عابدیان: هیچکس با دلخوشی از ذوب آهن جدا نشده/بیرون آمدن از اصفهان پیشرفت است

چند سالی است که والیبال استان اصفهان تنها به تیم داری باشگاه ذوب آهن در بخش بانوان خلاصه می شود، هرچند در این بین رعد پدافند هم یکی دو سال در لیگ دسته یک آقایان تیم داری کرد اما تنها تیم ثابت اصفهان در سطح اول کشور یا همان لیگ برتر والیبال تیم بانوان ذوب آهن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  نزدیک به یک دهه است که از آخرین قهرمانی تیم والیبال بانوان ذوب آهن در لیگ برتر می گذرد و از سال ۸۸ بر روی سکوی دوم یا سوم لیگ برتر ایستاده است. ذوب آهن در حالی در ۹ سال گذشته به جایگاه دو و سومی اکتفا کرده که پیش از این شش سال متوالی قهرمان لیگ بانوان بوده است. چندی پیش فریبا صادقی، که از ۱۷ سال گذشته تا کنون مربی و سرمربیگری این تیم را بر عهده داشته است در گفت و گو با ایمنا در اظهار نظری تامل برانگیز عنوان کرده بود "باشگاه ذوب آهن در دو سال گذشته از ما فقط حضور آبرومند در لیگ برتر خواسته اما هدف قهرمانی نیست."

نجمه عابدیان، لیبروی تیم ملی والیبال بانوان و بازیکن تیم سالوت تهران است که در آخرین قهرمانی ذوب آهن این تیم را همراهی کرده است. او معتقد است یک تیم باید اسباب و وسایل قهرمانی را داشته باشد اما ذوب آهن این ابزار را ندارد.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ایمنا با این بازیکن را در خصوص شرایط تیم والیبال بانوان ذوب آهن و چرایی جداشدنش از این تیم را می خوانید:

چرا از ذوب آهن جدا شدی؟

در اصفهان شرایط بازی برای ما مهیا نبود و مربی به ما بازی نمی داد، در ذوب آهن کلاً سلیقه ایی رفتار می شد. آن زمان اولین بازیکنی بودم که از ذوب آهن جدا و موفق شدم در تیم دیگری بازی کنم. سال ۸۹ از ذوب آهن جدا شدم، تا آن زمان هر کسی که به هر دلیلی از ذوب آهن می رفت دیگر نمی توانست در تیم دیگری بازی کند یا به نوعی اجازه نمی دادند که بازی کند.

یعنی اگر از ذوب آهن جدا می شدی به تیم های دیگر گفته می شد شما را به خدمت نگیرند؟

بله. حتی امسال هم شرایط همین طور بود، از سال ۸۹ که از ذوب آهن جدا شدم طوری رفتار کردند که مثلاً من بازیکن حاشیه داری بودم یا اینکه از لحاظ فنی خیلی بالا نیستم، در هر تیمی که از سال ۸۹ تا الان بازی کردم، با مربیان تماس می گرفتند و در مورد خصوصیات اخلاقی و فنی من صحبت می کردند.

چه کسی تماس‌ می گرفت؟

از طرف باشگاه نبود و به من هم نگفتند، اماحدود ۱۵ سال است که کادر فنی تغییر نکرده، سال ۸۸ که تیم به جام باشگاه های آسیا رفت از ذوب آهن جدا شدم.

چرا ذوب آهن ۸ سال است که قهرمان لیگ برتر نشده؟

من اعتقاد دارم یک تیم باید اسباب و وسایل قهرمانی را داشته باشد که ذوب آهن ندارد، اما اصفهان اینقدر پتانسیل دارد که دو تیم لیگ برتر و دو تیم دسته یک داشته باشد، بازیکنان تیم ذوب آهن درحال حاضر از شهرستان ها تغذیه می شوند و خود اصفهان ۷ یا ۸ بازیکن بیشتر ندارد که به نظر من زنگ خطری برای والیبال این شهر است.

چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا در اصفهان بازی کنی؟

در سالی که گیتی پسند بودم بازهم از طرف ذوب آهن پیشنهاد داشتم اما بعد از آن گفتند دیگر پیشنهادی از سوی ذوب آهن به شما داده نخواهد شد، فکر می کردند اگر من و آن هایی که از این تیم رفته بودند، برگردند شرایط قهرمانی برای ذوب آهن مهیا می شود. بعد گفتند شما دیگر نمی توانید به اصفهان برگردید و در ذوب آهن دیگر جایی ندارید که به شخصه برای من مهم نبود، سال ۸۹ تصمیم گرفته بودم از ذوب آهن جدا شوم و وقتی بیرون آمدم دیگر قصد نداشتم به ذوب آهن برگردم چون شرایط به گونه ای بود که هرچقدر تلاش می کردم به چشم نمی آمد، یعنی کاملاً سلیقه ای رفتار می شد و بازی ما را قبول نداشتند.

