۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
صدای پای آلزایمر را جدی بگیرید

آلزایمر چیست که مثل یک دشمن نامرئی در خانه هایمان رخنه می کند و قدم به قدم به عزیزانمان نزدیک می شود؟

به گزارش ایمنا، آلزایمر درواقع نوعی زوال عقل است که سبب مشکلات حافظه، تفکر و رفتار می شود. علائم معمولا به آرامی پیشرفت می کنند و در طول زمان بدتر می شوند و آنقدر شدید می شوند که در ساده ترین کارهای روزانه ما نیز ایجاد مشکل می کنند. دقت کنید که آلزایمر فقط بیماری افراد سالخورده نیست بلکه افراد زیر 65 سال را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛ برای مثال پنج درصد از5  میلیون آمریکاییِ مبتلا به آلزایمر را جوانان تشکیل می دهند. بسیاری از بیماران مبتلا نیز در سن 40 الی 50 سالگی به آلزایمر زودرس مبتلا می شوند.

10 نوع علائم و نشانه هشدار دهنده جدی برای این بیماری وجود دارد که هر فرد ممکن است یک یا چند علامت را در درجاتی متفاوت تجربه کند. وجود هریک از این نشانه ها، لزوم مراجعه به متخصص را به شما نشان می دهد. کسب اطلاعات بیشتر درباره آلزایمر می تواند اعتماد به نفس شما را برای تصمیم گیری های مهم در مورد چگونگی برنامه ریزی برای آینده فراهم کند.

از دست دادن حافظه   

یکی از رایج ترین علائم آلزایمر، از دست دادن حافظه است؛ به خصوص فراموش کردن اطلاعاتی که در حافظه کوتاه مدت به خاطر سپرده ایم و یا فراموش کردن تاریخ های مهم یا حوادث. گاهی سوالاتی را بارها و بارها می پرسیم یا برای کوچکترین مسائل نیاز به یادآوری از سوی اعضای خانواده داریم. بعضی اوقات نیز نام و یا قرار ملاقات ها را فراموش می کنیم و یا اطرافیان به ما تذکر می دهند که یک سوال را چندبار پرسیده ایم.

چالش  در برنامه ریزی و یا حل مشکلات

برخی از بیماران ممکن است تغییراتی در توانایی خود در توسعه و پیگیری یک فعالیت روزانه یا کار با اعداد داشته باشند. آنها ممکن است برای انجام صورتحساب های ماهانه خود مشکل داشته باشند و به دشواری تمرکز کنند .

بروز مشکلات در خانواده و محل کار 

افراد مبتلا به آلزایمر معمولا برای انجام کارهای روزانه مشکل پیدا می کنند. گاهی اوقات ممکن است افراد در رانندگی به مکان آشنا، مدیریت بودجه در محل کار یا به یاد آوردن قوانین بازی مورد علاقه خود، به مشکل برخورد کنند. برخی مواقع نیز برای استفاده از تنظیمات مایکروویو و یا ضبط یک نمایش تلویزیونی که قبلا به راحتی انجام می دادند، به کمک دیگران نیاز پیدا می کنند.

گیج شدن درباره زمان و مکان

افراد مبتلا به آلزایمر در به خاطرآوردن تاریخ، فصول و گذشت زمان مشکل دارند .گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند و یا چگونه به جایی که هستند آمده اند؛ حتی گاهی روزهای هفته را نیز  اشتباه می گیرند.

مشکل بینایی

برای برخی از بیماران، داشتن مشکلات بینایی از علائم آلزایمر محسوب می شود. این افراد ممکن است مشکل خواندن، تعیین فاصله و تعیین رنگ یا کنتراست داشته باشند علاوه بر این درک تصاویر بصری برای آنها نیز برای این بیماران مشکل است.

مشکل پیداکردن با کلمات در حال صحبت کردن و یا نوشتن

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است هنگام گفت و گو در پیدا کردن کلمه مناسب دچار مشکل شوند؛ مثلا در وسط یک مکالمه متوقف می شوند و هیچ نظری درباره ادامه‌ی صحبت خود ندارند و یا ممکن است حرف خودشان را تکرار کنند چرا که در پیدا کردن کلمه مورد نظر خود دچار مشکل می شوند.

شک و بدبینی به اطرافیان

فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است اجسام  را در مکان های غیرمعمول قرار دهد و یا جای وسایل خود را تغییر دهد و قادر به پیدا کردن دوباره آنها نباشد. گاهی اوقات نیز  ممکن است دیگران را به دزدی متهم کنند.

بی توجهی به نظافت شخصی و ولخرجی

افراد مبتلا به آلزایمر اغلب در تصمیم گیری دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال ممکن است مبلغ زیادی را برای خرید تبلیغات تلویزیون خرج کنند .علاوه بر این، بیماران آلزایمری توجه کمتری به مراقبت و تمیز نگه داشتن خود دارند.

مرحومیت از کار و فعالیت های اجتماعی

فرد مبتلا به آلزایمرمعمولا خود را از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی، پروژه های کاری یا ورزشی محروم می کند. در واقع ممکن است از  تیم ورزشی مورد علاقه خود جدا شوند و یا دیگر علاقه ای به حضور به برنامه ها و کارهای اجتماعی سابق خود نداشته باشد.

تغییر در حالات و شخصیت

خلق و خوی افراد مبتلا به آلزایمر می تواند تغییر کند؛ مشکوک، افسرده، ترسناک و مضطرب! آنها ممکن است به راحتی در خانه، محل کار، با دوستان یا در مکان هایی که خارج از منطقه امن خانه خود هستند، احساس اضطراب و ناراحتی کنند.

اگر این نشانه ها را دارید ...

اگر متوجه شدید یکی از 10 علائم هشدار دهنده آلزایمر را در خودتان یا یکی از عزیزانتان  وجود دارد، آنها را نادیده نگیرید و فورا قرار ملاقات با دکتر خود را تنظیم کنید. با تشخیص زود هنگام، می توانید از حداکثر مزایای استفاده از درمان های موجود استفاده کنید؛ درمان هایی که ممکن است برخی از علائم را تسکین دهند و نهایتا سطح استقلال بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند. شانس خود را برای شرکت در آزمایشات دارویی بالینی افزایش دهید تا به پیشرفت تحقیقات کمک کنید. با تشخیص زودهنگام بیماری خود می توانید اولین گام در جهت توانمندسازی برای کنترل زندگی خود و تصمیم گیری بهتر را بردارید.

کد خبر 344224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.