حواشی، تخریب‌کننده سینمای‌ اصفهان

در طی سه سال گذشته، شهرداری اصفهان در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان، هر بار از ساخت تعدادی فیلم کوتاه هم حمایت کرد و تعدادی از این فیلم‌ها هم موفقیت‌هایی را در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی به دست آوردند و بقیه هم فرصتی شدند برای کسب تجربه فیلم‌سازان تازه‌نفس اصفهانی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این موضوع، موجب انتقاد گروهی از اهالی سینمای اصفهان شده که درزمینهٔ تله‌فیلم فعالیت می‌کنند و اکثراً آثاری شبه‌کمدی با حضور بازیگرانی چون قدرت‌الله ایزدی می‌سازند و آثارشان هم بیشتر راهی شبکه ویدئویی می‌شود. آن‌ها خواسته‌اند که به‌جای اختصاص بودجه برای ساخت تعداد زیادی فیلم کوتاه، بودجه‌ای برای ساخت چند فیلم بلند توسط آن‌ها اختصاص داده شود. با محمد طباطبایی، مدیر انجمن سینمای جوان اصفهان که همیشه به حمایت مالی از سازندگان فیلم کوتاه اصفهان اهمیت می‌داده، درباره این حواشی صحبت کرده‌ایم.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کود‎ک‎ و نوجوان چگونه انتخاب می‌شود؟

با توجه به این‌که دبیر جشنواره همیشه به انتخاب رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شود، برای هماهنگی‌های کامل اصفهان و تهران، یک نفر به انتخاب پشتیبان مالی جشنواره که امسال، شهرداری اصفهان است، معرفی می‌شود و به‌عنوان دبیر یا مدیر اجرایی شروع به کار می‌کند. او بعد از دبیر جشنواره، نفر دوم در حیطه اختیارات است و وظیفه‌اش، هماهنگی با کل دستگاه‌های اجرایی شهر اصفهان و دبیرخانه دائمی جشنواره در تهران است. او تمام تشکیلات جشنواره را در اصفهان حمایت می‌کند و تأثیرگذاری بسیار زیادی درروند برگزاری خواهد داشت.

وضعیت انتخاب دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک ‌و نوجوان چگونه است؟

متأسفانه باگذشت چندین ماه، هنوز هم این انتخاب، در هاله‌ای از ابهام است و گزینه‌های زیادی را شهرداری بررسی کرده و مدتی است که گزینههای نهایی انتخاب‌شده‌اند.

شما چندی پیش، بیانیه‌ای دراین‌باره منتشر کردید. علت صدور این بیانیه چه بود؟

به دلیل این‌که زمان، در حال از دست رفتن است و به دلیل حاشیه‌سازیهایی که برخی انجام می‌دهند، روند انتخاب دبیر اجرایی جشنواره به تعویق افتاده و همین، باعث نگرانیهای عمیقی شده است. همین مسئله باعث شد بیانیه‌ای در این خصوص صادر کنیم. به خاطر این‌که امسال، زمان برگزاری این جشنواره به بهترین نحو، بعدازاین همه‌سال تجربه است. در بیانیه هم نوشته‌ایم که دست فردی را که شهرداری انتخاب می‌کند، به گرمی می‌فشاریم. به‌این‌علت که مردم شهر، یک شورایی را انتخاب کرده‌اند و آن شورا، شهردار را انتخاب کرده است. به این دلیل، به رأی تک‌تک این مردم احترام می‌گذاریم و هر کس را که انتخاب شود، به‌عنوان اهالی سینمای اصفهان از او حمایت میکنیم تا بتواند با قدرت و همت، جشنواره را بهتر از گذشته برگزار کند.

علت ایجاد شایعات اخیر، درباره جشنواره گذشته و امسال چیست؟

متأسفانه عده‌ای، اطلاع دقیقی از فعالیت‌های انجام‌شده در ادوار گذشته در همه زمینه‌ها به‌خصوص فیلم کوتاه ندارند. در آن دوره‌ها، حمایت‌های به‌جایی از طرف شهرداری شد و آن‌ها روی نسل جوان سرمایه‌گذاری کردند تا بتواند آینده سینمای اصفهان را تأمین کند. متأسفانه عده‌ای از این منتقدان، حتی بدون این‌که فیلم‌ها را ببینند، قضاوت کاملاً نادرستی کردند و با این قضاوت‌ها، درباره تولیدات جشنواره درزمینهٔ فیلم کوتاه در سه دوره اخیر، حاشیه به وجود آوردند. البته خیلی از آن‌ها اطلاعی درباره جزئیات ندارند و اگر فیلم‌ها را ببینند، نظر اکثریت قطع به‌یقین مخالفان این جریان، تغییر خواهد کرد، چون فیلم‌های بسیار قابل دفاعی هستند و تاکنون افتخارات ملی و جهانی بسیاری کسب کرده‌اند. فیلم‌های جدیدی هم که در جشنواره سی‌ام کلید خورد، قرار است در جشنواره سی‌ویکم رونمایی شود و کیفیت بالایی دارند. درواقع با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بهره‎برداری شد.

اعضای گروه‌های درگیر ساخت فیلم‌ها، چه تعداد هستند؟

تقریباً ۴۰ گروه فیلمسازی که حدود ۸۰۰ تا هزار نفر شامل می‌شوند، درگیر تولید فیلم برای جشنواره امسال بوده‌اند که این، اتفاق بسیار خجستهای هست.

