خطر سالمندی در کمین مردم استان اصفهان

شهرضا - مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: در حال حاضر هفت درصد از مردم استان، یعنی جمعیتی بالغ بر ۳۶۰ هزار نفر سالمند هستند و با رسیدن این مقدار به ۱۲ درصد برسد، اولین آهنگ سالمندی و زنگ خطر جمعیتی کشور در این استان به صدا در خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حسین غفرانی کجانی عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه بررسی عملکرد اداره ثبت احول شهرضا که با حضور مسئولان اجرایی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ثبت احوال از مهم ترین دستگاه‌های اجرایی کشور بوده که ثبت وقاع چهارگانه و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی، جزو وظایف این دستگاه است.

وی ادامه داد: ارایه آمار جمعیتی استان در شورای راهبردی جمعیت، با هدف رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص ایجاد نرخ رشد مطلوب از دیگر وظایف این سازمان است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان، سالمندی را خطر بالقوه جمعیتی این استان برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر هفت درصد از مردم استان، یعنی جمعیتی بالغ بر ۳۶۰ هزار نفر سالمند هستند و با رسیدن این مقدار به ۱۲ درصد، نخستین آهنگ سالمندی و زنگ خطر جمعیتی کشور در این استان به صدا در خواهد آمد.

غفرانی با بیان اینکه از سال ۸۵ تاکنون رشد جمعیتی استان مطلب نبوده است، اضافه کرد: آنچه که تاکنون مانع پیری جمعیت در استان شده، رشد ناگهانی جمعیت در دهه ۶۰ بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان در طول سرشماری و در سال‌های اخیر کاهش یافته، اظهار کرد: جمعیت استان از ۸۵ هزار نفر در سال ۸۴ به ۸۳ هزار در سال ۸۵ و در سال گذشته به اندکی بیش از ۸۰ هزار نفر کاهش یافته است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به صدور کارت ملی هوشمند گفت: تاکنون ۳۵ درصد از مردم استان، یعنی جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 300 هزار نفر کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند.

غفرانی کارت ملی هوشمند را یکی از مهم ترین اسناد هویتی دانست و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، موثق بودن اسناد هویتی مردم بود که با طراحی این کارت بخش مهمی از این نگرانی برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به تمدید صدور کارت ملی هوشمند تا پایان سال جاری، اظهار کرد: پیش از این، پایان خردادماه به عنوان آخرین مهلت در نظر گرفته شده بود که برای جلوگیری از تراکم جمعیت در مراکز صدور کارت و تسهیل امور شهروندان، تمدید شد.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با بیان اینکه در فروردین‌ماه امسال ۱۴۰ هزار نفر از مردم استان درخواست صدور کارت ملی هوشمند داده‌اند، اظهار کرد: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، چهار برابر افزایش داشته است.

غفرانی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته بیش از دو میلیون کارت ملی هوشمند در استان اصفهان صادر شده است، تصریح کرد: در سال ۹۶ به اندازه چهارسال گذشته کارت ملی هوشمند صادر شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه اجرایی مختلف به اطلاعات پایگاه جمعیتی ثبت احوال دسترسی دارند و به سادگی می‌توانند هویت افراد را تأیید کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد: امکانات مختلف تشخیص هویتی که سازمان ثبت احوال در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده است باعث شده تا طرح حذف فتوکپی در مکاتبات اداری پیشنهاد و احتمالا بعد از عید فطر امسال اجرایی شود.

کد خبر 343962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.