۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
هفت شهر پیاده مدار جهان

درست ماننده پرنده‌ها که برای پرواز ساخته شده اند، انسان‌ها نیز برای پیاده‌روی خلق شده‌اند. همانطور که یک ماهی به شناکردن، یک پرنده به پرواز کردن و یک آهو به دویدن نیاز دارد، ما نیز به راه رفتن نیازمندیم، نه برای زنده ماندن بلکه برای شاد بودن.

به گزارش ایمنا، طبق عقیده "یان‌گل، معمار و طراح شهر دانمارکی" شهرها برای مردم معنی دارند نه برای ماشین ها. شهرهای پیاده مدار به دلیل داشتن محورهای پیاده می‌توانند مقاصد خوبی برای گردشگران باشند. در ادامه، لیستی از متناسب‌ترین مقصدهای گردشگری با پیاده‌روی ارائه می‌شود که شامل مهمترین شهرهای پیاده مدار است.

 بوستون، ماساچوست

 بوستون که یکی از قدیمی ترین شهرهای ایالت متحده  است در زمره پیاده مدارترین شــهرها قرار می گیرد. ا گر شــما به تاریخ علاقه مند باشــید یا روحیه ای ماجرا جو داشــته باشــید، مســیر آزادی به طول ۵,۲ مایل شــما را جذب خواهد کرد تا آن را طی کنید. چــرا که از ۱۶ مکان تاریخی عبور می کند. بــا قدم زدن در طــول هاربورواک (Harborwalk )هنرهــای شــهری، پــارک ها و کافــه ها را خواهید دید.

 سیدنی، استرالیا

سیدنی در بیشتر روزهای سال هوای دلپذیری دارد که می تواند انگیزه خوبی برای پیاده روی باشد. پیاده راه از صخره هایی در مرکز شــهر شــروع می شــود و بعد از آن تا اســکله مدور و باغ‌های گیاه شناســی سلطنتی ادامه می یابد. مناظر مشهور مانند خانه اپرای سیدنی و پل هاربور حضور پررنگی در این مســیر دارند. اگر از ســاحل

بونــدی (Bondi) دو مایــل به ســمت برونتــه (Bronte )پیاده روی کنید، در میان صخره هایی که لبه اقیانوس آرام هستند، غرق خواهید شد.

 ونکوور، کانادا

ونکوور شهری مترا کم و فشــرده با شبکه وسیع حمل و نقل عمومی و ســامانه جامعی برای عابــران و دوچرخه ســواران اســت. پیــاده روی در این شــهر را مــی توانید از

تفرجگاه ســاحلی زیبــای فالــس کریــک (Creek False )شــروع کنید تا به جزیره گرانویــل (Granville )برســید و در طول مسیر از بازارها، مغازه ها و کافه ها لذت ببرید.

 بوداپست، مجارستان

رود دانوب شهر بوداپست را بــه دو قســمت تقســیم مــی کنــد و هــر دو بخــش فرصتهــای فراوانی برای پیــاده روی فراهــم مــی کنند کــه با تاریخ شــهر گره خــورده اســت. از میــدان قهرمانان که یادمانهای ســخاوت را بــه معــرض نمایــش مــی گــذارد تــا خیابــان اندرســی و حمام بــاروک زیچنــی تجربیاتــی هستند که در این مسیر با آنها برخــورد خواهید کرد.

این تجربــه عابر پیــاده را با فرهنگ حمام کردن مردم مجارســتان آشنا می کند. هنگام شب نیز رستوران های شهر نحوه برگزاری مهمانی مجارها را نشان می دهند.

 بارسلونا، اسپانیا

رامبــا، تفرجــگاه پیاده مــدار گســترده بــا ردیفهایی از درخت اســت کــه در قلــب بارســلونا جــای دارد. در این تفرجگاه، مغازه ها، نوازندگان خیابان، دستفروشــان و رســتورانها محیطی را خلق کرده اند که آن را به مکانی بــه یــاد ماندنــی بــرای قــدم زدن تبدیل مــی کنــد. این پیاده راه از بندر بارسلونا شروع شده و تا میدان کاتالونیا، میدان مرکزی شهر ادامه می یابد.

 نیویورک، آمریکا

در ســاعت شــلوغی در یکــی از بعــد از ظهرهــای هفتــه، مردان و زنان خوش پوش، کفشهای ورزشی پوشیده و در نیویورک پیــاده روی مــی کنند. نیویورک بهشــتی برای عابران پیاده اســت. این شــهر شامل شــبکه ای از خیابانهاســت که به وضوح شــماره گذاری شــده اند؛ بنابرایــن امکان گــم شــدن در ایــن شــهر وجود نــدارد. مــی تــوان به جــای طــی کــردن یــک مســیر مشــخص، مکانهایی را که شــهر در محله های مختلــف پیش رو می گذارد تجربه کرد. فهرســت محله هایــی با مقیاس انسانی که برای پیاده روی عالی هستند، طولانی است.

 پاریس، فرانسه

پاریس با خیابانهای پر از درخــت، خیابانهای فرعی پوشــیده از ســنگفرش، کافــه هــا، گردشــگاه هایــی در امتداد رود ســن و مســیرهایی خالی از خودرو، شــهری هیجان انگیز برای تفرج پیاده است. یکی از مسیرهای دلپذیر برای پیاده روی از کلیســای ســکره کــور از میان مونتمارتر شروع می شود. در این مسیر می توان حضور هنرمنــدان و خرید را تجربه کــرد. اگر به کاخهــا، باغها و ساختمانهای تاریخی علاقه دارید، در امتداد حاشیه سمت راست رود ســن قدم بزنید و اندکی از مسیر اصلی دور شــوید تــا شــانزه لیــزه و میــدان کنکــورد را ببینیــد. در پاریــس فقــط بایــد گــردش کــرد چــرا کــه شــهر دارای تجربه های جذاب است. هر چند شهرهای پیاده مدار زیادی در دنیا وجود دارد، در این مطلب به معرفی هفت شــهر بســنده شــده اســت که هم برای یــک شهرســاز و هم بــرای شــخصی کــه بــه مکانهــای بــدون ماشــین علاقه منــد اســت، مقاصــدی مثــال زدنــی بــرای تفرج پیاده را پیشنهاد می کند. با توجه به اینکه تمام شهرها پیاده مدار نیســتند، اگر در محیطی پیــاده مدار زندگی می کنید باید خودروی خود را برای یک ماه رها کنید تا به پیامدهای مثبت آن دست یابید.

منبع: اصفهان زیبا

کد خبر 344218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.