دانشجویان مطالبه گر باشند/۱.۵ میلیون ظرفیت خالی در آموزش عالی کشور

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: با توجه به اینکه افزایش کیفیت دانشگاه علمی کاربردی در ایجاد اشتغال پایدار سهم بسزایی دارد، باید علاوه بر افزایش آگاهی متقاضیان، حس مطالبه گری و مطالبه کیفیت در دانشجویان تقویت شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدحسین امید، در نشست خبری افتتاحیه ساختمان جدید دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: نسخه شفا بخش کار و اشتغال، ارتقاء کیفیت و برطرف کردن نیاز مهارت آموزی است و برای ارتقاء کیفیت دانشگاه های علمی کاربردی باید حس مطالبه گری و مطالبه کیفیت در دانشجویان تقویت شود تا به دنبال آن نظارت بر مراکز نیز ادامه دار و پایدار باشد.

وی افزود: پیش بینی شده است در برنامه ششم توسعه، تعداد دانشجویان با آموزش مهارتی به ۳۰ درصد کل دانشجویان کشور برسد، در شرایط فعلی این عدد کمتر از ۱۵ درصد است و برای این تعداد دانشجوی نیازمند به کسب مهارت، تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی باقی مانده کفایت می کند.

امید خاطر نشان کرد: با اینکه رسیدن به ۳۰ درصد در شرایط فعلی بسیار سخت او در کشور های پیشرفته این عدد بیش از ۵۰ درصد است و با بهبود کیفیت و افزایش آگاهی متقاضیان برای اقبال بیشتر به اینگونه مراکز، می توان در این مسیر روند مطلوب تری را طی کرد. با وجودی که دو سوم دانش های مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی و یک سوم آن در بقیه دانشگاه آموزش داده می شود،  این دانشگاه به تنهایی قادر است که برنامه ششم و ۳۰ درصد ذکر شده را تامین کند. برای جذب مردم به کسب دانش های مهارتی کمک رسانه ها نیاز و در این زمینه نیز سرمایه گذاری های لازم  انجام گرفته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطر نشان کرد: عدم شناخت کافی متقاضیان از این مراکز باعث شده برای پر کردن ظرفیت های خالی به سمت پذیرش دانشجویان خارجی برویم که سال گذشته آیین نامه های لازم را مصوب کردیم تا در وهله نخست از کشور های همسایه دانشجو بپذیریم و ثانیا شرایط را برای اعزام دانشجویان داخل به خارج از کشور فراهم کنیم.

وی افزود: شرایطی را فراهم شده تا در همه مراکز علمی کاربردی امکان ایجاد مرکز رشد و نوآوری وجود داشته باشد، اگر شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد، تسهیلات بی بهره با دو درصد کارمزد به آنها تعلق می گیرد.

امید با اشاره به رشد بی رویه مراکز آموزشی در کشور گفت: افزایش بی رویه کمی این مراکز در سال های ۸۵ و ۸۶ اتفاق افتاد و این مراکز هم عمدتا در جوار صنعت و در محیط واقعی کار قرار داشتند. از سال ۸۵ تا ۹۲ تعداد این مراکز ۳ برابر شد که عدم پیش بینی نرخ رشد جمعیت و عدم پیش بینی صحیح آموزش عالی باعث شد همه زیر مجموعه نظام آموزش عالی با این مشکل مواجه شوند.

وی گفت: یکی از اقدامات دانشگاه در راستای ارتقا کیفیت، بحث مدرسان است. سال گذشته برای اولین بار در دانشگاه علمی کاربردی ، پذیرش مدرسان از طریق فراخوان عمومی اتفاق افتاد. همچنین در همین راستا یک بازنگری در محتوای درسی صورت گرفته و با توجه به رشد فناوری، برخی از رشته ها حذف و  برخی ادغام خواهند شد.

امید یادآور شد: اصفهان به دلیل مراکز وابسته به دانشگاه علمی کاربردی، طرفیت و جایگاه خوبی در کشور دارد؛ ما در مرحله گذر از سیاست کمیت گرا به دوره کیفیت گرا هستیم که استان اصفهان در این زمینه پیشتاز بوده و ایده های خوبی از طرف این استان ارایه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در تمام مراکز آموزش عالی کشور بیش از یک و نیم تا دو میلیون طرفیت خالی وجود دارد که دانشگاه علمی کاربردی با ۲۵ درصد رشد دانشجو و ۲۵ درصد کاهش تعداد مراکز نیز روبرو بوده است. حدود ۴۰ مرکز دانشگاهی علمی و کابردی در استان اصفهان به ۲۵ الی ۳۰ مرکز با ظرفیت های لازم کاهش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در راستای توسعه آموزش های پودمانی و مهارت افزایی، کارکنان نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در دوره های پودمانی مراکز علمی کاربردی شرکت می کنند که این دوره ها برای سربازان رایگان است و مانعی برای شرکت در این دوره ها را حین خدمت سربازی وجود ندارد.

امید ادامه داد: قدم بعدی، آموزش برای زندانیان است که در این راستا به دنبال ایجاد یک بنیاد خیریه هستیم و به دلیل اینکه آموزش در این مراکز زود بازده و انعطاف پذیر است، به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتعال پایدار منجر می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد: در مهر ماه در مجموع ۸۴۰ مرکز فعال داشتیم که ۴۱۲ هزار دانشجو در کل کشور در آن ها مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر 343885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.