرنشین خودروی پژو را به دنبال دارد و توجه همه عابران و رانندگان اطراف را به‌ خود جلب می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، راننده از خودرو خود بیرون می آید و به راکب موتورسیکلت ناسزا می گوید. گفت و شنودهای نازیبای میان آنها افزایش می یابد، برخی به آنها نگاه می‌کنند و به نشانه تاسف سری تکان می دهند و برخی نیز برای جداکردن آنها پیش قدم می شوند.

مسیر را ادامه می دهی، به چهار راه دوم می رسی. هنوز چراغ قرمز مخصوص عابران پیاده که در سر چهارراه قرار داشت به رنگ سبز درنیامده و خودروها در حال حرکت هستند که عبور ناگهانی عابر پیاده‌ای از خیابان و صدای بوق‌های ممتد راننده تاکسی یکبار دیگر فضا را بهم می ریزد و این‌بار حتی عابر قبول ندارد که عبورش از چراغ قرمز خطایی بزرگ بوده است و می‌توانست اتفاق جبران ناپذیری را رقم بزند و پشت سر هم به راننده ناسزا می‌گوید...

مشاجره و دعوای شهروندان بر سر مسائل مختلف از حق تقدم خودروها گرفته تا بگومگوهای مسافران اتوبوس یا تاکسی و مشاجره و نزاع جوانان موتورسوار و... از جمله رفتارهایی است که در میان افراد جامعه بسیار دیده می شود و نشان‌دهندۀ کاهش آستانه تحمل در جامعه است. 

بگومگوهای روزانه از زبان آمار

این در حالی است که علی سلیمان پور، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان از آمار نزاع استان سخن به میان می آورد و می گوید: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۳۷ هزار و ۷۵۱ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که از کل مراجعان نزاع تعداد ۱۲ هزار  و ۱۶۷ نفر زن و ۲۵ هزار و ۵۸۴ نفر مرد بوده‌اند.

وی در خصوص آمار مراجعات نزاع استان اصفهان در در فروردین ماه سال جاری نیز اظهار می کند: در این بازه زمانی تعداد سه هزار و ۲۹۹ نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش یافته است.

سلیمان پور اذعان می‌کند: مراجعان به دلیل نزاع ۳۵ درصد از حجم معاینات بالینی مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان را تشکیل می دهند. هم چنین از کل مراجعان نزاع در سال جاری تعداد یک هزار و ۱۳۷ نفر زن و دو هزار و ۱۶۲ نفر مرد بوده‌اند.

وی می افزاید: در مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۴۳۸ نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند که یک هزار و ۴۷ نفر زن و دو هزار و ۳۹۱ نفر مرد بوده‌اند.

 ۱۰ اتهام اول استان در سال جاری

آمارها حاکی از آن است که دعواهای خیابانی در جرم‌های اولویت‌دار قرا ندارند اما گاهی فحاشی و یا عدم کنترل زبان و شیوه رفتار مردم در کوچه و خیابان نسبت به یکدیگر سبب جرائمی مانند ضرب و جرح و خشونت‌هایی مانند چاقو کشی می‌شود، بنابراین پیشگیری، یکی از حوزه‌هایی است که نقش مؤثری در کاهش حوزه جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی، جسمی، انسانی دارد.

محمدرضا قنبری، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان با برشمردن ۱۰ اتهام اول استان در سال جاریمی گوید: این ۱۰ اتهام شامل توهین به افراد عادی، صدمه بدنی غیرعمدی بر اثر تصادف، سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، خیانت در امانّت، کلاهبرداری، افتراء و رانندگی بدون پروانه رسمی است. 

وی ادامه می دهد: پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم از اهداف مهم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان است که طی سال‌های اخیر برنامه‌ها، اقدامات، راهکارها و شیوه‌های مختلفی برای کاهش نرخ رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه را داشته است.

