گردشگری خلاق محرکی برای رونق گردشگری است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: میراث ناملموس، حس خلاقیت و تنوع را در جامعه گسترش می دهد و به همین دلیل است که گردشگری خلاق مطرح شده و به عنوان محرکی برای رونق گردشگری در جریان است و از طریق گردشگری خلاق می توان مشارکت های افراد را توسعه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ندا ترابی بعدازظهر چهارشنبه_۲۶ اردیبهشت‌ماه_ در «همایش گردشگری خلاق با تکیه بر میراث ناملموس» که در باغ گلهای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شیوه ها و سبک زندگی را میراث ناملموس می گویند که این موضوع در سال ۲۰۰۳ توسط سازمان یونسکو مطرح شد.

وی ادامه داد: این میراث از نسل گذشته به ما ارث رسیده که باید آن را به نسل بعدی منتقل کنیم زیرا به افراد حس هویت می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: وقتی یک گردشگر به دیدار یک میراث فرهنگی و تاریخی می رود به ظاهر آن دقت می کند اما آنچه که به آن اثر هویت می دهد میراث ناملموس است، به طور مثال اگر بخواهیم به صومعه راهبه های اصفهان هویت بدهیم باید دوره های تاریخی که بر آن گذشته است را برای مخاطبان توضیح دهیم.

وی افزود: میراث ناملموس، حس خلاقیت و تنوع را نیزدر جامعه گسترش می دهد و به همین دلیل است که گردشگری خلاق مطرح شده و به عنوان محرکی برای رونق گردشگری در جریان است.

ترابی با بیان اینکه گردشگری خلاق تعاریف متعددی دارد، تصریح کرد: از طریق گردشگری خلاق می توان مشارکت های افراد را توسعه داد، در همین راستا رشت به عنوان شهر خلاق غذا و اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی در جهان به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: در این شرایط انتظار نداریم که گردشگران داخلی و خارجی تنها صنایع دستی را خریداری کند بلکه باید از کارگاه های تولید صنایع دستی نیز بازدید کند به طور مثال یک گردشگر با مراجعه به خانه جواهری اصفهان می تواند روند تولید بسیاری از صنایع دستی را مشاهده کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اصفهان دارای سبک موسیقی خاصی است که از آن غافل شده ایم که در این مورد جالب توجه است که گردشگران در سطح جهان، سی و سه پل را به عنوان موزیک پل نامگذاری کرده اند.

وی در ارتباط با برگزاری مراسم قالی شویی در مشهد اردهان، گفت: این مراسم به واسطه شهادت یک امامزاده که همزمان با جشن مهرگان بوده و به دلیل اینکه او را درون یک قالیچه پیچیده بودند، اتفاق می افتد و پس از آن مردم دیگر جشن مهرگان برگزار نکرده و مراسم قالی شویی را برپا می کنند

ترابی خاطرنشان کرد: چوگان، نقالی، خیام خوانی، تعزیه خوانی در خمینی شهر و خوروق، پخت نان های صاف و هم‌چنین آیین های زورخانه ای از جمله آثار ناملموسی است که در یونسکو ثبت شده اما گردشگران از آنها اطلاع چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه شهر یزد در نمایش آیین های باستانی از اصفهان پیشی گرفته است، گفت: متأسفانه در اصفهان، تنها زورخانه علی قلی آقا در جهت جذب گردشگر فعالیت می کند درحالی که بسیاری از آیین های زورخانه‌ای را می توان به صورت مستقیم برای گردشگران به نمایش گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: موزه نساجی اصفهان یکی از مکان های مهمی است که از دید بسیاری از راهنمایان گردشگری پنهان مانده است، این درحالی است که اصفهان در گذشته مهد نساجی محسوب می‌شده است و امیدواریم این موزه به همراه کارخانه ریسباف دوباره فعال شود تا این میراث ما نیز به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: اصفهان دارای تنوع غذایی بالایی است اما گردشگران تنها به بریانی و خورشت ماست بسنده می کنند و دیگر غذاهای  شهر را نمی شناسند و به مرور دیگر غذاهای قدیمی مثل «یخمه ترش» با «ماش و قمری» در حال فراموش شدن هستند که انتظار داریم به عنوان پیش‌غذا به گردشگران ارایه شود.

ترابی به ظرفیت های بالای اقلیت های مذهبی برای گردشگری خلاق اشاره کرد و گفت: اقلیت های مذهبی آدب و رسوم خاص خود را دارند که می توان با استفاده از آن ها میزان حضور گردشگران را در اصفهان افزایش داد.

وی اظهار کرد: جای بسیار خرسندی است که گز دردشتی به خوبی در بین گردشگران جا افتاده است زیرا به خوبی با فرایند تولید آن آشنایی پیدامی کنند، ضمن اینکه لهجه و ضرب المثل های خاصی در اصفهان وجود دارند که باید حفظ شوند که نمونه جذابیت آنها را می توان در سریال قصه های مجید دید.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در ارتباط با دیگر میراث ناملموس اصفهان که چندان به آن ها توجه نشده است، گفت: سیستم آبیاری در استان اصفهان منحصر به فرد است که به ثبت جهانی رسیده و از جمله این سیستم ها قنات دو طبقه اردستان و مادی های اصفهان است که باید بر روی آنها بیشتر مطالعه شود، علاوه بر آن رویش‌گاه های طبیعی در نقاط مختلف و طب سنتی و عطاری های زیادی در استان اصفهان وجود دارد که به آنها توجه نشده در حالی که در مراکش از این ظرفیت ها به خوبی استفاده می کنند و شاهد بوده ام که بسیاری از گردشگران وقتی به عطاری ها می رسند ناخودآگاه توقف می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان شهری است با تاریخ و حماسه های بسیار فراوان به همین دلیل انتظار داریم که گردشگر وقتی از ساختمان های تاریخی بازدید می کند به وقایعی که در آنها گذشته است توجه شود.

کد خبر 343986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.