از تدبیر و امیدهای فروش نوروزی تا بیم و امیدهای اتفاقات عید فطر

یک‌هفته‌ای دنبالش بودم. از این سینما به آن سینما. از سپاهان به فلسطین و از پردیس چهارباغ به گردوخاک‌های ساحل در حال ساخت. آخرش در همان سینما سپاهان حاضر شد مصاحبه کند. مصاحبه‌ای که بیرون از دفترش و در حضور منشی دفتر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بله مصاحبه ما با مصطفی حسینی بود. مدیر امور سینمایی موسسه بهمن سبز استان اصفهان، در میانه مصاحبه از من خواست ضبط صدایش را متوقف کنم. صحبت‌های ما پیش از خاموش شدن دستگاه ضبط صدا پیش روی شما است.

براساس آمار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تمام کشور، افزایش ۱۸ درصدی مخاطب را در نوروز ۹۷ نسبت به نوروز ۹۶ شاهد بوده‌ایم. اصفهان چه جایگاهی در این میانگین کشوری دارد؟

اصفهان بین ۳۰ تا ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته، افزایش مخاطب داشته و علاوه بر افزایش تعداد مخاطب، ازلحاظ فروش هم رشد خوبی داشته‌ایم. دلیل این مسئله، چیدمان مناسب در اکران است، به این معنی که فیلم‌های خوبی در ژانرهای مختلف مانند کودک، ارزشی، مخاطب خاص و کمدی داشته‌ایم که باعث می‌شد طیف‌های متفاوتی از مخاطبان بتوانند راضی از سالن سینما بیرون بروند.

برخی از مدیران سینماهای سراسر کشور، مثل مدیر سینما آزادی تهران که جزء سینماهای زیر نظر حوزه هنری است، با توجه به افزایش قیمت بلیت، معتقدند مبلغ فروش فیلم‌ها افزایش‌یافته، اما نسبت تماشاچیان نسبت به سال گذشته کمتر شده است. این موضوع، درباره اصفهان هم صادق است؟

اصفهان، افزایش قیمت بلیتی نداشته، پس ما براساس همان مسئله افزایش مخاطب، فروش بیشتری داشته‌ایم.

آمار سامانه بلیت‌فروشی «سینما شهر» چه تفاوتی با آمار سامانه بلیت‌فروشی «سینما تیکت» دارد؟

«سینما شهر»، آمار خود را از همان «سینما تیکت» می‌گیرد. اکنون، اکثر سینماهای کشور به سامانه سینما تیکت متصل هستند. البته بعضی شهرها هم سامانه‌های خصوصی خود را دارند.

آیا پردیس سینمایی ساحل، برای رقابت با پردیس سینمایی خصوصی سیتی سنتر که آماده بهره‌برداری است، در حال ساخت است؟

خیر. پردیس سیتی سنتر در سپاهان‌شهر قرار دارد که اصلاً سینمایی در آن وجود ندارد و این حرف‌ها اصلاً صحیح نیست. اصفهان، پتانسیل بسیار بالایی دارد و ما هم باید مانند شهرهای شیراز و مشهد، چندین و چند پردیس سینمایی داشته باشیم. در استاندارد جهانی، به‌ازای هر ده هزار نفر، باید یک سالن سینما وجود داشته باشد و با توجه به استانداردهای کشور خودمان، به‌ازای هر هشتاد هزار نفر، یک سالن سینما نیاز داریم. ما از این استانداردها بسیار عقب هستیم و نتیجه می‌گیریم که به این دلیل، رقابتی وجود نخواهد داشت. برای مثال، فیلم «لاتاری» با این‌که در سه سالن سینما اکران شده، ولی مخاطبانی بوده‌اند که از هر سه سانس، دست‌خالی برگشته‌اند، پس نهضت سالن‌سازی باید ادامه پیدا کند.

