افزایش جمعیت زنان خیابانی محصول سه دهه غفلت

کاهش سن روسپیگری و عدم وجود قانون مناسب برای حمایت از این زنان و فرزندانشان چالشی است که پیش روی این معضل اجتماعی قرار دارد و برای ساماندهی این امر نیازمند مشارکت همگانی و دوری کردن از عملکرد جزیره‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات میدانی صورت گرفته  در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیانگر افزایش آسیب‌ها به وی‍ژه در حوزه زنان و کودکان است.از این رو کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان که از زیرمجموعه‌های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر است هر دوهفته یکبار به بررسی اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان می‌پردازد.

در اولین جلسه این کمیته موضوع زنان آسیب‌دیده اجتماعی و شیوه‌های مقابله با فحشا و آسیب‌های زنان در دستور کار قرار گرفت و ابعاد مختلف این آسیب با حضور اعضای کمیته متشکل از کارشناسان، مسئولان و پژوهشگران حوزه اجتماعی به بحث و بررسی گذاشته شد.

کوروش محمدی، رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برگزاری منظم جلسات کمیته آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: با راه‌اندازی مرکز جامع درمان، آموزش و توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی ظرف چند هفته آینده، تا حدود زیادی افسار آسیب‌های اجتماعی اصفهان در دست متولیان حوزه اجتماعی و مدیریت شهری قرار می‌گیرد و با این اتفاق می‌توان برنامه‌ریزی‌های بهتری را انجام داد.

وی ادامه داد: از اهداف ایجاد این مرکز استفاده از ظرفیت خیرین و دولت برای پیشگیری از آسیب‌ها و فرصتهای توانمندی و کارآفرینی برای آسیب دیدگان است.

آسیب‌های اجتماعی اصفهان از فیلترهای علمی عبور کند

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: قرار بر این است که آسیب‌های اجتماعی شهر را به دقت رصد کنیم و با بهره گیری از توان علمی اعضای کمیته اجتماعی و کارشناسان امر از فیلترهای علمی عبور دهیم تا در تدوین سند اجتماعی شهر براساس داده های علمی و منطقی عمل شود و نتیجه گیری‌ها بر اساس احساسات و هیجانات نباشد.

هم‌چنین، احسان شریفی پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی در خصوص نرخ شیوع مواد مخدر گفت: یک گزارش فرا تحلیلی نشان می دهد که افزایش نرخ شیوع مواد مخدر زنان به ۹ درصد رسیده که زنگ خطری برای مسئولان است.

کاهش سن روسپیگری

هم‌چنین، مرتضی پدریان، آسیب شناس اجتماعی با اشاره به افزایش روسپیگری در جامعه اظهار کرد: متاسفانه سن این آسیب در جامعه کاهش پیدا کرده است درحالیکه درصد قابل توجهی از این افراد متاهل هستند. البته باید میان زنان روسپی و زنانی که خیانت می کنند مرز قائل شویم.

وی با اشاره به علل‌ واقعی روسپیگری گفت: در اغلب موارد روسپیگری به دلیل کسب درآمد اتفاق نمی افتد، بلکه ازدواج های اجباری، عدم برآورده شدن نیازهای جنسی توسط همسر و در نهایت تنوع طلبی و تجاوز عامل روسپیگری زنان است.

وحیده حمیدی، مدیر سازمان مردم نهاد طلیعه همراز نیز در این باره اظهار کرد: این مرکز برای اولین بار در استان اصفهان در سال ۸۷ با محوریت پذیرش زنان در معرض خطر تشکیل شد که در طول فعالیت خود از مشاوره‌های دو تیم چهار نفره اتریشی نیز استفاده کرد.

ارایه خدمات به زنان روسپی در اصفهان

وی هدف اصلی فعالیت این مرکز را جداسازی زنان معتاد از روسپی‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز طی فعالیت شش ساله به تعداد قابل ملاحظه ای  از زنان روسپی در کنار زنان معتاد خدمات ارائه کرده است.

