توان اروپائیها در مقابل آمریکا زیاد نیست

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: هر چند کشورهای اروپایی بعد از خروج ترامپ از برجام نشان داده‌اند که تمایل به همراهی با ایران و حفظ برجام دارند، ولی قطعاً توانایی آنها در مقابل آمریکا آن قدر نیست. 

علی خرم، در خصوص بیانیه اخیر کشورهای اروپایی در رابطه با حفظ برجام به خبرنگار ایمنا گفت: بیانیه اروپا؛ یک گام مثبت، نخست در حفظ برجام و بعد در جهت حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا تلقی می‌شود، اما اینکه این تلاشها چقدر بتواند کار ساز باشد، در میدان عمل مشخص می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین المللی در رابطه با امکان کامیابی اروپا برای حفظ برجام، افزود: از آنجا که  آمریکا در عمل نظام مالی دنیا را در دست دارد و قدرت برتر اقتصادی جهان است، کشورهای اروپایی قدرت مانور چندانی ندارند و با اینکه بعد از خروج ترامپ از برجام نشان داده اند که تمایل به همراهی با ایران و حفظ برجام دارند، ولی قطعاً توانایی آنها در مقابل آمریکا آن قدر نیست. 

خرم اظهار عقیده کرد: بر این اساس به نظر می رسد کشورهای اروپایی سعی می‌کنند با ترکیبی از سایر سیاست‌ها ترامپ را متقاعد کنند که نسبت به اعمال تحریم‌های ثانویه یا حتی اولیه تجدید نظر کند. در مجموع، با سنجش توانایی‌های اروپا و آمریکا؛ می‌توان گفت، نتیجه را آینده مشخص خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل بین المللی در رابطه با امکان کوتاه آمدن ترامپ در مقابل کشورهای اروپایی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها نخواهند از عوامل دیگر استفاده کنند، ممکن است قادر نباشند در این صحنه ترامپ را شکست بدهند، ولی اگر از عوامل دیگر بهره‌برداری کنند، مثلا بحث عواملی که ترامپ بر روی آن‌ها دست گذاشته؛ مانند نقش و نفوذ ایران در سوریه یا خاورمیانه را پیش بکشند، آن وقت امکان همراهی ترامپ با آنها وجود دارد. 

نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: ورود کشورهای اروپائی‌ به این مسائل، چنانکه با  پشتیبانی روسیه همراه شود، موفقیتی برای ترامپ محسوب می شود و در آن شرایط ممکن است، رییس جمهور آمریکا بخشی از تحریم‌ها یا حداقل تحریم‌های ثانویه، علیه شرکت‌های اروپایی را لغو کند.

به گزارش ایمنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه-۲۹ اردیبهشت- بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که این اتحادیه گام‌هایی را برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دستور کار خود قرار داده است. 

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا به‌طور متحد و سریع برای حفظ برجام دست به اقدام زده و گام‌هایی که امروز کمیسیون اروپا برداشت تاییدی محکم بر این تعهد است. این تدبیر در پی اقدام بسیارسریعی روی می‌دهد که روزهای گذشته پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در روز هشتم ماه مه و وضع مجدد تحریم‌های آمریکا انجام دادیم.

کد خبر 344120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.