شهرضا، مرکز توزیع داروهای ترک اعتیاد در جنوب استان

شهرضا - رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا از ارایه طرحی برای تعیین شهرضا به عنوان قطب جنوب استان در زمینه تأمین دارو برای مراکز ترک اعتیاد خبر داد و گفت: این طرح به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت الله تنهایی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان، اظهار کرد: در شهرضا ۹ مرکز دارای مجوز درمان سرپایی اعتیاد که از امکاناتی همچون پزشک، پرستار و روان شناس بالینی برخوردار است، فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد در شهرضا وجود دارد، گفت: سومین مرکز از این نوع نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به فعالیت ۱۱ گروه محلی درمانی اجتماع مدار در این شهرستان، تصریح کرد: علاوه بر این، یک بخش روان پزشکی با ۱۹ تخت بستری نیز در شهرضا وجود دارد که در اختیار کمیته تخصصی درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

تنهایی هدف از اجرای برنامه ASIST  در مراکز خدمات جامع و پایگاه‌های سلامت این شهرستان را شناسایی بیماران نیازمند، درمان و ارایه آموزش‌های اجتماعی اداری بر آنان و نظارت‌های مستمر تخصصی بر افراد جامعه هدف دانست.

وی ارتقاء سلامت همه افراد به ویژه گروه‌های نیازمند دریافت خدمات درمانی را از دیگر اهداف اجرای برنامه ASIST دانست و افزود: لازم است با استفاده از این برنامه عوارض ناشی از سوءمصرف مواد کاهش یافته و آگاهی و نگرش خانواده‌ها در این زمینه تغییر کند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا پایش فعالیت‌های درمانی در دوره‌های زمانی سه ماهه را از دیگر برنامه‌های اختیار کمیته تخصصی درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر دانست و تأکید کرد: در این دوره‌ها  از همه مراکز درمانی بازدید می‌شود.

تنهایی از ارایه طرحی برای تعیین شهرضا به عنوان قطب جنوب استان در زمینه تأمین دارو برای مراکز ترک اعتیاد خبر داد و افزود: این طرح به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داده شده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در بعضی موارد توزیع دارو خارج از چهارچوب قانونی در شهرستان وجود داشته که از آن جلوگیری شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهرضا از انجام بازرسی‌ها باهدف کنترل و جلوگیری از توزیع غیرقانونی داروهای درمان اعتیاد در عطاری‌های این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این بازرسی‌ها در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه نیز انجام می‌شود.

پنج درصد از گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال در معرض اعتیاد

تنهایی تأکید کرد: گروه هدف که در برنامه ASIST از نظر اعتیاد، مصرف الکل و سیگار غربالگری می‌شوند، جمعیت ۱۶ تا ۶۵ سال هستند که شامل ۸۷ هزار و ۲۵۱ نفر از جمعیت شهرستان می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعداد ۴۱ هزار و ۸۳۷ نفر از جمعیت ۱۶ تا ۶۵ سال شهرستان از نظر سوء‌مصرف مواد و الکل غربالگری شده‌اند؛ در حالی که ۳۸ هزار نفر از این رده جمعیتی احتمال مصرف مواد در آینده را نداشتند و سه هزار و ۴۶۰ نفر نیز مبتلا به اختلال مصرف بودند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به نرخ شیوع ۵.۴ اعتیاد در کشور، تصریح کرد: ممکن است پنج درصد از ۹۶ هزار و ۷۸۰ نفر از جمعیت شهرستان که در گروه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال و در معرض اعتیاد قرار دارند، در معرض خطر اعتیاد باشند.

کد خبر 344231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.