قنبری تاکید می‌کند: برگزاری کارگاه سَبک زندگی ویژه سربازان، کارگاه ۲۴ مهارت تربیت فرزند برای والدین در مدارس ابتدایی استان، پیشگیری رشد مدار ضمن خدمت فرهنگیان برای معلمان و کادر اجرایی مدارس، مهارت‌های اجتماعی مربیان مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی، هم‌چنین برگزاری کارگاه های اصلاح و باز اجتماعی نمودن مرتکبین جرائم تعزیری درجه ۶ تا ۸ و زندانیان و تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خشونت استان و پیگیری اجرای آن بخشی از عناوین برنامه‌های  سال ۹۷ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان بوده که در حال اجرا است.

لزوم فرهنگ‌سازی در کاهش بروز جرم

سرهنگ حسین حسین زاده، جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار می کند: خشم و عصبانیت‌های بی‌مورد عامل جرم‌زای فوق العاده‌ای است و افرادی که به خشونت عادت کردند و مرتکب جرایمی شده و  به واسطه همین رفتارهای تکانشی نیز پرونده های متعددی برای آنها ایجاد می شود.

وی تاکید می‌کند: تجربه و مطالعات ثابت کرده که اولین زیان‌ها و آسیب‌هایی که به افراد خشمگین و عصبانی وارد می‌شود و قبل از اینکه مخاطبِ خود را مورد تعرض و حمله قرار دهد، به واسطه خشم و عصبانیت خود او نیز متضرر خواهد شد.

سرهنگ حسین‌زاده می‌گوید: به نظر می‌رسد هرچه اشخاص قوی‌تر و مسلط به اعمال و رفتار خود باشند کمتر خشمگین می‌شوند، ضمن اینکه معمولا اشخاص ضعیف با پرخاشگری و عصبانیت با دیگران برخورد می کنند و باید مراقب بود که این خشونت‌های مکرر  به عادت تبدیل نشود چراکه همین عادت‌ها موجب مرض شده  و ضرر و زیان های فوق العاده‌ای را به دنبال دارد.

وی می‌افزاید: متاسفانه افراد خشمگین و عصبانی به خشونت و پرخاشگری کلامی عادت کرده و به تدریج منزوی می‌شوند و دوستان و فامیل و همکاران نیز به واسطه این رفتارهای زشت و ناپسند از این گروه از افراد فاصله  می‌گیرند و در نهایت انزوا و افسردگی این اشخاص پرخاشگر مشکلات زیادی را برای آنها به دنبال دارد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید بر کاهش آمار نزاع در سال گذشته تصریح می‌کند: بر اساس روایات معصومین و احادیث و سنت نبوی که زندگی همه آنها سرمشق  انسان‌ها است، کنترل خشم یک عمل نیکو است و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. خوشبختانه در سال ۹۶ آمار نزاع و درگیری که دلیل آن خشم و عصبانیت است در استان اصفهان کاهش قابل توجهی داشته و به طور یقین تعاملات رفتاری مناسب و فرهنگ سازی  در این زمینه و کاهش بروز جرم موثر است.

 سبک ارتباطی پرخاشگرانه

مهرداد دشتی، روانشناس و مشاور خانواده در این زمینه اظهار می‌کند: خشم در یک موقعیتی ایجاد شده و منجر به سبک پرخاشگری ناخواسته می‌شود و پرخاشگری به عنوان یک سبک ارتباطی است. در مواقعی هم پرخاشگری به عنوان یک رفتار و بعضی اوقات به عنوان سبک ارتباطی افراد پرخاشگر است.

وی می افزاید: اشخاصی که سبک ارتباطی پرخاشگرانه دارند، گرفتن حق شان را  دلیل  اصلی این رفتار می‌دانند و معتقدند که هر زمانی که حس کنند حق شان ضایع شده و یا در هر موقعیتی که عصبانی شوند به خود اجازه بروز رفتار پرخاشگرانه را خواهند داد.