پردیس سینمایی چهارباغ، فروش بیشتری دارد یا سینماهای تک‌سالن اصفهان؟

بگذارید مثالی بزنم. یک سوپرمارکت کوچک با یک هایپرمارکت بزرگ قابل‌قیاس نیست. شما در یک هایپرمارکت بزرگ می‌توانید انواع و اقسام اجناس را در اختیار مردم قرار دهید، ولی در سوپرمارکت‌ها، این کار، چندان میسر نیست. این اتفاق در اکران فیلم‌ها هم افتاده و طیف‌های مختلف مردم را در سینماها داشته‌ایم، به‌ویژه امسال که از سینمای کودک، هم یک فیلم اکران شد و در حوزه‌های دیگر مانند سینمای ارزشی هم فیلم «به‌وقت شام» مخاطب خوبی داشت. درزمینهٔ سینمای کمدی هم «تگزاس»، مخاطب خود را به سینماها کشاند. سینمای اجتماعی هم با «لاتاری»، فروش خوبی داشت. همچنین قاعدتاً به دلیل این‌که تعداد فیلم‌های در حال اکران در پردیس‌های سینمایی بیشتر است، فروش و ظرفیت آن‌ها بیشتر است، ولی سینماهای تک‌سالن هم به دلیل این‌که بازسازی و نوسازی شده‌اند، فروش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

به‌طورکلی، نوسازی سینماهای حوزه هنری در چند سال اخیر، تأثیری بر روی میزان فروش گذاشته است؟

بازسازی پردیس سینمایی چهارباغ و سینما فلسطین و نوسازی سینما سپاهان، اقبال مردم به فیلم دیدن را بیشتر کرده است.

به‌جز چهار روز اول و چهار روز آخر تعطیلات نوروز، بقیه روزهای نوروز، جزء تعطیلات رسمی کشور نیستند، ولی گیشه‌های سینماها، بلیت‌های نیم‌بها را در این روزها قبول نمی‌کردند. دلیلش چه بود؟

همیشه قاعده بر این بوده که از ابتدا تا انتهای تعطیلات عید نوروز، تعطیل سینمایی محسوب شود و بلافاصله پس از تعطیلات، به قانون پیش از عید برگردیم. در همه‌سال‌های اخیر، همین قاعده بوده است.

بازسازی و نوسازی پردیس ساحل در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

زمان افتتاح آن را عید فطر در نظر گرفته‌ایم، ولی ممکن است تأخیری هم پیش بیاید، همانند پردیس چهارباغ که کمی با تأخیر افتتاح شد. سالن ۷۰ نفره این پردیس، در تمام سانس‌های طول روز، در اختیار گروه سینمایی هنر و تجربه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، دو سالن برای فیلم‌های کودک و نوجوان و یک سالن هم پس از تصویب طرح اکران فیلم‌های خارجی، برای اکران این فیلم‌ها در نظر گرفته‌شده است.

قرار بود از آذرماه سال گذشته، یکی از سالن‌های پردیس سینمایی چهارباغ، به‌جای سالن نامناسب سوره، در اختیار اکران‌های گروه هنر و تجربه قرار بگیرد، ولی این اتفاق نیفتاد. دلیلش چه بود و آیا پردیس ساحل هم بدون اختصاص دادن سالنی به گروه هنر و تجربه، افتتاح خواهد شد؟

قرارداد گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران با حوزه هنری اصفهان که مالک سالن سوره است، تمام شد و پس‌ازآن، تمدید نشد. قرار بود تا اختصاص سالنی جدید به گروه سینمایی هنر و تجربه، امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان، به‌صورت تک‌سانس یا چندسانس، سالنی را در پردیس سینمایی چهارباغ در اختیار این گروه قرار دهد. ابتدا قرار بود فیلم‌ها در کافه رادیو این پردیس اکران شود، ولی ظرفیت کافه رادیو کم بود و فیلم‌هایی هم که در چرخه اکران بودند، قراردادشان تمام نشده بود و باید تا اتمام اکران آن‌ها صبر کنیم، اما اکنون فیلم‌های این گروه سینمایی به‌صورت تک‌سانس در این پردیس سینمایی اکران می‌شود.

کد خبر 344099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.