مجری طرح زنان آسیب دیده اجتماعی در واکنش به دیدگاه مرتضی پدریان اظهار کرد: پول عامل اصلی شیوع خدمات جنسی در جامعه  است. البته باید دقیق‌تر بر روی سطح تحصیلات و کاهش سن زنان روسپی تحقیق کرد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به موفقیت‌های به دست آمده در مرکز کاهش آسیب زنان استان اصفهان در حال حاضر ۱۷ استان از فعالیت‌های صورت گرفته الگوبرداری می‌کنند، گفت: ما نیز در طول فعالیت خود از دستاوردهایی که از سفر به مالزی داشتیم استفاده کردیم که نتایج خوبی را به همراه داشت.

نمی‌توان فرزندان زنان روسپی را به بهزیستی تحویل داد

حمیدی با بیان اینکه در مالزی همه خدمات مورد نیاز برای این زنان توسط سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود، تصریح کرد: در این کشور مرکزی راه‌اندازی شده که به این زنان و فرزندانشان خدمات ارایه می‌دهد. ما در نظر داریم فرزندان این زنان را به عنوان بد سرپرست تحویل بهزیستی دهیم که هنوز موفق نشده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و حفاظت‌های لازم در ایران وجود ندارد، اضافه کرد: در مالزی آموزش از دوران کودکی شروع می‌شود. در ایران نیز لازم است این آموزش‌ها را بومی‌سازی کرده و برای ارایه و اجرای این بسته آموزشی آماده هستیم.

کوروش محمدی در تکمیل اظهارات این مشاور مرکز زنان آسیب دیده گفت: در بررسی‌های صورت گرفته در چند منطقه کمتر برخوردار اصفهان برآورد شد که اگر بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان درآمد با ایجاد اشتغال برای زنان روسپی فراهم شود این افراد از روسپیگری دست می‌کشند.

عملکرد جزیره‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

علی اکبر ابراهیمی، کارشناس معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: پنج هزار نفر از مراجعه‌کنندگان به بهزیستی اصفهان در حوزه اعتیاد را زنان تشکیل می‌دهند و از ۹۸ نفری که به عنوان روسپی مراجعه کرده‌اند ابتدا در زمینه مصرف و توزیع مواد مخدر فعالیت داشته و بعد به روسپیگری روی آورده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در حوزه آسیب‌های اجتماعی به وی‍ژه در حوزه روسپیگری جزیره‌ای عمل می‌شود، تصریح کرد: کمیته امداد، بهزیستی، شورای شهر و دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌ها فعالیت‌هایی دارند که اگر هماهنگ شوند تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول در بهزیستی اضافه کرد: هنوز در خصوص زنان باردار معتاد هیچ تصمیمی صورت نگرفته است و بهزیستی در پذیرش این افراد بلاتکلیف است.

شهرداری میدان کاهش آسیب‌های اجتماعی را به سمن‌ها واگذار کند

مرتضی رشیدی، معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته از مناطق آسیب دیده اصفهان اظهار کرد: باید کودکان سالم را از این وضعیت نجات دهیم. ضروری است که تفکیک سنی و جنسی صورت گیرد و برای این امر به دنبال راهکار عملیاتی هستیم.

وی تاکید کرد: با ورود سازمان‌های مردم نهاد، شهرداری میدان را به این نهادها داده و در صدد برداشتن موانع فعالیت  سازمان‌های مردم نهاد است.

استفاده از حقوق‌دانان و روحانیون برای ایجاد ساختار قانونی زنان روسپی

مهدی مزروعی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه جایگاه حقوقی برای زنان روسپی در قانون کشور تعریف نشده است، اظهار کرد: جامعه این افراد را با نگاه ناهنجار می‌بیند. باید توجه داشت که وجود برخی ایرادات اجتماعی باعث شکل‌گیری زنان روسپی شده است که ساختار حقوقی ما در قبال این افراد شدیدترین واکنش که ۱۰۰ ضربه شلاق ویا مجازات مرگ است را پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه ضروری است که تیمی متشکل از حقوقدان و روحانی باید برای تعیین قانونی مناسب برای بررسی آسیبهای زنان روسپی تشکیل شود، تصریح کرد: اصولا زنان روسپی برای پرداخت حقوق در لیست سیاه قرار می‌گیرند و به آنها به عنوان مجرم نگاه می‌شود و باید برای حل این مشکل بازنگری جدی صورت گیرد.

