نشست هم‌اندیشی «اصفهان فردا» برگزار شد

بیست و ششمین سلسله نشست هم اندیشی "اصفهان فردا" ظهر پنج‌شنبه_۲۷ اردیبهشت ماه_ با حضور شهردار اصفهان در جمع گروهی از پزشکان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست عباسعلی جوادی رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر اصفهان ضمن خیرمقدم به پزشکان و تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: یکی از صنوفی که بیش‌ترین خدمات را به مردم ارایه می کنند پزشکان هستند که امیدواریم چه شهرداری اصفهان و چه گروه پزشکان همکاری های لازم را برای تعاملات آینده بکار بگیرند.

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان اصفهان با اشاره به معضل ترافیک به عنوان بزرگ ترین مشکل شهر اصفهان، افزود: متاسفانه در دو نقطه شهر شامل خیابان شمس آبادی و آمادگاه که مرکز تجمع کلینیک های پزشکی است بیش‌ترین حجم ترافیک وجود دارد که باید با همفکری دوطرفه به حل این معضل کمک کرد.

وی در خصوص مشکلات عدیده بیمارستانهای اصفهان تصریح کرد: بیمارستان های اصفهان یه ویژه بیمارستان های دولتی در شلوغ ترین مناطق این شهر واقع شده اند که همین امر مشکلات بسیاری را در امر خدمت‌رسانی برای اورژانس، همکاران پزشک و البته بیماران فراهم ساخته است که حل این مشکلات همکاری بیشتر جامعه پزشکی، نظام پزشکی و شهرداری اصفهان را می طلبد.

با کمبود ۲ هزار تخت بیمارستانی روبرو هستیم

سیدامین ابن شهیدی رییس انجمن بیمارستان های خصوصی گفت: برای اولین بار است که مدیریت شهری در اصفهان جلسه همفکری با پزشکان دارد و برای این امر از شهردار محترم سپاسگزاریم و امیدواریم با تدوین کمیته ای برای جلسات همفکری ماهانه با مدیریت شهری ادامه یابد.

شهیدی با بیان اینکه بیمارستان های خصوصی اصفهان به شدت با مشکل پارکینگ روبرو هستند، افزود: شهرداری اگر بتواند برای حل این مسئله به بیمارستان‌ها کمک کند قطعا بخشی از آلام بیماران کاسته خواهد شد.

رییس بیمارستان سعدی اصفهان با انتقاد از طراحی شهرک سلامت اصفهان گفت: محدود کردن خدمات سلامت به یک منطقه و محدود کردن حمل و نقل به آنجا در هیچ جای دنیا وجود نداشته است بلکه بهتر است محل های کوچکی در گوشه های مختلف شهر پیشنهاد شود تا بخش خصوصی هم در این زمینه همکاری کند.

وی با بیان اینکه در اصفهان با کمبود ۲ هزار تخت بیمارستانی روبرو هستیم، اظهار کرد: متاسفانه در خصوص اخذ مجوزهای لازم برای ساخت بیمارستان همکاری لازم صورت نمی گیرد که پیشنهاد می کنم مراحل دریافت مجوز را برای بخش خصوصی تسهیل کنند.

لزوم ایجاد مرکز برای برگزاری همایش های پزشکی

در ادامه محسن مصلحی دبیر شورای عالی  و معاون پشتیبانی سازماننظام پزشکی اصفهان اظهار کرد: متاسفانه در اصفهان در مباحثی چون مالیات، بیمه، بانک ها، شهرداری و بقیه موضوعات سخت گیری های بسیاری نسبت به دیگر استان ها وجود دارد و این امر باعث شده اصفهان از بسیاری پیشرفت‌ها محروم بماند که این خود اعلام خطری است که در دیگر استان‌ها کمتر دیده می شود.

