بی تاثیری نرخ ارز در ماه اول سال بر تورم

گزارش روزنامه دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که نرخ ارز در ماه اول سال بر تورم تاثیری نداشته است.

به گزارش ایمنا، در این گزارش آمده است: بررسی گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی درخصوص تورم کالاها و خدمات مصرفی در اولین ماه سال‌جاری نشان می‌دهد در این ماه اثر تغییرات نرخ ارز در سبد مصرفی خانوار رسوخ نکرده است. در اولین ماه سال‌جاری نرخ ارز سه ثلث متفاوت را تجربه کرد. ۱۰ روز اول بازار نسبتا آرام بود، ۱۰ روز دوم به‌دلیل شروع حواله‌گیری تجار، نرخ ارز وارد ریل صعودی با سرعت قابل‌ملاحظه شد و در ثلث سوم نیز سیاست‌گذار همزمان با تک‌نرخی کردن ارز بازار را بست.

یر مبنای گزارش بانک مرکزی درحالی‌که در مقیاس ماهانه تورم اقلام قابل‌تجارت بیشتر بوده در مقیاس نقطه‌به‌نقطه اقلام غیرقابل‌تجارت تورم بیشتری را تجربه کرده‌اند. تورم ماهانه فروردین اقلام قابل‌تجارت معادل ۵/ ۱درصد و تورم اقلام غیرقابل‌تجارت حدود ۳/ ۰ درصد بوده است. از طرفی، در مقیاس نقطه‌به‌نقطه تورم اقلام قابل‌تجارت حدود ۲/ ۶ درصد و تورم اقلام غیرقابل‌تجارت حدود ۳ درصد بیشتر و معادل ۴/ ۹ درصد بوده است.

محک کف قیمتی ارز و سکه

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش دیگر به تحلیل روند قیمت ارز و سکه در مدت اخیر پرداخته و در بخشی از آن آمده است: دیروز هر دلار آمریکا برای بیش از ۵ هفته در نرخ ۴۲۰۰ تومان بدون تغییر ماند. پس از رسیدن دلار به ۶۶۰۰ تومان در بازار غیررسمی با خروج آمریکا از برجام، فروکش نسبی هیجانات دلار را در بازار غیررسمی نزولی کرد. به این ترتیب از یکشنبه هفته گذشته شاهد افت دلار تا ۶۲۰۰ تومان روز پنج‌شنبه در بازار غیررسمی بودیم. از ابتدای هفته جاری نیز نرخ دلار غیررسمی در کانال ۶۱۰۰ تومانی قرار گرفت. با ادامه روند نزولی نرخ دلار، روز یکشنبه حمایت کف ۶۱۰۰ تومانی نیز شکسته شد.

اما با شناسایی کف قیمتی، از ساعت ۳ بعدازظهر دلار غیر رسمی به ۶۱۳۰ تومان رسید. همچنان تردیدها نسبت به برجام و احتمال کاهش درآمدهای ارزی حاصل از نفت، وجود پریمیوم ریسک در بازار غیررسمی در شرایط امنیتی و کاهش حجم معاملات (در نتیجه تشدید نوسانات) موانع افت قابل توجه دلار هستند.

چراغ سبز مجلس به افزایش قیمت خودرو

روزنامه شرق نیز در بخشی از گزارش در مورد افزایش قیمت خودرو نوشته است:

دبیر دوم کمیسیون صنعت در ادامه برای اینکه اثبات کند بخشی از تغییر قیمت‌ خودرو، غیرارادی است و از دایره اختیارات تولیدکنندگان خارج است، به ذکر چند مثال روی آورد.
او گفت: آلومینیوم در سال ۹۴، کیلویی شش هزار و ۱۰۰ تومان بوده است و در سال ۹۶ بهای آن به ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است؛ یعنی آلومینیوم با رشد ۷۶ درصدی قیمت مواجه بوده است. مواد پلیمری از چهار هزار تومان در سال ۹۴ به هفت هزار تومان در سال ۹۶ رسیده است و ۷۵ درصد رشد قیمت داشته است. ورق فولادی هزارو ۸۰۰ تومان بوده و در سال ۹۶ به سه هزار تومان رسیده است.

این نشان می‌دهد که بخشی از افزایش قیمت‌ها دست خودروساز نیست. زیرا خودروسازان ناگزیرند مواد اولیه را گران بخرند.
به گفته حسینی‌کیا اگر بخش متعادلی از هزینه‌های خودروسازان جبران نشود، در سال جاری ایران‌خودرو چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سایپا دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان خواهند کرد. او اضافه کرد: جمع‌بندی‌ای که وزارت صنعت داشته است، افزایش ۹.۶ درصد قیمت خودرو بوده است تا خودروسازان زیان نکنند.

روزهای سختن تولید مرغ و تخم مرغ

شرق در گزارشی دیگر نوشت: به‌دنبال افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور و نایاب‌شدن ذرت و سویا در بازار، بسیاری از واحدهای تولیدی جرئت جوجه‌ریزی ندارند. این عدم جوجه‌ریزی در ماه‌های آینده در قالب کمبود عرضه گوشت سفید و تخم‌مرغ در بازار، آثار خود را نشان خواهد داد.

به گفته فعالان صنعت طیور، ایجاد وقفه در عرضه دلار دولتی و بازگشایی سامانه ارزی دولت پس از تصمیمات گرفته‌شده برای تک‌نرخی‌شدن ارز دلیلی است که سبب شده است در روند واردات نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور اختلال ایجاد شود. این اختلالات، بر عرضه نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور و تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ تأثیر گذاشته و در آینده با کمبود تولید در این بخش مواجه خواهیم شد.

کد خبر 344254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.