فاصله بین آموزش و اشتغال را کم می کنیم

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: به دنبال آن هستیم که با ارائه آموزش های مهارتی زمینه را برای ایجاد اشتغال دانشجویان فراهم کرده و این امر را به ۹۵ درصد برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حسین امید صبح امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح ساختمان جدید این دانشگاه در اصفهان با تأکید بر این که در حال حاضر فاصله بین آموزش و اشتغال در فضای دانشگاهی کشور ما زیاد است، اظهار کرد: ۲۵ سال پیش دانشگاه علمی کاربردی در راستای کاهش این فاصله تأسیس شد، ولی هنوز شرایط در فضای آموزشی و دانشگاهی ما مطلوب نیست و باید تلاش و برنامه ریزی در این راستا بیش از پیش اجرایی شود.

امید با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بیش از ۵۰ درصد دانشجویان در رشته های مهارتی مشغول به تحصیل هستند، گفت: این آمار در کشور ما کمتر از ۱۵ درصد است و همین مسئله سبب شد تا رشته های مهارتی بازدهی لازم را در زمینه ایجاد اشتغال در بازار کار کشور به دنبال نداشته باشد البته طبق برنامه ششم توسعه تکلیف شده است که این رقم به ۳۰ درصد برسد.

وی خاطر نشان کرد در حال حاضر ۴۰۰هزار دانشجوی رشته های مهارتی را در دانشگاه علمی کاربردی و ۲۰۰ هزار دانشجوی دیگر را در مابقی دانشگاه ها در بخش مهارتی آموزش می دهند در حالیکه این تعداد باید در کشور به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد و دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه آمادگی دارد که ظرفیت خود را به بیش از تعداد حاضر افزایش دهد.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ارتقاء کیفیت و مأموریت گرایی را دو برنامه در دست اقدام این دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: در راستای هدف ارتقا کیفیت مأموریت گرایی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم که همین امر نه تنها باعث تخصصی شدن رشته های آموزشی و مهارتی شد، بلکه استقبال ۲۵ درصدی دانشجویان از این رشته ها را به همراه داشته است.

وی همچنین افزود: در طی دو سال اخیر مطلقاً بنابر توسعه کمی نداشتیم و تمام تمرکز خود را بر توسعه کیفی قرارداده ایم تا بتوانیم در زمینه آموزش های موثر مهارتی به دانشجویان موفق عمل کنیم.

امید به ارایه خدمات رایگان مشاوره ای به دانشجویان و ارایه تسهیلات با سود دو درصد به جهت ایجاد اشتغال نیز اشاره و تأکید کرد: طبق آمارها در حدود ۴۰ درصد دانشجویان پس از فراغت از تحصیل بیکارهستند در حالیکه این رقم در دانشگاه علمی کاربردی ۲۵ درصد بیشتر نیست و در حدود ۷۵ درصد دانشجویان در زمینه تحصیلی و آموزشی مربوطه مشغول به کار هستند. در تلاش هستیم که مطابق کشورهای موفق در دنیا این رقم را به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: ما با آموزش های مهارتی زمینه ایجاد مشاغل با سرمایه های اندک را به وجود می آوریم به طوریکه میزان سرمایه مورد نیاز برای اشتغال دانشجویان علمی کاربردی در حدود ۴۰ میلیون ریال بیشتر نیست این در حالی است که وظیفه ما ایجاد اشتغال نیست اما به جهت حمایت از اشتغال و کارآفرینی در این مسیر نیز حرکت کرده ایم.

امید از تجمیع رشته های مرتبط دانشگاهی در استان ها نیز سخن گفت و افزود: در حال حاضر این طرح در استان اصفهان و آذربایجان شرقی در حال اجرا است و به دنبال آن هم افزایی رشته ها را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: از مهرماه امسال پذیرش دانشجویان براساس طرح سطح بندی مراکز اجرا خواهد شد و دانشجویان براساس شرایط مشخص در سطح بندی مراکز نسبت به ثبت نام خود اقدام خواهند کرد.

کد خبر 343880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.