با اینکه من جزو سهمیه داران تیم ذوب آهن هستم و پدرم بازنشسته ذوب آهن است اما از لحاظ روحی آدم را خیلی آزار می دادند، چون سنم کم بود دوست داشتم بازی کنم، از لحاظ مالی برایم اهمیتی نداشت ولی به محض اینکه از اصفهان بیرون آمدم پیشنهادهای ذوب آهن با مبالغ عجیب و غریب شروع شد.

بعد از ذوب آهن در چه تیم هایی بازی کردی؟

سال ۸۹ که از ذوب آهن جدا شدم در دانشگاه آزاد بازی کردم که چهارم شدیم، بعد از آن به گیتی پسند آمدم که دو سال قهرمان شدم و سال بعد بازهم با گاز به قهرمانی رسیدم. دوباره سه سال به دانشگاه آزاد آمدم که یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی کسب کردیم.

بازیکنان اصفهانی در تیم های دیگر به غیر از ذوب آهن بازی می کنند؟

به جز پیکان که چند بازیکنان ملی پوش به آن اضافه شد و امسال شرایط خوب و ایده آلی داشت، تنها، تیم هایی می توانستند ادعای قهرمانی داشته باشند که ۳ یا ۴ بازیکن اصفهانی در آن ها بازی می کرد و زمانی که همین تیم ها مقابل ذوب آهن قرار می گرفتند حتی در شرایط میزبانی ذوب آهن این تیم را شکست می دادند، بعد از آن تماشاگران به هر نحوی اعتراض می کردند، حتی داورها و کمک مربی های تیم های دیگر هم می گفتند شما چرا از ذوب آهن رفتید؟

در دوران طلایی و اوج والیبالم روی سکو یا نیمکت ذوب آهن می نشستم و حتی در بازی های سبک هم من را بازی نمی دادند، البته جوان‌ها در تیم‌های دیگر بازی می کردند اما همیشه به ما می گفتند نوبت بازی شما هم می رسد، البته من از رفتار آن ها این برداشت را نمی کردم و هر زمان که علت را جویا می شدم فقط می گفتند زمان شما هم می رسد.

هیچکس با دلخوشی از ذوب آهن جدا نشده، حتی بازیکنانی که حالا در این تیم بازی می کنند دلِ خوشی ندارند و از مبالغ قرارداد گرفته تا تبعیض قائل شدن بین بازیکنان حرف می زنند. از من که گذشت، شرایط سنی من بزرگسالان است ولی بازیکن متولد ۱۳۷۴ در اصفهان می شناسم که از لحاظ بازی هم تراز با بازیکنانی هستند که از شهرهای دیگر می گیرند اما باز هم به بقیه بازی می دهند. متاسفانه در اصفهان همیشه مرغ همسایه غاز است.

با این وجود ممکن است روزی به اصفهان برگردی؟

فکرنمی کنم برگردم چون شرایطی که تهران دارد خیلی فرق می کند و بازی هایی که ما در تیم های تهران تجربه کردیم و احترام هایی که اینجا داشتیم هیج جای دیگر نبوده است. تا زمانی که این کادر فنی باشد به اصفهان بر نمی گردم چون برای من فایده ای ندارد.

تلاش کردی این اتفاق را به مدیران باشگاه اطلاع دهی؟

از وقتی آقای آذری مدیرعامل شدند، شرایط و بودجه بانوان خیلی بهتر شد و باید از ایشان تشکر کرد که والیبال اصفهان را زنده نگهداشتند ولی نمی‌دانم روی کادر فنی شناختی دارند یا نه؟ امیدوارم که از این به بعد کسی از اصفهان خارج نشود. البته بیرون آمدن از اصفهان با این شرایط باعث پیشرفت و بیشتر دیده شدن می شود، احترام می بینید و از لحاظ مبلغ قرارداد نیز شرایط بهتری وجود دارد.

