نقص ایمنی شهرک رازی شهرضا از شایعه تا واقعیت

شهرضا - با همه اما و اگرها حادثه مهار می‌شود و مسئولان خوشحال از اینکه توانسته‌اند حادثه و عواقب آن را کنترل کنند، در مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر می‌شوند و به مردم اطمینان می‌دهند که همه چیز تحت کنترل است و جایی برای نگرانی وجود ندارد، اما گاه این آرامش قبل از طوفان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، آتش از هرسو زبانه می‌کشد و گاه از میان گدازه‌های آتش صدا انفجار جدیدی شنیده می‌شود. نفس‌ها در سینه حبس شده و هرکس تلاش می‌کند تا هرچه سریع‌تر این حادثه را مهار کند. آن‌ها که مسئولیت اداره کارخانه یا شهرک صنعتی را دارند می‌دانند که هرلحظه ممکن است با یک انفجار همه شهرک با حدود ۴۰۰ واحد صنعتی دچار مشکلات جدی شود و آن‌هایی که مسئولیت مهم‌تری دارند نگران وقوع حوادث زیست محیطی و سرایت تبعات ناشی از بحران به شهر و مناطق مسکونی هستند.

روز گذشته شهرک شیمیایی رازی شهرضا، باز هم شاهد وقوع حادثه دیگری بود. مخازن تینر و مواد قابل اشتعال یک واحد صنعتی دچار حریق شد و اگر تلاش بی‌وقفه مأموران امداد و نجات آتش نشانی و سایر امدادگران نبود، مخازن بزرگتر تینر منفجر و حادثه‌ای غیرقابل جبران ایجاد می‌شد.

واحدهای صنعتی باید تجهیزات کافی در اختیار داشته باشند

مرتضی شفیعی، مدیر شهرک ها و نواحی صنعتی منطقه جنوب استان اصفهان با اعلام زمان وقوع این حادثه در حدود ساعت ۱۱ دیروز، (۲۹ اردیبهشت) تصریح می‌کند: این حادثه در یکی از واحدهای صنعتی فعال در زمینه استفاده از تینر و حلال‌های صنعتی ایجاد شد که در ابتدا مسئولان آن تلاش کردند با استفاده از وسایل اطفاء حریق موجود در کارخانه، حادثه را مهار کنند، اما وقتی موفق به این کار نشدند به آتش نشانی شهرک خبر دادند.

وی ادامه می‌دهد: به علت گستردگی دامنه حریق و امکان سرایت آن به واحدهای صنعتی مجاور، مأموران امداری از اورژانس، هلال احمر، شرکت‌های خدمات رسان آب و برق و مدیریت بحران فرمانداری شهرضا در محل حاضر شدند.

مدیر شهرک ها و نواحی صنعتی منطقه جنوب استان اصفهان با بیان اینکه این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است، تأکید می‌کند: واحدهای فعال در زمینه تولید مواد حلال و اشتعال‌زا باید ایمنی محل کار خود را افزایش دهند تا موقع بروز این گونه حوادث، پیش از رسیدن خوروهای آتش نشانی اوضاع را تحت کنترل قرار دهند.

تلاش امدادگران و حضور به موقع مسئولان برای مهار حادثه از نکات مثبت و قابل توجه در حوادثی از این نوع است، اما باید یک‌بار برای همیشه برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث اقدام شود.

تجهیزات آتش نشانی شهرک رازی پاسخگوی نیاز در مواقع اضطراری نیست

اسماعیل پورخاقان، مسئول آتش نشانی شهرک رازی شهرضا با اشاره به نقص تجهیزات ایمنی واحدهای صنعتی و سهل‌انگاری برخی از مدیران عامل کارخانجات صنعتی در رعایت نکات ایمنی، تأکید می‌کند: علت حادثه روز گذشته در شهرک رازی شهرضا هنوز مشخص نشده است و باتوجه به تخریب کامل سوله، لازم است کارشناسان از نزدیک محل را بررسی و در این‌خصوص اظهار نظر کنند.

مسئول آتش نشانی شهرک رازی شهرضا درخصوص پیشینه وقوع حوادثی از این نوع در این شهرک، می‌گوید: یک مورد حادثه آتش سوزی در سال ۹۰ در یکی از واحدهای صنعتی این شهرک رخ داد، پس از آن در سال گذشته دو حادثه دیگر از این نوع اتفاق افتاد و امسال هم برای دومین بار با چنین حادثه‌ای روبه رو می شویم.

پورخاقان تصریح می‌کند: آتش نشانان این شهرک فراتر از وظیفه ذاتی خود، اقدام به بازرسی از این گونه اماکن و آموزش پرسنل واحدهای صنعتی می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: امکانات و تجهیزات آتش نشانی شهرک رازی شهرضا اندک است و پاسخگوی نیاز در مواقع اضطراری نیست، در این خصوص بارها با مسئولان مختلف شهرضا و مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان مکاتبه کرده‌ایم و امید است اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

مسئول آتش نشانی شهرک رازی شهرضا می‌گوید: از سال ۱۳۸۹ که آتش نشانی شهرک رازی شهرضا تأسیس شده تاکنون، تنها دو دستگاه خودرو اطفائیه به این مرکز اختصاص داده شده که آن هم برای مقابله با حوادثی نظیر حریق روز گذشته، کافی نیست.

وی می افزاید: ایمنی شهرک رازی شهرضا تاکنون به خوبی تأمین شده و آتش نشانان تلاش کرده‌اند هرحادثه‌ای را و هراندازه بزرگ، مهار کنند، اما لازم است فعالان صنعتی این شهرک به تجهیز امکانات امدادی، مجبور شوند.

گاه یک غفلت ساده تبعات ناگواری دارد

محمد صفدریان، مدیرکل شورای پدافند غیرعامل استان اصفهان نیز با اشاره به وقوع حادثه روز گذشته در شهرک رازی شهرضا، تأکید می‌کند: گاهی عدم رعایت ساده‌ترین اصول ایمنی و موازین پیشگیرانه، باعث بروز حوادثی می‌شود که جبران آن‌ها سخت و یا غیرممکن است.

وی ادامه می‌دهد: طرح شناسایی نقاط حادثه‌خیز شیمایی در پنج هزار واحد صنعتی استان آغاز شده است، شهرک رازی شهرضا نخستین منطقه برای اجرای این طرح بوده است.

مدیرکل شورای پدافند غیرعامل استان اصفهان تصریح می‌کند: سوء مدیریت در وقوع بعضی از حوادث مسئله‌ای غیرقابل انکار است، اما لازم است همکاری گروهی در بخش‌های دولتی و غیردولتی، برای پیشگیری از وقوع حوادث وجود داشته باشد.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 344204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.