مزروعی با تاکید بر اینکه در همه برنامه‌ریزی‌ها نگاه بد همگان نسبت به زنان روسپی بوده است و کمتر بر روی متقاضیان موجود در جامعه تمرکز داشته‌ایم، گفت: باید توجه داشت که تا متقاضی وجود نداشته باشد زنان روسپی هم به وجود نمی‌آیند و این موضوعی است که بعضا فراموش شده است و این در حالی است که در فرانسه افرادی که بابت سکس پول پرداخت می‌کنند به جای شخصی که عرضه کننده سرویس  است، جریمه می‌شوند.

در ادامه کوروش محمدی در تایید صحبت‌های مهدی مرزوعی اضافه کرد: باید توجه داشت که در مقابل تعداد زنان روسپی چه تعداد مرد روسپی در جامعه وجود دارد و سوال اساسی این است که آیا اگر هیچ مردی با تفکر روسپی وجود نمی داشت اصلا با مساله ای بنام زن روسپی مواجه بودیم؟ 

متاسفانه تفکر روسپی و سوء استفاده گر از جنس زن نزد بسیاری از مردان وجود دارد و بعنوان عاملی قوی در ترغیب و اجبار زنان در گرایش به روسپی گری عمل می کند.

لایحه توانمندسازی زنان به شورای شهر ارسال شد

هم‌چنین، مسعود مهدویان فر، کارشناس حوزه معاونت اجتماعی شهرداری در این جلسه با بیان اینکه نسل اول سیاستگذاری‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی در دهه ۵۰ شکل گرفته و مبنای آن تجمع آسیب‌ها برای پیشگیری بوده است، تصریح کرد: این تفکر با توجه به شرایط فعلی موجود در کشور نیازمند اصلاح است و باید در این زمینه بازنگری انجام شود.

 وی با تاکید بر نسل دوم سیاست‌گذاری‌ها که  نگاه کاهش آسیب‌ها را دارد، افزود: باید بپذیریم که چنین مشکلی در جامعه وجود دارد و به دنبال راه حلی برای کاهش مشکل باشیم. نگاه کاهش آسیب از اواسط دهه هشتاد به وجود آمده است و همچنان دوام دارد.

مهدویان فر با تاکید بر اینکه تنها در برنامه ششم توسعه به این معضل پرداخته شده است، ادامه داد: شورای عالی کشور پنج آسیب را مورد بررسی قرار داده که فساد و فحشا یکی از آسیب‌ها است که دستگاه‌ها مکلف هستند در مورد این موضوع کار کنند اجتماعی‌ترین ماده این قانون ماده ۸۰ است که صراحتاً راه حل داده است.

وی با بیان اینکه شهرداری با محوریت بهزیستی در صدد اجرای برنامه‌هایی برای توانمندسازی زنان و ارایه خدمات اجتماعی به این قشر است، گفت:  این لایحه به شورای شهر اصفهان ارائه شده است که چنانچه تصویب شود شهرداری می‌تواند اقدامات قانونی مناسبی برای توانمندسازی زنان انجام دهد.

کوروش محمدی در خصوص صحبت‌های مهدویان فر، افزود: لازم است برای پوشش کامل این معضل اجتماعی طرحی جامع با محوریت سازمانهای مردم نهاد ارایه و یک مرکز جامع خدمات  پیش بینی شود  که در راستای کاهش روسپیگری فعالیت کند و البته نباید تنها هدف راه‌اندازی این مرکز ارائه خدمات برای زنان روسپی باشد بلکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوان با توجه به کاهش سن ابتلا، ورود متاهل‌ها و تحصیلکرده‌ها به این معضل بتوان پوشش کامل خدمات روانشاختی و توانمندسازی را داشته باشیم.

