محمدرضا کارگر در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: موضوعی را که شورای بین المللی ایکوم با عنوان "موزه های تراپیوسته، رویکردهای نو، مردمان نو" عنوان کرده است موضوعی نیست که موزه ها در نظر نداشته باشند، ولی زمانی که ایکوم شعاری را مطرح می کند در واقع می گوید توجه بیشتر به این مسئله صورت بگیرد و اگر موزه ای تا الان این تلاش را نداشته بیشتر به این مسئله متمرکز بشود و به مخاطبین عادی خود بسنده نکند.
وی افزود: در واقع ایکوم با این شعار به موضوع دیگری نیز اشاره می کند و آن مسئله ای است که موزه ها ظرفیت های بسیار زیادی را دارند که احتمالاً از همه این ظرفیت ها که می توانند تمام جامعه را با هرنوع سلیقه، تخصص و سن، مخاطب خود قرار دهد، استفاده نکرده اند.
تمام گروه های اجتماع می توانند مخاطبین جدید موزه باشند
مدیرکل امور موزهها و اموال منقول فرهنگیتاریخی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: ایکوم با شعار خود برای روز جهانی موزه ها در سال ۲۰۱۸ یادآوری می کند که تمام گروه های اجتماع می توانند مخاطبین جدید موزه باشند و لازمهاش این است که موزه از ظرفیت و پتانسیل خود استفاده کند، بنابراین "موزه های تراپیوسته، رویکردهای نو، مردمان نو" شعار بسیار خوب و ظریفی است و نقطه عطف شعار مطرح شده این است که موزه ها در مورد این شعار فکر کنند و ظرفیت های مختلف خود را بررسی و از این ظرفیت ها استفاده کرده و اتفاقی را ایجاد کنند که افرادی که تا الان به موزه نیامده اند به موزه بیایند.
کارگر ادامه داد: اگر این اتفاق ها در حالت عادی ایجاد نشود یعنی هیچوقت آن مخاطبین به موزه راه پیدا نمیکنند یا علاقه پیدا نمیکنند و یا تحریک و تشویق نمیشوند که به موزه بیایند؛ ولی با توجه به این شعار و پرداختن به توانایی های موزه و پتانسیل موزه قطعاً می توان راه هایی را پیدا کرد که مخاطبینِ نو و جدیدی داشته باشیم.
امروز سکوت و سکون در موزه ها وجود ندارد
وی تصریح کرد: بسیاری از واژه ها و باورها در ذهن ما شکل می گیرد و ما مرتب آن را تکرار می کنیم و یکی از همین واژه ها، سکوت و سکون در موزه ها است ولی کافی است شما همین امروز مثلا در مقابل موزه ملی ایران قرار بگیرید و آن شور و هیجان و حرکت در موزه ملی ایران را بینید و یا به کاخ سعدآباد و گلستان و نیاوران بروید و خواهید دید که گاهی اوقات حتی برای دیدن موزه باید در صف هم بایستید، بنابراین ممکن است در میان موزه های ایران یکی دو موزه در نقطه ای باشند که جمعیت کمی آنجا است و گردشگر کمتری به آن مکان مراجعه می کند ولی در مورد کل موزه ها اینگونه نیست؛ موزه های تهران، اصفهان، مشهد و بسیاری از شهرهای دیگر ایران بازدیدکننده های بسیاری دارند و مثلا وقتی در ایام نوروز بازدید ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفری از نمایشگاه لوور در تهران را شاهد هستیم نشان می دهد که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان یک روز موزه لوور را داشته ایم.
مدیرکل امور موزهها افزود: موضوع بعدی که کمتر مورد توجه قرار گرفته می شود این است که در هر ۱۰۰ نفری که برای دیدن موزه لوور در صف میایستند حتی یک نفر فرانسوی پیدا نمی شود و شاید در هر ۲۰۰ بازدید کننده یک نفر فرانسوی باشد اما وقتی آمار بازدید از موزه ها و اماکن میراث فرهنگی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی ایران را در نوروز امسال بررسی کنیم که ۲۲.۵ میلیون نفر بوده است این تعداد بازدید نشان می دهد که یک چهارم جمعیت کشور یعنی از هر چهار نفر یک نفر به اماکن تاریخی و موزه ای مراجعه کرده اند.
کارگر تاکید کرد: پس این نگاهی که اعتقاد دارد در موزه ها سکون و سکوت وجود دارد به نظر من در مورد وضعیت امروز موزه ها واقع بینانه نیست. البته اعتقاد بر این است که ظرفیت های خیلی بیشتری نیز وجود دارد و بسیاری از موزه ها علیرغم این رشدی که داشته اند باز هم می توانند بازدیدکنندگان خود را افزایش دهند و این افزایش بازدید کننده منوط به روش های جدید در ارایه و معرفی بهتر موزه و پرداختن به موضوعاتی است که تا کنون به آن ها پرداخته نشده است و اگر موزه ها ۲۲.۵ میلیون نفر مخاطب داشته اند می توان حتی این تعداد را به ۵۰ میلیون نفر رساند و باید از روش های خلاقانه استفاده کرد که محصول تفکر موزه داران است که دور هم جمع شوند و این راه های جدید را جستجو کنند.
نظر شما