مصلحی با اشاره به عدم علاقمندی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در اصفهان، افزود: امیدواریم برای تسهیل سرمایه گذاری اقدامات لازم انجام شود و برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی در خصوص لزوم داشتن مرکز همایش های بین المللی برای برگزاری همایش های تخصصی پزشکی در اصفهان، گفت: در تهران سازمان نظام پزشکی برای داشتن چنین سالن همایشی مختص موضوعات پزشکی اقدام کرده که این امر برای اصفهان هم لازم است که برای برگزاری همایش های منطقه ای و بین المللی در حوزه سلامت از امکانات خوب و سالن با کیفیتی برخوردار باشد.

راهی به جز سپردن سلامت کشور به بخش خصوصی نداریم

سیاوش صحت پزشک با سابقه و دبیر جامعه جراحان ایران در ادامه نشست از بیمارستان‌سازی ادوار گذشته شهرداری یاد کرد و گفت: اولین بیمارستان هایی که در این شهر دایر شد بیمارستان های خورشید و ثریا و امین است که شهرداری اصفهان در سالیان گذشته آنها را ساخته است.

صحت با بیان اینکه در همه جای دنیا شهرداری ها به بیمارستان های خصوصی کمک می کنند، افزود: یک بیمارستان اگر بخواهد تنها با سرمایه اندک خود گذران امور کند نمی تواند خدمات خوب و باکیفیتی به بیماران خود ارایه دهد و لازم است شهرداری اصفهان در خصوص موضوع پارکینگ و دیگر موضوعات به بیمارستان‌ها کمک های مستمری داشته باشد.

دبیر جامعه جراحان ایران با اشاره به کمبود بیمارستان در اصفهان تصریح کرد: شهرداران گذشته به موضوع ساخت بیمارستان توجه داشتند اگرچه وظیفه اصلی شهرداری ساماندهی عمران شهری است اما باید به این امر هم اهتمام ورزد.

این پزشک باسابقه با تاکید بر مدیریت حوزه سلامت به دست بخش خصوصی، گفت: راهی به جز سپردن سلامت کشور به بخش خصوصی نداریم و دولت باید از کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند تقدیر کند.

وی با انتقاد از غفلت یکصد ساله از موضوعات محیط زیستی، تصریح کرد: جامعه پزشکی وظیفه ایجاد تحول در سلامت را به عهده دارد و موضوعات محیط زیستی از موضوعات سلامت جدا نیستند و شهرداری باید همین طور که روح و روان شهر را می سازد به افرادی که سلامت جامعه را می سازند بیشتر توجه کند و تعامل بیشتری با جامعه پزشکان داشته باشد.

پتانسیل بالای جامعه پزشکی راهگشا است

حسین آقایی قائم مقام شورای هماهنگی نظام پزشکی اصفهان در ادامه جلسه با اشاره به لزوم ایجاد ساختارهای جدید برای مدیریت شهر، اظهار کرد: شهرداری به دنبال ایجاد منابع مالی است و منابع مالی زمانی به دست می آید که ثبات و استفاده همگانی شرکت کنندگان و تضمین منافع همه افراد مهیا شود.

وی با تاکید بر وجود پتانسیل لازم در جامعه پزشکی اصفهان گفت: پتانسیل بالای جامعه پزشکی می تواند در همه امور شهر راهگشا باشد چراکه گروه پزشکان ابزارهای علمی، مالی و تجهیزاتی را در دست دارند و می توانند در صورت تضمین کردن منافعِ همه اقشار، در پروژه های شهری حضور یابند.

پوریا عادلی دبیر کمیسیون روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و دبیر انجمن سرطان استان اصفهان با انتقاد از وجود تنگ نظری‌های بی مورد در اصفهان، گفت: انجمن سرطان اصفهان می تواند با تولید محتوای علمی برای تبلیغات شهری در خصوص پیامهای سلامت به مجموعه شهرداری کمک کند و در مورد تبلیغات پزشکان متاسفانه شرکت هایی که با شهرداری قرارداد دارند باید بیش از این به قواعد و قوانین سازمان نظام پزشکی در خصوص تبلیغات پزشکان توجه کنند.

