۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
درمانی امیدبخش برای سرماخوردگی

تیمی از محققان کالج امپریال لندن یک مولکول جدید ساخته اند که می تواند باعث جلوگیری از بروز چندین نوع سرماخوردگی شود.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، سرماخوردگی بیماری است که هر شخص در طول زندگی اش حتما به آن مبتلا می شود. بر طبق گزارشات، این بیماری هر ساله به دلیل مراجعه بیماران به پزشک و مرخصی در روزهای کاری میلیاردها دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد.

میلیون ها نفر از مردم هر ساله نسخه های آنتی بیوتیک غیرضروری برای درمان سرماخوردگی از سوی پزشکان دریافت می کنند؛ همین مسئله یکی از دلایل عمده‌ مشکل افزایش مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها به شمار می آید. در نتیجه، سرماخوردگی علاوه بر ایجاد خطر برای افراد مسن و یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، مشکلی اساسی در سیستم دارویی به حساب می‌آید.

بیش از ۲۰۰ گونه ویروس وجود دارند که باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند که این امر دانشمندان را به چالشی ناامید کننده در راه درمان این بیماری می کشاند. تکامل سریع ویروس ها مشکلی دیگر برای یافتن درمانی موثر برای این بیماری است.

هر چند تا به امروز ثابت شده که تولید واکسن سنتی برای سرماخوردگی تلاشی بیهوده است، اما محققان کالج امپریال به احتمال زیاد راه جدیدی برای درمان سرماخوردگی و جلوگیری از امکان شیوع مجدد آن پیدا کرده اند. طی آزمایش های برون تنی(در محیط کشت) با سلول های انسانی که به منظور انجام این پژوهش انجام شد، نتایج جالب توجهی به دست آمد که باعث امیدواری تیم پژوهشگران در پیشرفت هر چه سریعتر تحقیقات به سمت مطالعات حیوانی و انسانی می شود.

هنگامی که ویروس سرماخوردگی تکثیر می شود، ویروس از سلول میزبان پروتئینی به نام N-myristoyltransferase (NMT) دریافت می کند تا برای خود کپسید بسازد. کپسید مسئولیت حفاظت ویروس در برابر آسیب‌های فیزیکی، شیمیایی یا آنزیمی را دارد. پروتئین مد نظر محققان، همین پروتئین است.

آنها به منظور یافتن مولکولی که به طور خاص NMT  را هدف قرار می دهد، ترکیبات مختلف بسیاری را غربال کردند. با یافتن دو ترکیب خاص، تیم تحقیق مولکول جدیدی ساختند که آن را IMP-۱۰۸۸ نامید. این مولکول به طور خاص NMT را مهار می کند.

آزمایش های برون تنی که با استفاده از سلول های انسانی انجام شد، مولکول جدید توانست از تکثیر چندین ویروس سرماخوردگی جلوگیری کند. "اد تیت" سرپرست تیم تحقیق در این رابطه میگوید: "تجویز چنین دارویی در ابتدای شروع عفونت می تواند بسیار مفید باشد. ما در تلاشیم گونه ای بسازیم که قابل استنشاق باشد و بتواند سریع به ریه ها برسد."

به گفته محققان هرچند هنوز برای نتیجه گیری زود است و این مولکول تنها در مدل های سلولی موثر واقع شده، اما نتایج اولیه امیدوار کننده بوده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در آزمایشات سلولی انسانی، نشانه ای از مسمومیت سلولی گسترده دیده نشده است و استراتژی NMT می تواند به غیر از سرماخوردگی برای دیگر عفونت های ویروسی، از جمله بیماری های دهان و دندان و پلیوویروس نیز کاربرد داشته باشد.

هر چند محققان خاطر نشان کردند که برای ایجاد مشخصات ایمنی بهتر برای مولکول، مطالعات دقیق تر و البته انجام آن ها بر روی نمونه های حیوانی، ضروری است، با این حال، نتایج از این حیث جالب توجه است که می تواند منجر به درمان سریع ضد ویروسی برای جلوگیری از بروز انواع سرما خوردگی شود.

از آنجایی که این نوع استراتژی برای کمک به تکثیر ویروس، پروتئین انسان را مورد هدف قرار می دهد، پس هر گونه درمان پیشرفته باید در برابر گونه های مختلف ویروس نیز موثر واقع شود و به این ترتیب درمان سرماخوردگی کاملا جهانی شود.

این تحقیق در مجله Nature Chemistry منتشر شده است.