توصیه شما برای تقویت نقد درست در سینمای اصفهان چیست؟

اگر قرار است سینمای اصفهان را تخریب کنیم، کار دشواری نیست، ولی اگر قرار است آن را تقویت کنیم، حمایت در این میان، اهمیت زیادی دارد. منتقدان در حال حاضر، تأکیدشان بر این است که چرا به پیشکسوتان سینمای اصفهان برای تولید فیلم‌های سینمایی و تله‌فیلم، اهمیت داده نشده است.

نگاه شما به این انتقاد چیست؟

قطعاً هر فیلم سینمایی یا تله‌فیلمی، هزینه کلانی برای ساخت خواهد داشت و یک فیلم ‌سینمایی به‌اندازه کل این صد فیلمی که ساخته‌شده، هزینه‌بر است و با این بحران اقتصادی، عقل سلیم، این مسئله را نمی‌پذیرد که در جشنواره کودک ‌و ‌نوجوان، یک یا دو فیلم بلند حمایت شود و تعداد زیادی فیلم‌ساز جوان که نه‌تنها در انجمن سینمای جوان اصفهان، بلکه در دو دانشگاه سپهر و فرهنگ و هنر اصفهان و آموزشگاه‌های آزاد سینمایی شهر آموزش‌دیده‌اند، نادیده گرفته شوند و بگوییم چرا جشنواره فیلم کودک ‌و نوجوان به منِ فیلم‌ساز باسابقه، ۵۰۰ میلیون تومان بودجه نداده تا برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان، فیلم بسازم و در آن شرکت کنم.

علت انتخاب نسل جوان برای حمایت از آن‌ها در جشنواره فیلم کودک ‌و ‌نوجوان چیست؟

سرمایه‌گذاری سیاست‌گذارهای ادوار گذشته جشنواره، بر روی نسل جوان بوده که دلایل متعددی داشته، ازجمله آن‌ها می‌توان به آیندهنگری و آیندهسازی اشاره کرد. قطعاً آینده سینمای اصفهان، توسط همین نسل جوان تأمین خواهد شد و اگر حمایت شوند تا تجربه بیشتری کسب کنند، ثمرات بسیار زیادی در آینده برای سینمای اصفهان خواهند داشت. در کنار آن، به دلیل تعدد جشنواره‌های فیلم کوتاه، جایگاه بسیار خوبی برای معرفی فیلم‌هایی که در اصفهان تولید می‌شوند، پیدا خواهد شد و همان‌طور که در گذشته دیده‌ایم، تعداد زیادی از فیلمهایی که تولید شد، در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی شرکت و افتخارات زیادی کسب کردند.

از این فیلم‌ها و جوایزی که به دست آوردند، مثالی بزنید.

فیلم «وقتی صنم گریست» (فریبرز آهنین و مجید شیدا) در جشنواره‌های آی سی پی نیویورک، کامبریا پرتغال و ملبورن استرالیا، جایزه بهترین فیلم و تعدادی جایزه دیگر گرفت. فیلم «پل» (امین قشقاییان) نیز جایزه بهترین فیلم کودک و نوجوان جشنواره کن مدیترانه را دریافت کرد. در بخش ملی و جایزه بزرگ جشنواره فیلم فجر هم فیلم کوتاه «دیوارکشی» (احمد تیموری) جایزه کسب کرد. در جشنواره فیلم اروند آبادان هم جایزه بهترین استعداد جوان را فیلم «رؤیای حنایی» (علی حسین‌زاده و سجاد قربانی) گرفت. تاکنون، تعداد زیادی افتخارات دیگر نصیب سینمای کوتاه اصفهان شده است.

وضعیت فیلم‌هایی که برای جشنواره سی‌ویکم ساخته‌شده، چگونه است؟

فیلم‌های جدید ازنظر کیفیت و کمیت، بهتر از گذشته هستند و من منتقدان را دعوت می‌کنم به تماشای این فیلم‌ها بنشینند و بعدازآن، انتقاد‎های فنی خود را مطرح کنند، نه انتقادهایی که به روندی می‌شود که در آن، خون‌دل‌ها خورده شده تا به ثمر بنشیند. متأسفانه در حال حاضر، افراد بدون دیدن حتی یکی از این فیلم‌ها، با نقد آتشینی آن‌ها را قضاوت می‌کنند. از طرف دیگر، تکلیف فیلمهای کوتاهی که در جشنواره امسال باید رونمایی شوند، هنوز مشخص نیست و درواقع دبیرخانه‌ای برای ارسال آن‌ها وجود ندارد. شورای تولید، فیلمهایی را که تولیدشده، بازبینی کرده، ولی نمی‌داند باید چه اقدامی درباره این فیلم‌ها انجام دهد. حتی قسط سوم فیلمها و دستمزد افرادی که سال گذشته، روزها برای جشنواره زحمت کشیدند، هنوز پرداخت‌نشده است. هنوز هیچ هماهنگی بین دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر در اصفهان صورت نگرفته، چون دبیرخانهای وجود ندارد. اینها در حالی است که شمارش معکوس برای جشنواره سیویکم آغازشده و اعلام عمومی شده که در شهریورماه برگزار می‌شود. درواقع هرروزی که می‌گذرد، زمان را از دست می‌دهیم. امیدواریم هرچه زودتر، شهرداری اصفهان و شورای شهر، حکم قطعی نفر برگزیده خود برای دبیری اجرایی را صادر کند تا او فعالیتش را آغاز کند.

توصیه شما برای رفع اتفاقات اخیر و حاشیه‎ها چیست؟

پیشنهاد می‌کنم شهرداری اصفهان، حمایت خود را از این نسل جوان دریغ نکند و در صورت توان، منتقدان این جریان را هم حمایت کند.

کد خبر 343937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.