وی ارائه بسته فرهنگی در حوزه فرهنگسازی و تزریق به لایه‌های شهری را ضروری دانست و افزود: ما باید با استفاده از فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه ورود کنیم. باید از پتانسیل دستگاه‌هایی مانند قوه قضاییه در این خصوص کمک بگیریم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به این افراد به عنوان یک قشر آسیب‌دیده و مستحق حمایت نگاه شود.

کمتر به پیشگیری توجه می‌شود

حسن امامی، مدیرعامل خیریه پیشگیری امام حسن عسگری(ع) نیز دراین باره اظهار کرد: مسئولان باید پیشگیری را در راس فعالیت‌های خود قرار دهند چرا که به اندازه‌ای که به فکر درمان هستیم به مباحث پیشگیرانه توجه نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر هر گونه اقدام پیشگیرانه بسیار بیشتر از اقدامات درمانی است، افزود: در اعتیاد در خوش بینانه‌ترین حالات ۳ تا ۵ درصد درمان داریم اما در بدبینانه‌ترین حالت درحوزه پیشگیری از هر یک هزار نفر آموزش دیده،  ۱۷ نفر برنامه های پیشگیری را دنبال می‌کنند.

 شمس، مدیر سازمان مردم نهاد "کشتی نجات" با تاکید بر اینکه اجتماعی کردن مقابله با آسیب‌های اجتماعی یک ورودی خوب است، گفت: برای این امر استفاده از ظرفیت نخبگان باید مورد توجه قرار گیرد و از هر گونه اقدام موازی و جزیره‌ای نیز پرهیز شود.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مدیریت آسیب‌های اجتماعی در اختیار تشکل‌ها است، ادامه داد: این در حالی است که در ایران هنوز  نهادها به این امر به دید رقابتی نگاه می‌کنند.

شمس تاکید کرد: شورای شهر باید با ایجاد اتاق فکر در حوزه آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌های صورت گرفته را رصد کند و اقدامات را در راستای علمی و عملی شدن سوق دهد.

به نتیجه فعالیت در حوزه زنان روسپی نباید خوش بین باشیم

محسن عزتی، رییس مرکز حمایت از حقوق شهروندی استان اصفهان و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه کسی که  از سر نیاز خدمات جنسی ارایه می‌دهد با کسی که تفریحی تن به این کار می‌دهد، متفاوت است، افزود: با روند فعلی خیلی به فعالیت در این زمینه خوش‌بین نیستم و بر این باورم که به نتیجه خوبی دست نمی‌یابیم. باید به سمت و سویی حرکت کنیم که از سازمان‌های مردم نهاد و نخبگان استفاده کنیم. چه کسی به این افراد بها می‌دهد؟ افرادی را که نه از سر نیاز بلکه از سر رفاه به دنبال این مسئله هستند را در کجا باید تعریف کنیم.

وی با تاکید بر بحرانی بودن برخی از شرایط جامعه در این خصوص افزود: وقتی در بحران قرار می‌گیریم به دنبال ارائه راهکار هستیم. باید تمام برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود ضمانت اجرایی داشته باشد.

نوروزی، پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز در این جلسه با بیان اینکه اغلب محدودیت‌های تعریف شده در جامعه برای زنان است و مردان محدودیت کمتری دارند، اظهار کرد: لجبازی و کنجکاوی یکی از عوامل کشیده شدن زنان به سمت مواد و خدمات جنسی است و در این راستا ضروری است از نظر فرهنگی و تربیت فرزندان در خانواده متمرکز شویم.

سیاست‌گزاری‌های غلط سه دهه زمینه‌ساز افزایش زنان روسپی

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز دراین جلسه با تاکید بر اینکه نگاه مردانه داشتن نسبت به مسائل زنان نمی‌تواند راهگشا باشد، افزود: باید به بسیاری از مسایل دید علمی داشته باشیم. وقتی که در مبحث زنان روسپی وارد می‌شویم به سیاست‌هایی بر می‌خوریم که طی سه دهه گذشته نادرست پایه‌ریزی شده است. مرحوم آیت‌الله طالقانی در خصوص خانه‌های عفت نظر دیگری داشت این در حالی است که در اجرا مسئولان به گونه‌ای دیگر عمل کردند.

