مسئولان باید تاریخ را بخوانند

شهردار اصفهان در آیین رونمایی از کتاب «اصفهان در انقلاب» گفت: تاریخ برای کسانی است که می‌خواهند آینده خوبی داشته باشند. در همین راستا، امیدواریم بتوانیم از کسانی که درباره گذشته و وضع موجود برای حال و آینده می‌نویسند، حمایت و فضایی ایجاد کنیم که همه تاریخ را بخوانند و از آن درس عبرت گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی در آیین رونمایی از مجموعه کتاب «اصفهان در انقلاب» اظهار کرد: محتوای این کتاب، تاریخی است و تاریخ اصفهان در انقلاب و انقلاب در اصفهان را بیان می‌کند. تاریخ، ابزاری است برای آموختن و پرهیز از تکرار آنچه که نباید تکرار شود. تاریخ، درسی است که باید از آن عبرت بگیریم. کسانی که در اداره امور کشور نقشی دارند و در جایی از این کشور حکمرانی می‌کنند، اگر هر روز یک ساعت تاریخ بخوانند، به مسائلی که گذشتگان گرفتار آن شده اند، دچار نخواهند شد.

وی افزود: تاریخ برای تاریخ نیست. تاریخ برای کسانی است که می‌خواهند آینده خوبی داشته باشند. تاریخ برای کسانی است که می‌خواهند از علل انقلاب‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها آگاهی داشته باشند. تاریخ به ما می‌آموزد که چرا در ایران انقلاب شد، چه ضعف‌هایی وجود داشت؟ آیا مردم به خاطر ضعف‌های اقتصادی انقلاب کردند؟ آیا به خاطر مسائل اخلاقی انقلاب کردند؟ آیا کرامت انسانی لکه‌دار شده بود و مردم انقلاب کردند تا کرامت انسانی حفظ شود؟ یا به دنبال استقلال بودند و آزادی می‌خواستند؟ چرا رژیم‌ها ساقط می‌شوند؟ حاکمان چه باید بکنند تا کشورها دچار سقوط نشوند و حکومت‌ها تداوم یابد؟ آیا همه اینها، دلیل انقلاب بود؟ پاسخ را می‌توان از مطالعه تاریخ پیدا کرد.

نوروزی اظهار کرد: این کتاب و کتاب‌های تاریخی، معلمی است برای تفهیم مسائلی که گفته شد. به همین خاطر امیدواریم بتوانیم از کسانی که گذشته را برای آیندگان تبیین می‌کنند و وضع موجود را برای حال و آینده می‌نویسند، حمایت و فضایی ایجاد کنیم که همه تاریخ را بخوانند و از آن درس عبرت گیرند.

وی بیان کرد: برخی از کسانی که در این جمع حضور دارند، اهل تاریخ‌ هستند و تاریخ‌ساز بوده‌اند و از سال‌های پیش در اصفهان نقش سازندگی داشته‌اند. این افراد، تاریخ زنده‌اند و با وجود آنها، حقیقت، تحریف نخواهد شد. لازم است خاطرات آنها نوشته شود. چه بسا کسانی که اصرار داشته‌اند آنچه را می‌گویید، بنویسید و اکنون خود در قید حیات نیستند و خاطراتی که در ذهنشان بوده، ثبت نشده است و ممکن است امروزه نقل شود، اما با تحریف، یعنی آنچه که از منبع می‌شنیدیم، با آنچه که امروزه از زبان دیگران می‌شنویم، متفاوت است.

شهردار اصفهان افزود: تاریخ‌نویس، مراقب رفتارهای جامعه است و کسی است که می‌تواند به موقع و به خوبی بنویسد. این، یعنی آنچه را نیاز آینده است، به بند کشیده و آیندگان از آن می‌توانند استفاده کنند. فکر می‌کنم این کتاب توانسته تا حدود زیادی، موضوع را تحقق بخشد. امیدواریم همه بتوانند با مطالعه، چراغی برای حرکت در ظلمات تاریخ در دست گیرند.

نوروزی بیان کرد: تاریخ بیش از آنچه نیاز ما به عنوان فرد باشد، نیاز ضروری متولی امور اداره شهر، کشور و جامعه است. بزرگ‌ترین خطر، این است که مسئولی تاریخ نداند، نخواند و با گذشته کشور آشنا نباشد که در این صورت، به او و جامعه آسیب می‌رسد. مگر می‌شود مسئول بود و حکومت‌های گذشته را نشناخت؟ علل انقراض آنها را ندانست و نگاهشان به مردم، سخنان، رفتار و چگونگی مواجهه حکومت‌ها را با بحران‌ها ندانست و درست عمل کرد؟

وی ادامه داد: تاریخ‌نویسان، رسالت بزرگی دارند. البته لازم است در نوشتن امانت‌داری شود تا کسانی که می‌خواهند بهره‌مند شوند، دچار بی‌اعتمادی نشوند، چراکه اگر به دلیل نقص در انتقال مطالب و نگارش، بی‌اعتمادی ایجاد شود، تاریخ را بی‌مصرف می‌کند. در همین راستا تلاش می‌کنیم برای ایجاد چنین آثاری، از هیچ کوششی دریغ نشود.

کد خبر 344021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.