۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
احیاء حقوق مردم شهرضا پس از ۳۰ سال

شهرضا – شهرضایی‌ها این روزها پایان انتظاری ۳۰ ساله را تجربه می‌کنند که اگر به نتیجه برسد آغاز دورانی جدید را تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حدود ۳۰ سال خبر افتتاح آن در شهر پیچید و مردم امیدوار به آینده‌ای درخشان، از آن استقبال کردند. شاید آن روزها بسیاری از مردم به همه مزیت‌هایش واقف نبودند، اما همین اندازه که این پروژه در شهرضا به عنوان یکی از نخستین شهرهای استان اجرا می‌شد و دیگر مجبور نبودند در هر کوچه و خیابانی چاه حفر کنند، خوشحال بودند.

مشکلات نمایان شد

اما پس از مدتی برگ‌های دیگری از این کتاب نمایان شد، جانمایی حوضچه‌ها مردم منطقه را ناراضی کرد. بوی تعفن مردم به جان آمده «جرم‌افشار»، «نسیم‌آباد» و «منوچهرآباد» را بارها به مقابل فرمانداری و دفتر کار مسئولان کشاند، گاهی تنها قول دادند و گاه تلاشی هرچند مقطعی برای رفع مشکل انجام شد، اما مردم همچنان ناراضی بودند. از سوی دیگر مردم ناامید از ادامه عملیات اجرایی پروژه فاضلاب، اقدام به حفر چاه‌های جذبی کردند و به این ترتیب، امیدی که ایجاد شده بود به سرعت خاتمه یافت.

در همه این سال‌ها مسئولان با معضلات فاضلاب شهرضا دست به گریبان بودند، تنها ۳۰ درصد از این پروژه اجرا شده بود و تکمیل مابقی آن نیز هرسال به اعتبارات بیشتری نیاز داشت.

تشدید بحران کم‌آبی و افزایش مشکلات مردم ناشی از آن در سال‌های اخیر، اهمیت تکمیل پروژه فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده را دوچندان کرد؛ اما پس از مدتی مطرح شد که تکمیل این پروژه به اعتباری درحدود ۱۴۰ میلیارد تومان نیاز دارد که پرداخت آن از توان ادارات شهرستان خارج است.

 شورای دور چهارم شهر شهرضا در آخرین ماه‌های فعالیت خود، مصوبه‌ای را گذراند که به موجب آن امکان استفاده از تسهیلات تبصره (۳) ماده واحده توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب را فراهم کرد.

وعده‌ای که عملی شد

اواخر فروردین‌ماه امسال علی‌اصغر رفیعی‌نژاد، فرماندار شهرضا در جلسه‌ای که باحضور مدیرکل آب و فاضلاب استان و به همت نماینده مردم در مجلس برگزار شد، قول داد پروژه تکمیل فاضلاب شهرضا از ۲۷ اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شود و امروز مردم شهرضا شاهد تحقق این وعده بودند.

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی آغاز پروژه تکمیل فاضلاب شهرضا به خبرنگار ایمنا گفت: امروز مردم شهرضا پس از حدود سه دهه انتظار شاهد آغاز مراحل اجرایی طرحی خواهند بود که در صورت تکمیل، از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به تشدید بحران کم‌آبی، تصریح کرد: لازم است شرایط استفاده از پساب تصفیه شده در شهرستان فراهم شود؛ بارها بر این مسئله تأکید کردیم که پساب تصفیه شده فاضلاب شهرضا نباید از شهرستان خارج شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس برآوردهای قیمت که در سال ۹۵ انجام شد، تکمیل پروژه فاضلاب شهرضا نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان است.

محمودی اضافه کرد: در بودجه ملی سال گذشته ۱.۵ میلیارد و در بودجه امسال ۲.۵ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شده است، بنابراین امکان اجرای این طرح با استفاده از اعتبارات دولتی وجود نداشت و لازم بود از تسهیلات تبصره (۳) ماده واحده توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب استفاده شود.

وی تصریح کرد: این طرح با مشارکت مردم، شهرداری و دولت اجرا می‌شود؛ شهرداری در قبال خدماتی که ارایه می‌دهد پساب دریافت می‌کند و مردم نیز می‌توانند سهم خود را در اقساط ۱۲ تا ۳۶ ماهه پرداخت کنند.

احیاء حقوق مردم شهرضا پس از ۳۰ سال

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد، فرماندار شهرضا نیز با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها سبب امیدواری مردم می‌شود، تأکید کرد: شهروندان شهرضایی تاکنون به خوبی از اجرای این طرح استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح از امروز، حقوق مردم این شهرستان پس از ۳۰ سال احیاء می‌شود.

فرماندار شهرضا تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه که با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و با استفاده از تسهیلات تبصره (۳) ماده واحدخ توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب انجام می‌شود، نقطه عطفی در تاریخ شهرضا خواهد بود.

مجتبی اورنگی، رییس شرکت آب و فاضلاب شهری شهرضا اظهار کرد: عملیات تکمیل پروژه فاضلاب شهری شهرضا به طول ۲۷۸ کیلومتر از امروز آغاز شد و پیش بینی می‌شود، در مدت سه سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: در نخستین فاز از عملیات اجرایی این طرح امکان واگذاری ۱۰۰ انشعاب وجود دارد و مناقصه فازهای بعدی نیز در روز یکشنبه هفته آینده منتشر خواهد شد.

کد خبر 344025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.