وی با بیان اینکه شاید سخت‌گیری‌ها و پیشگیری‌هایی که  انجام می‌دهیم ریشه بسیار عمیقی در جامعه پیدا کند و مشکلات بیشتری به وجود آورد،‌ گفت: ایجاد روسپیگری ریشه‌های مختلفی دارد و تنها راهکار حل این مشکل توانمندسازی زنان در همه ابعاد است.

نظام اقتصادی زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی است

نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه به عملکرد ضعیف مدیریتی در این زمینه اشاره کرد و گفت: نظام اقتصادی فاسد موجب شده است که عده‌ای برای خوش‌گذرانی هزینه کنند و زنانی از سر نیاز مجبور  شوند که تن به این کار بدهند.

وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و سبد روزانه پرداخت هر خانوار افزود: زمانی‌که سبد خانواده روز به روز ضعیف‌تر می‌شود زندگی را از آدم‌ها می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های کشور منجر به از بین رفتن بخش اعظمی از تفریح، خوراک و.. مردم شده است و انتظار داریم که مشکلات حل شود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص مراکز تفریحی و سرویس‌دهی به مردم ضعیف گفت: ما درب مراکز تفریحی را بر روی کسانی که توان مالی کافی ندارند بسته‌ایم. همه در جمع سیاست‌گزاری شهری نقش داریم

وی با تاکید بر اینکه فضای حاکم بر جامعه باید اصلاح شود، گفت: تا مشکل را نپذیریم نمی‌توانیم راهکاری برای آن پیدا کنیم.

ملت با تاکید بر اینکه عمده مشکلات جامعه بحث اقتصادی است و عدم شناخت مردم با مهارت‌های زندگی است، گفت: اگر تلاش کنیم و مهارت‌های زندگی را به شهروندان آموزش دهیم می‌توانیم مسیرر زندگی افراد زیادی را تغییر دهیم و این وظیفه ماست که به هر نحوی سرمایه‌گذاری کنیم تا حداقل به زنان کمک کنیم که آسیب کمتری ببیند.

وی با تاکید بر اصلاح سبک زندگی زنان روسپی و آموزش مهارت‌های زندگی به این افراد افزود: چنانچه امروز به این معضل نپردازیم در آینده به بحرانی تبدیل خواهد شد که نمی‌توان آن را مدیریت کرد.

پژوهش‌های جامع در حوزه زنان در دستور کار قرار گیرد

رضا اسماعیلی، استاد دانشگاه و مشاور حوزه اجتماعی شورای شهر اصفهان نیز با تاکید بر اینکه ضروری است در حوزه نظارت و پایش فعالیت زنان آسیب دیده اجتماعی در جامعه فعالیت‌های بیشتری انجام شود، اظهار کرد: باید پژوهش‌های بیشتری در این زمینه در سطوح مختلف انجام شود تا بتوان از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت شهری بیش از گذشته به نقش و جایگاه زنان پرداخته شود، اضافه کرد: باید علل واقعی ایجاد پدیده روسپیگری در جامعه مشخص شود و دراین زمینه مدیریت شهری از انجمن‌های مردم نهاد فعال حمایت‌های لازم را داشته باشد.

اسماعیلی افزود: مسایل اجتماعی زنان به عنوان یکی از حساس ترین مسایل اجتماعی اسن حوزه شناخته می شود و برای ورود به آن به نقشه راه و ساز و کارهای لازم علمی و اطلاعات کافی در محیط شهری و اجتماعی نیاز داریم.

وی با توجه به دیدگاه های اعضای کمیته اجتماعی شورای شهر تصریح کرد: امیدواریم با بهره گیری از نظرات کارشناسی و جمع آوری اطلاعات کافی در تدوین سند اجتماعی کلانشهر اصفهان با رویکرد حمایت گرانه از زنان و کودکان دست یابیم.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد کمیته اجتماعی شورای شهر به عنوان چراغی روشن در مسیر مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات این حوزه ایفای نقش کند و به هم افزایی میان دستگاه‌های مجری و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این زمینه  منجر شود.

کد خبر 344150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.