۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
روند رو به رشد خرید آنلاین آثار هنری

مدیرعامل شرکت نرم افزاری سیوان گفت: طبق آمارها بیشترین خرید آنلاین آثار هنری در دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است و این نوع خرید تا ۴۹ درصد مخاطب داشته است رقم قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید حیدری، امروز -۲۶ اردیبهشت- در مراسم روز جهانی موزه‌ها اظهار کرد: فضای مجازی در تحول اقتصاد هنر کشور اهمیت بسیاری دارد چرا که طبق آمارها هرکاربر به طور متوسط ماهانه ۲.۹ کیلوبایت اینترنت مصرف می‌کند، که در سال ۲۰۳۳ به ۱۷ گیگابایت می‌رسد و این نشانگر حضور بیشتر مردم در فضای مجازیست.

حیدری با بیان اینکه مردم در شبکه‌های اجتماعی به دنبال موضوعات دلخواه خود هستند، افزود: برای فعالان اقتصادی در هر حوزه‌ای اعم از حوزه هنر حضور در این عرصه بسیار مهم است، چرا که مهم‌ترین فاکتور حوزه اقتصاد هنر رفتار خرید مشتری است و برای فعالان اقتصادی هنری بررسی این رفتار خرید بسیار مهم است و باید مورد پایش قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت نرم افزاری سیوان گفت: طبق بررسی‌ها چهار انگیزه اصلی احساسی (اشتیاق به هنر)، اجتماعی، سرمایه گذاری و هویت برای خرید آثار هنری وجود دارد.

حیدری در خصوص متوسط خرید آنلاین هنر اظهار کرد: طبق آمارها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ متوسط خرید آنلاین هنر تا سقف ۱۰ هزار دلار و در چهار ردیف طبقه بندی شده است. هزینه سالیانه برای خرید آثار هنری کمتر از هزار دلار تا بیشتر از ۱۰ هزاردلار بوده است که این آمار نشانگر دو حالت موجود در فضای خرید آنلاین است، مردم یا هزینه کمی برای خرید کالای هنری می‌پردازند یا هزینه زیاد و در این مورد حد وسط وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نرم افزاری سیوان با بیان اینکه طبق آمارها بیشترین خرید آنلاین آثار هنری در دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است، تصریح کرد: این نوع خرید تا ۴۹ درصد مخاطب داشته است که برای فروش آثار هنری، رقم بالای است.

حیدری در خصوص موضوعات هنری خریداری شده به صورت فروش آنلاین گفت: رشته‌های چاپ، نقاشی، عکس، طراحی، مجسمه و مدیا (فیلم دیجیتال) جزء موضوعات خریداری شده آثار هنری بوده است.

مدیرعامل شرکت نرم افزاری سیوان با تأکید بر روند روبه رشد فروش آنلاین هنر در مقایسه با بازارهای جهانی اظهار کرد: خوشبختانه اقتصاد مجازی هنر پا به پای فروش حضوری هنر در حال پیشرفت است چرا که افزایش خرید در فضای مجازی از ۱۴ درصد به ۲۲ درصد رسیده که این نشانگر تمایل افراد به خرید آنلاین است که باید این روند را جذب کرد.

حیدری با اشاره به مخاطب ۵۳ درصدری خرید آنلاین محصولات هنری در کشورهای اروپایی گفت: پراکندگی خرید آنلاین در دنیا و قاره‌های مختلف، متفاوت است اما ۵۳ درصد خرید آنلاین آثار هنری مربوط به قاره اروپاست و مردم این منطقه بالاترین تمایل برای خرید آنلاین آثار هنری دارد که باید برای جذب چنین خریدارانی برنامه ریزی کرد.

وی با ابراز تأسف از پایین بودن قیمت آثار هنری ارسالی از خاورمیانه گفت: این رفتار خرید مشتری را نشان می‌دهد، متأسفانه کالاهای هنری خاورمیانه با قیمت کمتری خریداری می‌شود و باید دلایل علاقه مندی مشتری‌ها را بررسی کرد تا این کاهش قیمت از بین برود.

حیدری یکپارچه سازی بستر برند سازی را هدف شرکت‌های فعال در حوزه فضای مجازی دانست و گفت: باید فضای مجازی مستقل، هزینه تبلیغات و برندینگ مستقلی داشته باشیم تا به این هدف دست یابیم.

مدیرعامل شرکت نرم افزاری سیوان با تأکید بر تفاوت قیمت یک اثر هنری قبل و بعد از ورود به موزه افزود: یک اثر هنری تا قبل از اینکه وارد موزه شود یک قیمت دارد و زمانی که وارد موزه می‌شود قیمت آن به دلیل پیدا کردن هویت و ارزش خاص بالاتر می‌رود چرا که این اثر با کسب اعتبار قیمت گذاری می‌شود.

حیدری با بیان اینکه در اقتصاد هنر قیمت گذاری از طرف هنرمند نگاه مخاطب را سلیقه ایی خواهد کرد، افزود: ما باید قیمت گذاری را علاوه بر نظر هنرمند در یک کمیته قیمت گذاری بررسی کنیم که شرکت سیوان یک تیم مجزا در این زمینه داشته دارد.

وی در خصوص اهداف بررسی آثار هنری در موزه‌ها گفت: موزه‌ها بستری برای معرفی، بازدید، فروش آثار هنری همچنین بستری برای نشر محتوای هنری و فرهنگی مرتبط با هنرمندان و سازمان‌های مرتبط است.

 وی اضافه کرد: موزه‌ها می‌توانند برای معرفی و رزرو رویدادهای هنری و فرهنگی و بستری برای بازدید از راه دور موزه‌ها، گالری‌های هنری، فیزیکی و گالری‌های مدل سازی محیا شوند که این موضوعات نیازمند خلق و ایجاد فضای مجازی لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنری است.

حیدری در خصوص موزه‌های مجازی ایران گفت: بخش‌های یک موزه مجازی می‌تواند در سه قسمت فروشگاه آنلاین، کتابخانه آنلاین و ویدیو آنلاین فعال باشد. باید در موضوع کتابخانه آنلاین به تولید محتوا بپردازیم و در بخش ویدیو آنلاین هم می‌توانیم با بارگذاری رویدادها، حراجی‌ها و بسیاری موضوعات اثربخش دیگر بپردازیم. در این سه بخش موزه مجازی ایران واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و تجهیزات مطرح است.

کد خبر 343980

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.