خشکسالی در ۲ هزار هکتار از باغات نجف آباد

نجف آباد- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نجف آباد گفت: طی سال جاری با توجه به وضعیت منابع آبی، خطر خشکسالی بیش از دو هزار هکتار از باغات میوه شهرستان را تهدید می کند که برای رفع آن، آبرسانی سیار با استفاده از ۴۰ دستگاه تانکر در دستور کار قرار گرفته است.

مجتبی مطهری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آباد با اشاره به شناسایی ۱۶ حلقه چاه در سطح شهرستان با همکاری اداره منابع آب اظهار کرد: برای زنده نگهداشتن دو هزار هکتار از باغات نجف آباد، ۴۰ تانکر آبرسانی باید روزانه حداقل پنج بار از این چاه ها که دارای وضعیت ذخیره آبی نسبتا بهتری هستند، آبگیری کنند.

وی ظرفیت بیشتر تانکرهای مورد استفاده برای این طرح را ۳۰ هزار لیتر دانست و گفت: طی محاسبات انجام شده، تا نیمه سال جاری  باید حداقل ۶۰۰ میلیون لیتر آب طی سه نوبت به باغ های در معرض خطر رسانده شود.

مدیر جهاد کشاورزی نجف آباد با اشاره به تشکیل جلسات متعدد در این خصوص و برنامه ریزی صورت گرفته برای برخورد اداره منابع آب شهرستان با کشت محصولات زراعی پر مصرف همانند برنج ادامه داد: در اجرای طرح آبرسانی سیار، مجموعه هایی مانند نظام صنفی کشاورزان، فرمانداری و شرکت تعاونی کامیون داران نیز مشارکت دارند.

نخستین سال بدون کانال

محمد خلجی، مدیر اداره منابع آب شهرستان نجف آباد شرایط آب استان در سال جاری را بی سابقه عنوان کرد و گفت: پس از بهره برداری از سد زاینده رود و شبکه کانال های آبرسانی موسوم به نکوآباد در سال ۱۳۴۹، امسال نخستین سالی است که این کانال های در هیچ صورتی آبگیری نمی شوند.

خلجی ادامه داد: معمولا در چنین شرایطی به منابع آب زیرزمینی که دیرتر تحت تاثیر خشکسالی قرار می گیرند، مراجعه می شود، اما متاسفانه در این بخش نیز وضعیت نامناسب است و چاره ای جز مدیریت دقیق و هوشمندانه منابع آب موجود با کمک کشاورزان و باغداران نداریم.

وی با اشاره به سیاست در نظر گرفته شده در خصوص اولویت دادن به آب شرب مردم و پس از آن صنایع و باغات اضافه کرد: تعدادی از چاه های آب شناسایی شده برای استفاده در طرح آبرسانی سیار باغات، مربوط به حمام های قدیمی سطح شهرستان هستند که با مالکان آن ها در این خصوص توافق لازم صورت گرفته و در خصوص فضای سبز شهری نیز شهرداری با برنامه ریزی خوبی که انجام داده، بیشتر نیاز خود را از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب تامین کرده است.

وی ادامه کشت محصولی مانند برنج را از معضلات غرب استان دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود که در پاره ای موارد حساسیت های بین استانی را هم دامن زده، مقرر شده با همکاری نظام صنفی کشاورزان در صورت مشاهده کشت برنج، در نخستین مرحله تذکر داده شده و به فاصله کوتاهی در صورت عدم توجه فرد متخلف، برق چاهی که آب این زراعت را تامین کرده، با حکم قضایی قطع شود.

مدیر اداره منابع آب شهرستان با اعلام شماره تلفن ۴۲۳۱۵۰۱۰ جهت ارتباط با مجموعه و ارائه هر گونه گزارش تخلف در خصوص کاشت برنج افزود: پیشنهاد محاسبه تعرفه برق چاه های متخلف به صورت تجاری نیز مطرح شده، اما با توجه به زمان بر بودن، چندان تاثیر گذار به نظر نمی آید. مهم ترین عامل موثر در این خصوص، فرهنگ سازی در بین کشاورزان و توجیه آن ها در خصوص شرایط موجود خواهد بود.

چاه ۱۲۰ متری نیز جواب نمی دهد

محمدرضا حاجی صادقیان، مدیرعامل شرکت زراعی کشاورزان با اشاره به وضعیت کشاورزی شهرستان گفت: با توجه به عدم اختصاص آب از منابعی مانند سد خاکی خمیران و چشمه مرغاب، دشت نجف آباد مانند تیران و کرون با مشکل جدی مواجه شده به طوری که در بیشتر نقاط شهرستان، اقدام به عمیق کردن چاه ها تا عمق ۸۰ و حتی ۱۲۰ متر کرده اند.

وی وضعیت منابع آب زیرزمینی شهرستان را بحرانی عنوان کرد و افزود: در پاره ای موارد نیز شاهد ابطال پروانه یا پلمب برخی چاه ها بوده ایم، اما به نظر می رسد، تنها راه چاره در شرایط موجود مدیریت مصرف با همکاری متقابل دستگاه های دولتی متولی و کشاورزان باشد.

کد خبر 344324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.