۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
دیابت و روزه‌داری

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه‌گرفتن برای بیمارانی که قند خون تثبیت شده دارند مانعی ندارد.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به طور کلی بیمارانی که دچار دیابت نوع یک یا دیابت نوجوانی هستند نباید روزه بگیرند، اظهار کرد: افرادی که به وضعیت نفروپاتی دیابتی(افزایش پیشروندۀ پروتئین در ادرار) رسیده‌اند، هم‌چنین بیماران مبتلا به آسیب های کلیه و یا افرادی که به مرحله دیالیز و پیوند کبد رسیده باشند و بیماران مبتلا به دیابت نوع دو در صورت نداشتن شرایط مورد نظر پزشک نیز نمی توانند روزه بگیرند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند و وضعیت قند تثبیت شده دارند، در صورت داشتن شرایط مورد نظر پزشک روزه بگیرند، افراد باید از هموگلوبین (HbA۱C) یا قند پنهان زیر هشت برخوردار باشند تا بتوانند روزه بگیرند.

وی ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت انسولین تزریق می کنند، برای روزه داری حتما باید با پزشک فوق تخصص غدد مشورت کند چراکه میزان قندخون در  ماه رمضان نسبت به حالت طبیعی پایین تر است، بنابراین  میزان تزریق انسولین باید کاهش یابد و مقدار دقیق آن تحت نظر پزشک باشد، ضمن اینکه در نوع کلی افرادی که نوع انسولین NPH (انسولین ایزوفان) دریافت می کنند باید مقدار انسولین را کم کرده و دو سوم را در وعده افطار  و یک سوم در وعده سحر استفاده کنند.

غیاثوند گفت: افرادی که در ادرار آنها وجود پروتئین تشخیص داده شده است معمولا دچار نفروپاتی دیابتی شده و کلیه های آنها آسیب دیده است بنابراین بهتر است که این اشخاص روزه نگیرند. اما افرادی که فقط فشارخون بالا دارند می‌توانند روزه بگیرند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود:روزه گرفتن برای افرادی که قندخون تثبیت شده دارند، مانعی ندارد، اما بیمارانی که با وجود مصرف دارو دچار نوسان قند خون هستند بهتر است روزه نگیرند. چنانچه فردی دچار دیابت نوع دو  بوده و میزان قند و داروی مورد استفاده او تثبیت در محدوده تعیین شده ای باشد، می تواند روزه بگیرد.

کد خبر 343979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.