موزه‌ها غبار غربت گرفته‌اند

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه موزه ها در کشور ما تا اندازه ای غبار غربت گرفته اند، گفت: در کشور برخلاف اینکه بازدید از بناهای تایخی بسیار زیاد انجام می شود ولی این بازدیدها در موزه ها کمتر است.

فریدن اله‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی فرصت مهمی است برای فرهنگ‌سازی در حوزه میراث و مشارکت‌های مردمی در این بخش که اهمیت بسیاری دارد و ما نیز از این فرصت استفاده می کنیم تا با برگزاری نشست ها و برنامه ها و حضور در محافل و نهادهای مختلف هم زمینه آشنایی و فرهنگ‌سازی در حوزه میراث فرهنگی را فراهم کنیم و هم اینکه بتوانیم از نخبگان و افرادی تجلیل کنیم که در حوزه میراث فرهنگی خدمات و تلاش هایی را انجام داده اند.

وی تصریح کرد: امسال هم به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی برنامه های خوبی در استان پیش بینی شده است که هم از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان و هم ازسوی NGO ها و تشکل های این حوزه ازجمله انجمن موزه داران استان اصفهان برگزار شده است، همایش بزرگ تجلیل از خادمان میراث فرهنگی در روز دوم خرداد در مجموعه جهانی چهلستون برگزار خواهد شد و درکنار آن نیز برنامه های دیگری پیش بینی شده که در فضاهای مختلف تاریخی درحال انجام است، ضمن اینکه همکاران ما این ماموریت را پیدا کرده اند که از طریق حضور در انجمن ها و NGO ها و هم‌چنین حضور در مدارس و مراکز آموزشی این فرصت را ایجاد کنند تا گفت‌وگوهایی در حوزه میراث فرهنگی انجام گیرد.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه موزه ها در کشور ما تا اندازه ای غبار غربت گرفته اند، ادامه داد: ارتباط با موزه ها در کشور ما یک مقدار کمتر است و برخلاف اینکه بازدید از بناهای تایخی بسیار زیاد انجام می شود ولی این بازدیدها از موزه ها کمتر است.

اله‌یاری افزود: باید تلاش کنیم تا نقش و جایگاهی را که موزه ها می توانند در فرهنگ‌سازی جامعه و در ارتقای فضای فرهنگی جامعه داشته باشند را بیشتر روشن کنیم و موزه هایمان بتوانند با تقویت امکانات، فضاها، تجهیزات و استفاده از ابزارهای نوین و هم‌چنین برنامه‌ریزی‌های موضوعی مرتب به روز بشوند و جذابیت بیشتر را برای مخاطبان پیدا کنند. موزه مکانی نیست که صرفا یکبار به آن مراجعه شود بلکه هربار که به موزه مراجعه می شود باید شاهد آموزش های جدید و ایده ها و اندیشه های نو باشیم.

وی افزود: در این زمینه تلاش شده که موزه های موجود با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می گیرد روزآمد و تاثیرگذاری‌ فرهنگی و طراوت و پویایی آن ها افزایش یابد.

کد خبر 343990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.