۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
واریس و تاثیر مواد غذایی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: واریس مشکلی است که به دلیل  اختلال در جریان خون به وجود می‌آید، مصرف بعضی از مواد غذایی در سلامت رگ های بدن انسان تاثیر جدی دارد و از بروز اختلال واریس جلوگیری می کند.

سیدمرتضی صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اینکه مسائل تغذیه و ورزش های منظم و پیاده روی باعث بهبود جریان خون شده و در کاهش بیماری واریس موثر است، اظهار کرد: در پیشگیری از  بروز بیماری‌ها مسائل تغذیه‌ای اهمیت بسیاری دارد و امروزه می توان با استفاده از تغذیه مناسب از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری و آن ها را درمان کرد.

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات در دوران میانسالی و سالمندی، بیماری واریس است که این بیماری به ویژه در ران و ساق پا اتفاق می افتد و گاهی نیز بسیار دردناک است.

این متخصص تغذیه گفت: واریس مشکلی است که به دلیل اختلال در جریان خون به وجود می آید. در این بین مصرف بعضی از مواد غذایی در سلامت رگ های بدن انسان به ویژه رگ های موجود در پاها تاثیر جدی دارد و به علت نیروی جاذبه گردش خون در پاها از بروز اختلال واریس جلوگیری می کند.

وی اضافه کرد: مصرف میوه ها و سبزیجات قرمز و بنفش بسیار کمک کننده است و برای پیشگیری از بیماری واریس، میوه هایی مانند انجیر، توت، گلم قرمز، بادمجان، توت فرنگی و آلو که حاوی رنگ قرمز هستند توصیه می شود که این مواد می تواند به نام فلاونوئید در غذا برای پیشگیری از واریس موثر باشند.

صفوی تصریح کرد: آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها هر دو خاصیت ضد التهابی دارند و برای تامین رگ های خونی بسیار کمک کننده هستند، ضمن اینکه مصرف مرکبات نیز برای بیماری واریس بسیار مناسب است. هم‌چنین پرتقال، نارنگی، لیمو ترش، کیوی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و انبه، توت فرنگی و جعفری حاوی ویتامین سه و فلاونوئید است که برای جلوگیری از بیماری واریس می تواند تاثیرگذار باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: مصرف فیبر که با استفاده از مواد غذایی سبوس‌دار مانند گندم و برنج در بدن تامین می شود باعث رفع یبوست شده و در پیشگیری از بروز بیماری واریس موثر است.

وی ادامه داد: جذب بیشتر پتاسیم با مصرف سبزیجات حاصل می شود بنابراین اشخاصی که دچار مشکل جریان خون در ناحیه پاها هستند و و واریس دارند با مصرف سبزیجات پتاسیم بیشتری جذب کرده و با کاهش بروز این بیماری روبه رو می شوند.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: باید از زیاده روی در مصرف چربی ها به ویژه چربی های اشباع شده مانند چربی های حیوانی  و چربی هایی که در مواد غذایی سس مایونز، لبنیات پر چرب، آبگوشت پر چرب، کباب کوبیده است، پرهیز کرد چراکه علاوه بر تاثیر در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها، علتی برای بروز بیماری واریس نیز بشمار می روند.

صفوی خاطرنشان کرد: سیگار کشیدن و مصرف زیاد نمک نیز برای بیماری واریس مضر است و نباید در مصرف نمک زیاده روی کرد و بهتر ان است که ازاستعمال دخانیات نیز پرهیز کرد، این در حالی است که اکنون در کشور بیش از نیمی مردم به مصرف بیش از حد نمک عادت دارند و این میزان مصرف در تعدادی از کلانشهرها به ۱۵ گرم در روز می‌رسد در حالی که باید ۴ گرم مصرف شود، بنابراین کاهش مصرف نمک پیشگیری از بروز بیماری واریس جلوگیری می کند.

کد خبر 344214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.