تعجب می کنم که ذوب آهن از بیرون بازیکن جذب می کند در حالی که باید شرایطی فراهم شود تا بازیکنانی که امکان خارج شدن از اصفهان را ندارند بتوانند در خود اصفهان بازی کنند. در سایر شهرستان ها حمایت خوبی از بازیکن می شود و مربی پیگیر شرایط آن ها حتی در سطح ملی است، بعد از برگشت بازیکن از اردوی تیم ملی باز هم همان شهرستان بهترین شرایط را برای ورزشکار فرآهم می کند. اما اصفهان به اینگونه نیست و برخی دوست ندارند والیبالیست های اصفهان پیشرفت کنند.

خیلی  از بازیکنان اصفهانی در سال های گذشته با تیم های تهرانی قرارداد بسته بودند اما خانواده ها از طریق مربی و کادرفنی تحریک می شدند که تهران شرایط خوبی برای زندگی دختر شما ندارد، در صورتی که من چند سال است تهران زندگی می کنیم و مشکلی هم برایم ایجاد نشده است.

وقتی می خواستم از ذوب آهن جدا شوم به خانواده من زنگ زدند که تهران رفتن برای دخترتان مشکل ساز می شود. حرف هایی میزنند که خیلی از خانواده ها می ترسند و جلوی پیشرفت فرزندشان را می گیرند.

متولیان والیبال اصفهان پاسخگوی مطالبات شما نیستند؟

همسر من از والیبالسیت های اصفهان است، هرساله با بقیه بازیکنان والیبال اصفهان به هیئت می رفتند و صحبت‌ می کردند تا بتوانند تیم داری کنند. اصفهان بعد از تهران یک کلان شهر بزرگ است، ملی پوشان بسیاری دارد، بازیکنانی که واقعاً سوختند. شهری مثل گنبد، اردکان، یاسوج و دیگر شهر ها تیم دارد اما اصفهان که اینقدر دهان پرکن است، تیم ندارد. همسرم با اینکه شرایط خوبی برای بازی کردن داشت به دلیل اینکه مطالباتش پرداخت نشد و کسی پیگیر پرداختی های بازیکنان نبود تصمیم گرفت که بازی نکند. 

باید شرایطی بگذارند که اسپانسر ترغیب شود و سرمایه گذاری کند، همه بازیکنان می خواهند در شهر خود بازی کنند، در همه شهرها هفت تا هشت بازیکن هر تیم بومی است و سه تا چهار نفر غیربومی جذب می کنند اما چند بازیکن اصفهانی بیرون از استان می توانند بازی کنند؟

ما توانستیم گلیم خود را از آب بکشیم اما الان هم خیلی از بازیکنان ذوب آهن ناراضی هستند و به واسطه تحریک خانواده هایشان نمی توانند از این تیم جدا شوند، به نظر من تا زمانی که این شرایط هست باید از این تیم بروند ولی اگر تغییراتی ایجاد شود همه می مانند و بازی می کنند.

این تغییرات مربوط به کادر فنی است؟

باید تغییراتی اتفاق بیفتد چون اصفهان مربی جوان، باتجربه و قوی کم ندارد، بازیکنی که بیش از ۱۵ سال در سطح سوپرلیگ بازی می کند قطعاً می تواند مربی خوبی باشد و والیبال روز دنیا را می داند.

این فصل هم در تیم سالوت بازی می کنی؟

شرایط تیم های والیبال بانوان دقیقه ۹۰ مشخص می شود ولی فعلا ً معلوم نیست، گویا تعداد اسپانسرها بیشتر می شود ولی شرایط سخت گیرانه تری نسبت به شرایط پراختی های مالی بانوان اعمال می شود. ما از قراردادهای سالیانه واقعا پولی نمی گیریم با اینکه قراردادهای ما حقوقی است اما اسپانسرها بد پول می دهند و زمانی هم که به پول می رسیم ارزش روز عقد قرارداد را ندارد.

سرپرست نایب رییسی فدراسیوان قبلی(سرمربی تیم والیبال ذوب آهن) گفته بود اسپانسرها با ۱۰۰ میلیون می توانند تیم بانوان بدهند و بیشتر  هزینه نکنند. امسال سالوت امکانات خوبی داشت ولی با اینکه تلاش کردیم تا قراردادها بالا برود، گفتند ۱۰۰ میلیون بیشتر هزینه نشود، اما بپرسید ذوب آهن تیم خودش را با چه هزینه ای بسته؟ قانونی برای هزینه کردن اسپانسر ها وجود ندارد اما این که ما تلاش می کردیم تا قراردادها به مرز ۴۰ میلیون تومان برسد و یکباره می گویند هر اسپانسر فقط ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند عجیب به نظر می رسد.

گفت و گو از: سیدپدارم وقایع نگار، خبرگزاری ایمنا

کد خبر 344215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.