۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
چشم های تو اصفهان است

مدرس راهنمایان گردشگری ایران با بیان اینکه اصفهان شهر نمونه گردشگری است که گردشگران با دیدار آن عاشق آن می شوند، گفت: ایران یک کشور معنا گراست و مانند ایتالیا نیست که پینوکیو وار آن را دیدار کرد، برای گذر کردن از هر شهر ایران مراسم خاصی وجود دارد بنابراین باید امثال اصفهان را به جای دیدار زیارت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش نورآقایی بعدازظهر چهارشنبه_۲۶ اردیبهشت‌ماه_ در «همایش گردشگری خلاق با تکیه بر میراث ناملموس» که در باغ گلهای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شاعر عرب «علی احمد سعید اِسبر » معروف به «آدونیس» درتوصیف معشوقش می گوید: «چشم های تو اصفهان است» که نشان می دهد این شهر می تواند تا چه اندازه برای همه مردم دنیا مطرح باشد، البته جملات بسیار زیاد دیگری نیز در وصف اصفهان از قدیم الایام بیان شده است.

وی ادامه داد: گردشگری خلاق و میراث ناملموس نیازمند غبار روبی فراوانی است که البته در سالهای دور در این رابطه نگاشته های فراوانی داشتم و برنامه ای هم با حضور شهردار اصفهان و رشت به عنوان شهرهای خلاق برگزار شد.

مدرس راهنمایان گردشگری در موسسات گردشگری ایران گفت: پس از جنگ جهانی دوم، گردشگری به عنوان یک صنعت رونق پیدا کرده و به عنوان یک نقطه عطف به حساب آمد به طوری که گردشگری در دنیا به عنوان یکی از حقوق و مسئولیت هایی است که بر عهده انسان ها گذاشته شده است که نمی توان با یک نگاه سنتی به آن نگاه کرد.

موزه ها معابد هزاره سوم هستند

وی افزود: با سفر کردن غریبه نیستیم زیرا کاروان ما به تور، کاروانسرا به هتل و قافله سالار به تورلیدر تبدیل شده است اما زمینه های گردشگری طبیعی در جامعه ما مهیا نشده است اگرچه زیر ساخت های گردشگری فرهنگی فراهم شده و برگ برنده ایران می تواند گردشگری خلاق باشد اما متأسفانه چون نگاه مدیران بالادستی آماری و کمی است از این موضوع به خوبی استفاده نشده است.  

ایده پرداز و عضو شورای سیاستگذاری مجله گیلگمش گفت: بسیار بعید است که با شرایط فعلی، آماری که مورد نظر مسئولان است در زمینه حضور گردشگران در سال های آینده اتفاق بیافتد در حالی که زمینه های پست مدرن در کشور ما مثل عشایر در دنیا بسیار کمتر وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: موزه را می توان به عنوان معابد هزاره سوم تعبیر کرد اما اگر به مباحث آکادمیک گردشگران می پرداختیم، متوجه می شدیم چه بسیارمسائلی برای آنها جذاب است که برای ما عادی شده است.

نورآقایی با بیان اینکه شهر اصفهان و رشت به عنوان شهرهای خلاق در شبکه خلاق گردشگری مطرح شده اند، تصریح کرد: مفهوم و معنا در گردشگری بسیار مهم است بنابراین به نظر من بهتر است به جای اینکه به دنبال حضور ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۱۴۱۴ آن هم برای یک شب باشیم به دنبال راهکارهای خلاقانه برای افزایش حضور گردشگران باشیم زیرا با شرایط فعلی، ایران با چالش های خشکسالی روبرو است که در درجه اول باید نیاز شهروندان خود را تأمین کند.

اصفهان برای دنیا شهری خاص است

وی ادامه داد: ایران یک کشور معنا گرا است و مانند ایتالیا نیست که پینوکیو وار آن را دیدار کرد، برای گذر کردن از هر شهر ایران مراسم خاصی وجود دارد بنابراین باید امثال اصفهان را به جای دیدار زیارت کرد.

این مدرس راهنمایان گردشگری با بیان اینکه درحال حاضر کشاورزی و اقتصاد ما به خطر افتاده و ما باید برای بقای خود تلاش کنیم، تاکید کرد: اصفهان را باید فروخت زیرا با فروش آن است که می توان فرهنگ خود را معرفی کنیم چراکه یک کالای فرهنگی را از این طریق بهتر معرفی می شود.

وی افزود: چگونه است که در خارج از کشور از فرهنگ ایران مثل اشعار عمر خیام استفادۀ فرهنگی و اقتصادی کرده اند اما ما هنوز نتوانسته ایم از این مشاهیر فرهنگی و هنری استفاده کنیم؟

نورآقایی با طرح این پرسش که از ادبیات برای گردشگری چه بهره ای برده ایم، گفت در حال حاضر در دنیا با ایجاد خانه ای تحت عنوان رومئو و ژولیت، گردشگران زیادی را جذب می کنند درحالی که رومئو و ژولیت افسانه هستند اما اعتقاد دارم که عصر فروش بلیت تخت جمشید گذشته است و افراد دوست دارند که در مراسم ها و آیین های مختلف از نزدیک آنها را لمس کنند.

عضو شورای سیاستگذاری مجله گیلگمش اضافه کرد: اصفهان شهر نمونه گردشگری است که گردشگران با دیدار آن عاشق آن می شوند، این شهر برای مردم دنیا بسیار خاص است و با وجود اینکه گفتمانی در سطح دنیا برای گردشگری ایرانی به وجود نیامده است اما باز هم نام اصفهان برای سفر به آن به میان می آید.

قدر داشته های خود را بدانیم

مدرس راهنمایان گردشگری اظهار کرد: باید از فرصتی که به عنوان شهر خلاق در اختیار اصفهان قرار گرفته و هم‌چنین از حضور هنرمندان این شهر برای مشارکت گردشگران استفاده کنیم اما متأسفانه ما به داشته های خود فکر نکرده ایم چون دارایی زیادی داریم و همین باعث شده که قدر آنها را نداشته باشیم.

وی افزود: حس ناسیونالیتی قوی در بین مردم کشور ما وجود دارد که باعث شده فکر کنیم که تنها ما بهترین هستیم و به بهشت می رویم و همین عامل دلیلی شده تا با دنیا گفتمان خوبی برقرار نکنیم درحالی که مدیریت درست در این شرایط این است که بتوانیم تجارب خود را ارایه دهیم و تنها فکر می کنیم ایران را می شناسیم.

نورآقایی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که نگاه خود را تغییر دهیم و به طور مثال در تعریف باغ ایرانی، آن را به عنوان یک پارادایم(الگواره و سرمشق) معرفی کنیم و فرآیند های اقتصادی کردن گردشگری را دریابیم که راه آن شناخت درست گردشگری خلاق و میراث ناملموس و استفاده از آنها است، متأسفانه سطح سواد در ایران سوم راهنمایی است و هزینه ای که برای آموزش افراد از سوی دولت پرداخت می شود تنها ۱۷ ریال برای هر نفر است.

کد خبر 343987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.