۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
قامت لاله های واژگون کوتاه شد

خوانسار- ارتفاع لاله‌های واژگون گلستان کوه ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و سرمازدگی زمستان در شهرستان لاله ها تنها ۳۰ سانتی متر رشد داشته اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوانسار با داشتن جاذبه‌های طبیعی و باغات فراوان گردو و نهرهای زیبا که از زیر درختان می‌گذرد به بهشت ایران در غرب استان معروف شده است. یکی از مکان‌های زیبا و منحصر به فرد شهرستان خوانسار گلستان کوه است که محل رویش لاله‌های واژگون قرمز رنگ است.

روستای بابا محمد که از سمت اصفهان در ۱۲ کیلومتری خوانسار قرار دارد، میزبان لاله هایی است که هرچند واژگونند، اما تاجی از برگ بر نهاده که به صولت و غرورشان می‌افزاید.

گلستان کوه خوانسار هر سال پذیرای ۳۰ هزار گردشگر از اقصی نقاط استان و کشور استارتفاع لاله‌های واژگون گلستان کوه ۶۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و سرمازدگی زمستان در شهرستان لاله ها تنها ۳۰ سانتی متر رشد داشته اند.

ابراهیم پورهاشمی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار اظهار کرد: گلستان کوه خوانسار در جنوب و دامنه‌های شمالی خوانسار قراردارد و بیش از ۷۰ گونه گیاهی از جمله گزنگبین، موسیر و همچنین انواع گل‌های زیبا از جمله لاله های واژگون قرمز رنگ می‌روید.

وی افزود: چهار هکتار از اراضی خوانسار محل رویش لاله‌های واژگون است که هر سال از ۲۰ فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه پذیرای گردشگران بسیاری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: لاله واژگون گیاهی پیازدار است که بیشتر در دامنه ارتفاعات روییده و اردیبهشت زمان گل دهی آن است.

وی افزود: چیدن گل‌ها و پیاز آن، بوته کنی بی رویه، ورود به عرصه‌ها و پایمال کردن گل‌ها، کندن زمین برای یافتن موسیر و بیرون انداختن پیاز گل‌ها، تغییرات اقلیمی و طبیعی منجر به کاهش رویش لاله‌های واژگون شده است.

پورهاشمی گفت: اداره منابع طبیعی شهرستان خوانسار با توجه به گستردگی منطقه با تایید مسئولان استان حفاظت و بهره‌برداری از این منطقه را به شرکت تعاونی روستای قلعه بابا محمد که همجوار با دشت لاله های واژگون بوده، واگذار کرده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار تصریح کرد: منفعت حاصل از منطقه نصیب این روستا می‌شود، روستاییان و این شرکت تعاونی تمام تلاش خود را برای حفظ این منطقه بکار می‌گیرد.

وی افزود: گلستان کوه خوانسار با ۹۵۰ هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین رویشگاه‌های طبیعی  لاله واژگون کشور است که در ۱۵۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

کد خبر 344109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.