انتقال آب از طریق لوله به فولاد، مرگ خاموش زاینده رود است

لنجان-نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از طریق لوله به فولاد با هدف جلوگیری از تبخیر و برداشت غیر مجاز مرگ خاموش زاینده رود را رقم خواهد زد.

محسن کوهکن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، اظهار کرد: در سالیان گذشته کارخانه ذوب آهن از محلی در نزدیکی رودخانه زاینده رود آب مورد نیاز برای مصارف صنعتی خود را پمپاژ می کرد، اما در این سال ها رودخانه زاینده رود با مشکلی که امروز با آن مواجه است، روبه رو نبوده است.

وی افزود: محلی که فولاد مبارکه از رودخانه زاینده رود آب برداشت می کرد چندین کیلومتر پایین تر از محل برداشت کارخانه ذوب آهن بود و در آن زمان به دلیل آنکه از آب رودخانه استفاده می شد آب به مکانی که فولاد مبارکه می توانست برداشت کند، نمی رسید بر همین اساس سال گذشته این مجموعه ها در مرز بحران قرار گرفتند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم باید بدانند در مواقع بروز بحران برخی از صاحبان صنایع چنین مطرح می کنند که می توانیم برای عبور از بحران به وجود آمده امروز این صنایع را تعطیل کرده و پس از عبور از بحران آب مجددا کار خود را آغاز کنیم، اما در صنعتی همچون فولاد نمی توان این گونه عمل کرد، چراکه اگر به کوره هایی که در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد آب نرسد، با مشکل مواجه شده و تعطیل می شود.

وی ادامه داد: با توجه به بحران هایی که در حوزه آب در کشور و استان اصفهان به وجود آمده دولت و استانداری اصفهان به صنایعی چون ذوب آهن و فولاد مبارکه فشار آورده که باید به حداقل آب موجود قناعت کرده و ۳۰ الی ۳۵درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند، البته در بعضی مواقع شاهد بوده ایم که آب خام مصرفی این صنعت قطع و کارخانه ذوب آهن مجبور به تعطیلی نیروگاه خود شده است.

کوهکن با بیان اینکه امروز ذوب آهن پساب صنعتی خود را نیز به چرخه صنعت بازگردانده و مورد استفاده قرار داده است، اضافه کرد: در ارتباط با فولاد سبا در سال ۱۳۹۰ یعنی زمانی که این مجموعه قصد داشت خط دوم خود را راه اندازی کند پیشنهاد داده ایم به سمت استفاده از پساب حرکت کند تا شاهد کاهش مصرف آب خام مورد نیاز در صنعت فولاد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تولید فولاد نیاز مبرم به آب دارد، مجتمع فولاد مبارکه برآن شد تا طرحی را آرام و بی سر و صدا اجرایی کند و به نوعی چراغ خاموش، اخذ بعضی مجوزات را از مرکز و استان اصفهان آغاز و همه مراحل اجرای این طرح را طی کردند تا اگر نتوانستند برداشت آبی از پایین دست رودخانه زاینده رود داشته باشند بتوانند با لوله کشی آب را از بالادست چم آسمان به این صنعت انتقال داده و تا تضمینی برای ادامه کار این مجموعه داشته باشند.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از این رو مجتمع فولاد مبارکه و مسئولان امر در مرکز و استان بر سر لوله گذاری و انتقال آب از این طریق توافق کردند که البته با آغاز طرح شاهد اعتراض کشاورزان بودیم.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد وقتی آبی در بالادست وجود ندارد و آب ذخیره شده تنها در حد تامین آب شرب است اگر همین امروز هم این لوله گذاری ها انجام شود آبی وجود ندارد که برای صنعتی چون صنعت فولاد رها شود و قطعاً با توجه به اینکه اولویت امروز تامین آب شرب است نمی توان آبی را به آن اختصاص داد.

کوهکن تصریح کرد: نکته ای که در جلسات مختلف بر آن تاکید داشته ایم آن است که فرض کنیم اگر تمام کسانی که از آب زاینده رود استفاده می کنند بر اساس قدرت مالی خود بخواهند آب خریداری شده خود را به بهانه تبخیر و برداشت غیر مجاز با لوله گذاری از پشت سد چادگان به مقصد هدایت کنند تکلیف باتلاق گاوخونی که خشک شدن آن مشکل زیست محیطی را به همراه دارد چه خواهد شد.

وی افزود: قطعا با اینگونه روش ها رودخانه زاینده رود با قدمت چندین هزار سال از صحنۀ روزگار محو خواهد شد از این رو باید به گونه ای عمل کرد تا شاهد برداشت های غیر مجاز در بالادست نباشیم و باید پیگیری لازم را انجام گیرد تا این مشکل رفع شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: باتوجه به اینکه به کشاورزان گفته می شود کشتی صورت نگیرد باید میزان مصرفی آب در صنعت را نیز در نظر گرفت چرا که صنعت امروز در حال انجام کار دیگری است.

وی با بیان اینکه امروز باید به سمتی حرکت کرد که صنایع خود را با وضعیت خشکسالی به وجود آمده تطبیق دهند، تاکید کرد: کارخانه ذوب آهن به دلیل بحران و جلوگیری از پرت آب با بخش خصوصی وارد مذاکره شده تا کل آبی را که در اختیار دارد در چرخۀ بسته مورد استفاده قرار دهد و از پساب آن نیز دوباره استفاده کند.

کوهکن افزود: امروز فولادمبارکه نیز به دلیل بحران آب با فشار روانی مواجه است و باید همه تلاش خود را بکار  بگیرد تا از این وضعیت عبور کند، امروز صنعت با وجود وابستگی به دولت شرایط موجود را درک نمی کند و می خواهد از بالادست تحت هر شرایطی آب تهیه کرده و به تولید ادامه دهد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس گفته های استاندار اصفهان مقرر شد ۴۰ درصد از آبی که به استان یزد منتقل می شود، کاهش یابد بنابراین باید دقت داشت وقتی ۴۰ درصد انتقال آب شرب به استان دیگر را کاهش می دهید یعنی عملاً آبی وجود ندارد و برای استان بالادست و استان پایین دست از آب موجود فقط در حد شرب می توان استفاده کرد و در این شرایط کسی دیگر معترض نخواهد بود.

کد خبر 344082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا یزدانی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    2 0
    در سال گذشته و سالهای گذشته آب زاینده رود را بدون مدیریت رها کردن و الان دچار بی آبی و بحران شدیم و مسئولین کشور ما موقعی که دچار بحران می شویم دنبال پاد زهر می گردند مثل مرگ سهراب و نوش دارو