متاسفانه اراده برای تغییر، کم است

در ادامه نشست هم‌اندیشی اصفهان فردا، آرش قدوسی عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی گفت: در اخلاق پزشکی زمانی یک پزشک به حد اعلای علم خود می رسد که بیمار را هدف قرار دهد و حداکثر تلاش خود را برای سلامت او انجام دهد و در شهر نیز باید شهروندان را هدف قرار داد و تمام تلاش خود را برای رفاه او مهیا کرد.

وی با انتقاد از وضعیت طبابت در اصفهان افزود: متاسفانه این وضعیت زیبنده اصفهان نیست چراکه مشکل ترافیک در محدوده مطب های پزشکان به شدت بیماران را آزرده خاطر می کند که همواره برای جای پارک و پارکینگ دچار مشکل هستند.

قدوسی با تاکید بر لزوم داشتن برنامه جامع کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه بهداشت و درمان شهر، اظهار کرد: متاسفانه اراده برای تغییر، کم است و اراده عام برای مدرنیته در معنای مثبت آن در سیستم ها دیده نمی شود که برای این کُندی تغییرات باید سیستم توسعه شهری در دیگر شهرهای دنیا بررسی شود و سرعت پیشرفت را در این شهر بالاتر برد.

زیرساخت‌های برای توریسم سلامت ایجاد نشده است

در ادامه محمد بقایی معاون کمیته نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از عدم بکارگیری پتانسیل های مثبت در اصفهان گفت: متاسفانه برای توسعه توریسم سلامت زیرساخت هایی لازم است که هنوز این زیرساخ تها بطور کامل در اصفهان ایجاد نشده است برای مثال هتل های اصفهان از ظرفیت خوبی برخوردار نیستند و به نوعی با کمبود هتل در این شهر روبرو هستیم که لازم است زیرساختها در این بخش تقویت گردد.

وی در خصوص تبلیغات غیرقانونی پزشکان گفت: بیلبوردهایی که شهرداری به شرکت ها اجاره می دهد بدون مجوزات لازم به تبلیغاتِ موسسات پزشکی اقدام می کنند که این امر نیازمند اخذ مجوزات لازم از نظام پزشکی است.

اصفهان به موزه پزشکی نیاز دارد

یقینی پزشک با سابقه اصفهان در خصوص عدم وجود موزه پزشکی در اصفهان گفت: متاسفانه در اصفهان به موزه پزشکی نیازمندیم چراکه در این حوزه دارای مفاخر بسیاری هستیم اما تاکنون شهرداری و مدیران ارشد شهری هیچکدام برای رفع این نقیصه کمکی نکرده اند.

وی با تاکید بر کارکرد علمی موزه ها برای عموم مردم، افزود: موزه یک کلاس عملی و علمی برای مردم است و تمام مشکلات به کمبود فرهنگ برمی گردد که امیدواریم مدیریت شهری یکی از خانه های میراثی یا حتی بخشی از بیمارستان خورشید اصفهان را به این امر اختصاص دهند چراکه یک موزه می تواند شناسنامه پزشکی شهر باشد.

سلامت شهر نیازمند نقشه راهبردی جامع است

مصورکندری رییس بیمارستان میلاد اصفهان در ادامه این نشست با بیان اینکه بخش سلامت شهر نیازمند نقشه راهبردی جامع است، اظهار کرد: باید توسعه و رشد در شهر به صورت متوازن انجام شود و طوری در این حوزه برنامه ریزی کرد که شهرداران و مدیران آینده هم بتوانند این برنامه ریزی را دنبال کنند.

هم‌چنین فرشته دانشمند متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان گفت: متاسفانه افراد یا موسساتی در اصفهان به مداخله در امر سلامت شهروندان می پردازند که شهرداری همچنان‌که برای موضوعاتی نظیر سد معبر تلاش می کند می تواند به موضوع جلوگیری از فعالیت این موسسات و مراکز وارد شود و از ورود مراکز غیرمجاز به حوزه سلامت شهروندان جلوگیری کند.

کد خبر 344040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.