۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
حفاظت از میراث فرهنگی رسالت همه است

قائم‌مقام مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: حفاظت از میراث فرهنگی رسالت تک‌تک افراد اجتماع است و حضور افراد مؤثر در این عرصه از هر عرصه دیگری واجب‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید علی صالح درخشانی امروز -26 اردیبهشت- در مراسم روز جهانی موزه با بیان اینکه ارزش یک جامع و یک ملت به داشته‌های آن است، اظهار کرد: خوشبختانه ایران داشته‌های فراوانی در حوزه میراث فرهنگی چه در خصوص آثار ملموس و چه در مورد آثار ناملموس دارد، در کجای دنیا و در چه برهه‌ای از تاریخ بشر می‌توان اثری چون چهل‌ستون را رقم زد.

وی با تأکید بر لزوم خلق آثار جدید در حوزه میراث فرهنگی گفت: چقدر زمان لازم است تا مادری فرزندی چون حکیم ابوالقاسم فردوسی پرورش دهد، لذا با تمام توانمان باید از داشته‌های فرهنگی و اجتماعی خود حفاظت کنیم کسانی که وقت انرژی و پول خود را صرف نگهداری آثار ارزشمند می‌کنند به تمام معنا وقف ایران و همچون سربازی در خدمت این کشور هستند و به‌جز کلمه عاشق نام دیگری برای آن‌ها پیدا نمی‌شود.

درخشانی با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی رسالت عظیم تک‌تک افراد اجتماع است، تصریح کرد: جایی که مردم حضور دارند هیچ باری بر زمین نمی‌ماند و جایی که مردم نباشند باری جابه‌جا نخواهد شد، حضور افراد مؤثر در این عرصه از هر عرصه دیگری واجب‌تر است، باید برای حفظ این آثار تلاش کرد چراکه برخی از آن‌ها به واقع تکرار نشدنی هستند.

قائم‌مقام مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به ضرورت بازآفرینی آثار جدید و ارزشمند اظهار کرد: باید آثار ملموس و ناملموس خود را ماندگار و به خالق آثار نیز توجه و تلاش کنیم تا آثاری درخور نام ایران و ایرانی به‌جای بگذاریم.

وی با تأکید بر حفظ و حراست از داشته‌های فرهنگی کشور افزود: نباید منتظر نهادهای رسمی و حاکمیتی باشیم چراکه بضاعت ما محدود است و قدرت واقعی از آن مردم است و به‌جز قدرت الهی هیچ قدرتی به قدرت مردم نمی‌رسد پس باید استفاده کرد و حساسیت‌های لازم را برای آن در جامعه ایجاد کرد.

قائم‌مقام مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه اگر اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشیم شهروندان به عظمت این آثار پی می‌برند، افزود: وظیفه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم به میراث فرهنگی جز وظایف مسئولان و هم سازمان‌های مردم‌نهاد است، اگر شهروندان فهمیم و آگاه را به اهمیت این آثار واقف کنیم قطعاً هر ایرانی خود را ملزم به حفاظت از این آثار می‌داند.

درخشانی با انتقاد از توسعه نادرست در سال‌های اخیر اظهار کرد: متأسفانه توسعه را در ایران نارست تعریف کردیم و به بسیاری از مواهب الهی در شهر، استان و کشور خود آسیب زدیم اما امروز متوجه خطای خود شدیم، در برنامه ششم گردشگری به عنوان مهم‌ترین مرکز درآمد کشور معرفی‌شده است و اصفهان به عنوان یک شهر موزه باید از این فرصت برای رشد و تعالی مفاهیم فرهنگی و رشد و توسعه شهر و کسب درآمد پایدار استفاده کند.

کد خبر 343952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.