وی معتقد است؛ سبک پرخاشگری به صورت حمله کردن کلامی و غیر کلامی و فیزیکی است و هر نوع آسیب رسانی به دیگران در حملات کلامی پرخاشگری به حساب می‌آید. این گروه از افراد پرخاشگری فیزیکی، خشونت و هر نوع آسیب‌رسانی را یاد گرفته‌اند و  از سویی در بعضی از جوامع  و اطرافیان این گروه از افراد  مورد تشویق قرار گرفته و پاداش می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود که از این سبک ارتباطی الگو برداری کردهو پیش بروند. در جامعه هم بخش عمده‌ای از پرخاشگری‌ها به واسطه همین امر اتفاق می‌افتد و  عده زیادی از افراد سبک تعاملاتی پرخاشگرانه دارند و در جامعه به خودشان اجازه پرخاشگری کلامی و حمله کردن به دیگران را می‌دهند و این حمله کردن به دیگران هم راهی است رسیدن به خواسته‌هایشان است.

این مشاور خانواده با اذعان به این نکته  این گروه از اشخاص پرخاشگر در خانواده شروع به بروز این نوع رفتار کرده و در جامعه هم بسیاری از اوقات به نتیجه رسیده و تقویت روحی هم دریافت کردند، می‌گوید: گاهی اوقات هم پرخاشگری‌ها در جامعه به صورت موقعیتی بوده و  رفتار پرخاشگرانه نیست و  فرد هم از بروز این نوع رفتار نارحت می‌شود، اما عصبانیت او به شدتی می رسد که نمی‌تواند  خود را کنترل کند، بنابراین دست به خشونت و پرخاشگری میزند و این نوع پرخاشگری هم در جامعه بسیار مشاهده می‌شود، کسانی که نمی‌خواهند پرخاشگری کنند، اما در بعضی از موقعیتها مثل رانندگی کردن  و یا اختلافات خانوادگی خشونت و پرخاشگری  می‌کنند.

اهمیت کنترل خشم

وی با تاکید به اهمیت کنترل خشم اذعان می‌کند: پرخاشگری در موقعیت‌های متفاوتی اتفاق می‌افتد، کنترل خشم یکی از بحث‌های مهم است، باید افراد خشمگین مهارت‌های مدیریت خشم را آموخته و تمرین کنند. از سویی استرس‌های روزمره در جامعه عامل دیگر افزایش پرخاشگری‌های روزمره  است.

وی ادامه می دهد: امروزه در اجتماع سطح استرس‌ها بسیار بالا  بوده و گاهی اوقات این استرس‌ها  در حد تحمل  افراد نیست و با تغییر شرایط قدرت تحمل پایین آمده و بروز پرخاشگری‌ها را به دنبال دارد.

دشتی بر این باور است که متاسفانه امروزه  فشار کار زیاد و احساس ناامنی شغلی بالا هم موجب ایجاد استرس  در بین برخی از اشخاص می‌شود و کسانی تحت استرس‌ها و فشارهای زیادی هستند مستعد پرخاشگری‌های موقعیتی می‌شوند. در مواقعی مواجه شدن با ناکامی‌های شدید موجب  پرخاشگری شده و گاهی اوقات هم احساس امنیت بیشتر (برای مثال محیط خانواده) بروز این نوع رفتار را به دنبال دارد که خشم به صورت پرخاشگری است.

وی بیان می‌کند: برای کاهش پرخاشگری‌ها یکی از راهکارهای اساسی آموزش مدیریت خشم از دوران کودکی است که ضرورت وجود این آموزش‌ها در جامعه حس می‌شود. نکته دیگر اینکه باید سطح تنش‌ها و استرس‌های زندگی روزمره را کاهش داد و در جهت تقویت سبک زندگی سالم بکوشیم و در سطح کلان اجتماعی هم برای کاهش استرس ها اجتماعی بحث در این زمینه ضروری به نظر میرسد.

گزارش از اکرم کیانی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 344376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.