خطر افزایش تورم

اگر نرخ سود بانکی ۱۵ درصد در تمامی بانک‌ها رعایت نشود، با انفجار تورمی نقدینگی روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق در گزارشی با اشاره به احتمال افزایش تورم نوشت: این روزها با افزایش قیمت ارز و خروج آمریکا از برجام خیلی از مردم منتظر گران‌شدن هستند؛ گرانی‌ای که گرچه هنوز در آمارها بروز پیدا نکرده اما انتظارات تورمی آن برای مردم شکل گرفته است. تورم در داده‌های بانک مرکزی و مرکز آمار همچنان تک‌رقمی است اما افزایش بالای ۴۰درصدی ارز، افزایش حدود ۳۰درصدی مسکن و آهنگ افزایش قیمت کالاهای اساسی می‌گویند نمی‌توان به پایداری تورم تک‌رقمی چندان امیدوار بود.

حمید زمان‌زاده، عضو پژوهشکده پولی و بانکی اگرچه سیاست بانک مرکزی در کاهش تورم انتظاری را موفقیت‌آمیز می‌داند اما معتقد است در نیمه دوم سال دیگر نمی‌توان با سیاست‌های مقطعی و دستوری تورم را مهار کرد. او نسبت به افزایش تورم و تاب‌نیاوری جامعه هشدار می‌دهد و می‌گوید اگر نرخ سود بانکی ۱۵ درصد در تمامی بانک‌ها رعایت نشود، ما با انفجار تورمی نقدینگی نیز روبه‌رو خواهیم شد.

تاکتیک تازه فروش خانه های مصرفی

روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی از روش تازه فروش خانه های غیر مصرفی پرده برداشته و نوشته است: فروشندگان املاک دارای نقص، تاکتیک تازه‌ای برای جذب تقاضا آغاز کردند. اخیرا آن دسته از فایل‌های فروش آپارتمان که به لحاظ عمر بنا، امکانات حداقلی و از همه مهم‌تر قابلیت تخریب و نوسازی، «دارای اشکال و فاقد شرایط خرید برای تقاضای مصرفی» بوده، با عناوین «مناسب برای سرمایه‌گذاری» عرضه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هدایت تقاضای سرمایه‌ای به سمت این دسته محدود از فایل‌های ملکی، علاوه‌بر اینکه بازدهی بلندمدت آنها را به نوعی تامین می‌کند، بازار واحدهای پرمشتری- کم‌متراژهای میان‌سال - را در اختیار خانه‌اولی‌ها می‌گذارد.

نرخ ارز و جزییات فراموش شده

پویا ناظران در سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به عوامل موثر در تورم در در بخشی از این مطلب نوشته است: چاپ پول ازسوی دولت، تورم ایجاد می‌کند. از ابتدای دولت یازدهم تا کنون، پولی که توسط بانک‌مرکزی چاپ و به اقتصاد تزریق شده از «۸۰هزار میلیارد تومان» به «۲۱۰ هزار میلیارد تومان» رسیده.

در نتیجه این اقدام و سیاست بانکی دولت یازدهم، مجموع کل پول اشخاص حقیقی و حقوقی، در کیف پول‌ها، گاوصندوق‌ها و سپرده‌های بانکی، از «نیم میلیون میلیارد تومان» به «یک و نیم میلیون میلیارد تومان» رسیده. اما در همین دوره پنج ساله، تولید سالانه کالا و خدمات ایرانی، افزایش اندکی داشته. به‌عبارت ساده‌تر،  پول موجود در کارت‌های بانکی زیاد شده، اما کالا و خدمات ایرانی بیشتری برای خریدن نیست.

رکود معکوس مسکن

امیر داداشی هم در روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: حدود شش سال است که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد. تا پیش از زمستان ۹۶ به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و متعاقب آن پایین‌آمدن میزان تقاضا در بازار مسکن، مدت‌ها طول می‌کشید تا صاحبان املاک برای واحد خود مشتری پیدا کنند. اما طی چند ماه گذشته ماجرا به شکل دیگری رقم خورده است.

پس از کاهش نرخ سود سپرده بانکی و اجرای طرح‌های مربوط به پرداخت وام مسکن، بسیاری از شهروندان سپرده خود را از بانک‌ها خارج کردند. این دست از سرمایه‌گذاران عموما به‌دنبال بازاری با سود آنی می‌گردند و نباید انتظار داشت که در فعالیت‌های مولد و ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری کنند. در نتیجه آنها پس از بیرون آوردن سپرده‌شان از بانک‌ها، ماجراجویی خود را در بازارهای موازی نظیر ارز و سکه آغاز کردند، اما با اعمال سختگیری‌های دولت در این بازارها، اکنون بسیاری از صاحبان سرمایه تلاش می‌کنند تا نقدینگی سرگردان خود را وارد بازار مسکن کنند.

کد خبر 344089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.