موزه‌

بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه به عنوان روز جهانی موزه نامگذاری شده است و هر سال از سوی شورای بین المللی موزه ها(ایکوم) شعاری برای این روز اعلام می شود.

به گزارش خبرگزای ایمنا، شورای بین المللی موزه ها(ایکوم) از سال ۱۹۷۷ هجدهم ماه می، برابر با ۲۸ اردیبهشت ماه را به عنوان روزجهانی موزه ها اعلام کرده و از سال ۱۹۹۲ همه ساله در این روز شعار روز جهانی اعلام می شود.

شعار روز جهانی موزه ها از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ به شرح زیر است:

- سال ۱۹۹۲: موزه ها و محیط زیست

- سال ۱۹۹۳: موزه ها و مردمان بومی

- سال ۱۹۹۴: پشت صحنه در موزه ها

- سال ۱۹۹۵: پاسخ و مسوولیت

- سال ۱۹۹۶: گردآوری امروز برای فردا

- سال ۱۹۹۸-۱۹۹۷: مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی

- سال ۱۹۹۹: لذت کشف

- سال ۲۰۰۰: موزه ها برای آرامش و هماهنگی در جامعه

- سال ۲۰۰۱: موزه ها: جامعه سازی

- سال ۲۰۰۲: موزه ها و جهانی شدن

- سال ۲۰۰۳: موزه ها و دوستان

- سال ۲۰۰۴: موزه ها و میراث غیرملموس

- سال ۲۰۰۵: موزه ها پل میان فرهنگ ها

- سال ۲۰۰۶: موزه ها و جوانان

- سال ۲۰۰۷: موزه ها و میراث جهانی

- سال ۲۰۰۸: موزه ها: عوامل تغییر اجتماعی و توسعه

- سال ۲۰۰۹: موزه ها و توریسم

- سال ۲۰۱۰: موزه ها و هماهنگی اجتماعی

- سال ۲۰۱۱: موزه ها و خاطره

- سال ۲۰۱۲: موزه ها در جهان درحال تغییر. چالش های جدید، الهام های جدید

- سال ۲۰۱۳: موزه ها(خاطره+ خلاقیت) = تغییر اجتماعی

- سال ۲۰۱۴: مجموعه های موزه پدیدآورندۀ فرهنگ ها

- سال ۲۰۱۵: موزه ها برای جامعه ای پایدار

- سال ۲۰۱۶: موزه ها و چشم اندازهای فرهنگی

- سال ۲۰۱۷: موزه ها و روایت های تاریخی بحث انگیز: گفتن ناگفتنی در موزه ها

شعار روز جهانی موزه در سال ۲۰۱۸

متن انگلیسی شعاری که از سوی ایکوم برای روز جهانی موزه ها در سال ۲۰۱۸ اعلام شده است به شرح زیر است:

Hyperconnected Museums: New Approaches, New Publics

این شعار در ایران به "موزه‌های تراپیوسته: رویکردهای نو، مردمان نو" ترجمه شده است.

در توضیح این شعار آمده است:

در دنیای در حال گسترشِ بهم متصل، درک نقش موزه ها بدون در نظر گرفتن همه ارتباطاتی که می سازند محال است. موزه ها جزیی جدایی ناپذیری از جامعه اطراف خود، منظرهای فرهنگی و محیط طبیعی‌شان هستند.
فناوری به موزه ها اجازه می دهد تا با امکانی مانند یک هشتگ ساده، به فرای مخاطبان همیشگی‌شان دست یابند. برای بعضی موزه ها، فناوری، حتی برای رسیدن به ارتباطات جدید، ضروری نیست، چنانکه سمت و سویی جدید و مبتکرانه بخشیدن به مجموعه‌شان، برای جذب مخاطب جدید، کفایت می کند.

در روز جهانی موزه ها، در سال ۲۰۱۸ ، موزه های سراسر جهان، به یافتن رویکردهای نوین و مخاطبان تازه با جستجو، قوت بخشیدن و یا خلق ارتباطاتشان، ترغیب می شوند.

برچسب‌ها

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرهنگ دوست RU ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
    0 0
    ممنون از اینکه همه شعارها را یکجا آوردید. جالب بودن
  • مرضیه IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    0 0
    دقت کردین هر چی اومده جلو‌ شعارها...فضایی شده و نامفهوم تر ...تراپیوسته (:

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =