۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
نمایشگاه کتاب، آفت یا فرصت؟

هرساله هزاران نفر از اقصی نقاط ایران به مناسبت نمایشگاه بین‌المللی کتاب، روانه پایتخت می‌شوند تا هم با تازه‌های نشر آشنا شوند و هم در این حین به یک تجربه مفرح پرداخته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بااین‌حال، شاید در نگاه اول، این اتفاق بین‌المللی به علت وسعت کتب ارائه‌شده توسط نشریات داخلی و خارجی و همچنین تخفیف‌های ارائه‌شده توسط خود ناشران یا به طرق دیگر مانند کارت‌های دانشجویی، اتفاقی شایان تقدیر باشد، اما ازنظر بسیاری از کتاب‌فروش‌های محلی، خالی از عیب نیست.

با توجه به وضعیت اسف‌بار سرانه مطالعه در کشور، کم شدن قشر کتاب‌خوان و همچنین محدود شدن خرید کتاب به اقشار آکادمیک ازجمله دانشجویان، بالطبع غیرمنتظره نیست که وضعیت بازار کتاب، نگران‌کننده باشد و اصفهان نیز از این قاعده، مستثنا نیست.

با یک نگاه کلی به مراکز عمده عرضه کتاب و پاتوق‌های قدیمی کتاب‌خوان‌های شهر، به‌راحتی کسالت فراگیر این اماکن را در این روزها احساس می‌کنید. اگر بخشی هم هنوز با سختی در حال ادامه فعالیت است، همان کتاب‌فروشی‌هایی است که در حال عرضه کتاب‌های کمک‌درسی هستند و آن‌ها هم بخش اعظم درآمدشان، منحصر است به دانش‌آموزان دبیرستانی در انتظار کنکور.

حال با شرایط توصیف‌شده، در نظر بگیرید که هرساله، نمایشگاهی در تهران برگزار می‌شود که ضمن ارائه تخفیف، تمام کتاب‌های جدید موجود در بازار را نیز عرضه و هزاران کتاب‌خوان کنجکاو را به خود جذب می‌کند. پرسش پیش‌آمده ساده است:

کتاب‌فروشی‌های محلی چه می‌شوند؟

خبرنگار ایمنا برای جویا شدن این مسئله، نظر چندی از این فعالان حوزه عرضه کتاب را جویا شد و به نتایج نسبتاً قابل‌انتظاری دست پیدا کرد. تعداد کثیری از این کتاب‌فروش‌ها، ضمن شکایت از وضعیت نگران‌کننده بازار کتاب اصفهان و کم شدن مخاطبان خود و همچنین بیگانه شدن بسیاری از مردم و علی‌الخصوص نسل جدید با کتاب، نمایشگاه کتاب را برای اقتصاد محلی درزمینهٔ عرضه کتب و نشریات، اتفاقی شوم دانستند.

به‌عنوان نمونه و مشتی از یک خروار، فیروز سلطانی، کتاب‌فروش پرسابقه مجتمع چهارباغ که از سنین نوجوانی به این حرفه روی آورده، در این خصوص اذعان کرد: «کتاب‌فروشی در اصفهان به‌نوعی مقاومت سخت تبدیل‌شده، افراد زیادی را می‌بینم که در سال‌های اخیر، سرمایه‌ای فراهم آورده و وارد این حوزه شده‌اند و پس از چندی با ورشکستگی‌های عظیمی مواجه شده‌اند. کسی دیگر کتاب نمی‌خواند. حالا با این شرایط، نمایشگاه کتاب هم مشکلات را مضاعف کرده است. کتابی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، یک هفته بعد اینجا در کتاب‌فروشی‌های اصفهان هم هست. چه دلیلی دارد که طرحی برای حمایت از کتاب‌فروشی‌های محلی شکل نگیرد؟»

در میان این شکایت‌های ریزودرشت کتاب‌فروش‌های آمادگاه، چهارباغ و سید علی‌خان، نظرات و پیشنهادهای جالبی هم وجود داشت که شاید بلافاصله، مشکل کتاب‌فروشی‌های اصفهان را حل نمی‌کرد، اما در درازمدت به اصفهان و بخش‌های دیگر کشور می‌توانست کمک شایان توجهی کند. سحر کیانی از مسئولان کتاب‌فروشی «جاویدان» در پاساژ چهارباغ که او نیز برای چندین سال در این حوزه کسب تجربه کرده، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی بازار کتاب، پیشنهاد درخور توجهی را مطرح کرد.

وی در این خصوص گفت: «نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسلماً به کتاب‌فروشی‌های محلی ضربه شایان توجهی وارد می‌کند، اما به نظر می‌آید حذف یا محدود کردن شرایط تخفیف‌های این نمایشگاه در یک دید کلی، باعث زیان رساندن به بازار کتاب کشور می‌شود. بهتر است به‌جای این‌که هرساله این نمایشگاه در تهران برپا شود، به سایر شهرستان‌ها نیز فرصت داده شود تا با برگزاری این نمایشگاه در آن‌ها، از مزایای اقتصادی این واقعه فرهنگی بهره‌مند شوند و به جذب سرمایه بپردازند. این رویکرد، درصورتی‌که زیرساخت‌های متناسب با آن ایجاد شود، می‌تواند کمک شایان توجهی برای مناطق محروم و دورافتاده کشور باشد.»

درمجموع، با توجه به پایان گرفتن روزافزون فعالیت اقتصادی کتاب‌فروشی‌های سطح شهر و آسیب جبران‌ناپذیری که از این طریق به فرهنگ اصفهان و مردم اصفهان وارد می‌شود، لزوم چاره‌جویی و احیای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان مردم، بیشتر به چشم می‌خورد.

کد خبر 344194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.