اصفهان به پاتوق‌های فرهنگی نیاز دارد

این روزها کمبود فضاهای فرهنگی در شهر اصفهان، بیش از گذشته برای نسل جوان هنرمند و پویا حس می‌شود و آن‌قدر که کافه در شهر داریم، کتاب‌فروشی فعال و مدرن نداریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب‌فروشی‌های شهر هم اکثراً به همان شیوه سنتی فعالیت می‌کنند، اما خبر خوب فرهنگی برای شهر اصفهان که چندی پیش منتشر شد، این بود که سروش صحت در حال راه‌اندازی شهر کتابی به سبک شهر کتاب‌های تهران در اصفهان است تا پاتوقی فرهنگی برای کتاب‌بازهای اصفهان فراهم شود.

این خبرهای خوب در حالی به گوش می‌رسد که سروش صحت، دی‌ماه سال گذشته هم از رایزنی با کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان باهدف راه‌اندازی یک پاتوق فرهنگی در این شهر خبر داده بود. باید منتظر ماند و دید این فضای فرهنگی کی افتتاح خواهد شد.

سروش صحت، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون دراین‌باره گفته بود که طی دیداری که با کمیسیون فرهنگی شورای شهر، پیشنهاد برپایی یک پاتوق فرهنگی در اصفهان را داده که در حوزه ادبیات مکتوب، آثار نمایشی اعم از فیلم و تئاتر و همچنین هنرهای تجسمی، موسیقی و اصفهان‌شناسی فعالیت کند. صحت به گفته خودش، امکانات و توانایی‌هایی را که در اختیار داشته، با اعضای شورای شهر در میان گذاشته است.

ازنظر صحت، این پاتوق می‌تواند به‌صورت یک شهر کتاب یا مجتمع فرهنگی برپا شود تا بتوان در آن، بیش‌ازپیش، از توانایی‌های هنرمندان، فرهیختگان و اساتید اصفهان و دیگر شهرها بهره برد.

صحت پیرامون حضور خود در این پاتوق هم گفته بود که قرار است این کار توسط او انجام شود و امیدوار است شهرداری اصفهان با این طرح موافقت کند تا یک‌قدم فرهنگی خوب برای اصفهان که توانایی بسیاری در این زمینه دارد، برداشته شود.

سروش صحت، مجری برنامه پربیننده «کتاب‌باز»، با مجموعه «جنگ ۷۷» مهران مدیری در سال ۱۳۷۷ پا به عرصه هنر گذاشت و به شهرت رسید و هم‌زمان در همان برنامه، نویسندگی را در کنار بازیگری تجربه کرد. او بازی در سینما را در سال ۱۳۷۸ با فیلم «شراره» به کارگردانی سیامک شایقی آغاز کرد.

مجموعه‌های شهر کتاب هم با این باور شکل گرفت که تولید و توزیع اطلاعات، مهم‌ترین ابزار توسعه‌یافتگی در جامعه‌ جهانی امروز است.

از اوایل سال ۷۴، مطالعات و بررسی‌های لازم برای تدوین اهداف و ساختار تشکیلاتی شهر کتاب شروع و از نیمه دوم این سال، عملیات اجرایی برای ایجاد ستاد مرکزی آن آغاز شد.

موسسه‌ شهر کتاب، فعالیت خود را عملاً در اسفندماه همان سال با افتتاح نمایشگاه و فروشگاه تخصصی آن با حضور حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور وقت و استادان و شخصیت‌های فرهنگی آغاز کرد و ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال ۷۵ به ثبت رسید. شهر کتاب تهران، درواقع موسسه‌ای عام‌المنفعه و غیرانتفاعی است که زیر نظر هیئت‌امنا اداره می‌شود و هیئت‌امنا هم با انتخاب هیئت‌مدیره و مدیرعامل، اهداف مندرج در اساسنامه را تحقق می‌بخشند. هیچ‌یک از اعضای هیئت‌امنا و هیئت‌مدیره هم از موسسه حقوق دریافت نمی‌کنند و درآمد شهر کتاب، صرف توسعه فعالیت‌های گوناگون مجموعه می‌شود.

فروشگاه‌های شهر کتاب با عرضه تعداد زیادی کتاب داخلی و خارجی با استقبال بسیار گروه‌های مختلف مردم روبه‌رو می‌شوند که این، خود خبر از نیاز شدید به آن‌ها می‌دهد و درک این نیاز و شیوه پاسخگویی شهر کتاب به آن، تاکنون بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری داشته است.

موسسه شهر کتاب تهران، در آغاز، فعالیت خود را بر چند محور عمده متمرکز کرد، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه کتاب و دیگر محصولات فرهنگی و آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب، برگزاری کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و گردهمایی‌های فرهنگی و علمی و ترجمه و انتشار کتب ارزنده درزمینه‌ فلسفه، ادبیات و علوم انسانی، برخی از این محورها بود.

کد خبر 344115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.