7درصد از لنجان فرسوده است

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: حدود هفت درصد از محدوده شهرستان لنجان را بافت های ناکارآمد شهری در برگرفته است، با توجه به پتانسیل های موجود در این شهرستان باید برنامه ریزی های مدونی را برای آن تدوین و عملیاتی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست ستاد بازآفرینی شهری اظهار کرد: طرح ملی بازآفرینی شهری از جمله طرح هایی است که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید فراوانی داشته و بر همین اساس مقرر شد تا دولت مقدمات احیا و بازآفرینی یک هزار و ۳۳۴ محله از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کل کشور را در یک برنامه پنج ساله فراهم کند.

وی افزود: طبق گزارش کارشناسان متاسفانه حدود هفت درصد از محدوده شهرستان لنجان را بافت های ناکارآمد شهری در برگرفته است و با توجه به پتانسیل های موجود در این شهرستان باید برنامه ریزی های مدونی را برای آن تدوین و عملیاتی کرد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: متاسفانه امروزه بافت قدیم شهر را رها کرده و با افزایش محدوده شهرها اقدام به ساخت و ساز می کنیم، اما این گونه ساخت و سازها نیازمند زیرساخت و خدمات بوده و این در حالی که در محدوده شهرها و بافت های فرسوده تمام این خدمات وجود دارد و ما از آنها غافل هستیم.

وی ادامه داد: رهایی بافت فرسوده معضلات بسیاری در شهرها ایجاد کرده چراکه بعضی از خانه هایی که به صورت مخروبه باقی مانده اند به محلی برای بزهکاری مبدل شده و این مسئله آسیب های بسیاری را برای شهرها به همراه دارد.

صفرخانلو تصریح کرد: اگر امروز تصمیمی را اتخاذ کنیم و از توسعه برون شهری به سمت توسعه درون شهری تغییر مسیر دهیم کاری اساسی را در شهرهای شهرستان لنجان انجام داده ایم البته نوع مداخله در بافت های فرسوده متفاوت بوده و بر همین اساس باید همه مسایل شهری و پیرامونی در کل پهنه شهرستان در نظر گرفته شود و برای هر یک از شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان نسخه ای که مربوط به آن شهر است پیچیده شود تا بتوانیم در مسیر صحیح قدم برداریم.

وی با بیان اینکه فرسودگی کالبدی بافت‌های فرسوده شهری آسیب‌پذیرترین قسمت شهرها در مواجهه با بلایای طبیعی هستند، عنوان کرد: در محدوده بافت‌های فرسوده شهری تنها با فرسودگی کالبدی مواجه نیستیم بلکه مباحث امنیتی، اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و فرهنگی از جمله مسایلی است که در این گونه بافت ها با آنها مواجه هستیم که نیازمند تجدید حیات، به‌روزکردن، تبدیل و دگرگونی، حفاظت، نو شدن، احیا و تعمیر اقدامات بازآفرینی هستند.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه امروز طرح بازآفرینی شهری را باید با باور قلبی اجرایی‌ کنیم، خاطرنشان کرد: حوزه بازآفرینی شهری نیازمند تغییر نگاه همه دستگاه های اجرایی هستیم و همه دستگاه های اجرایی  و خدماتی که در ستاد بازآفرینی شهری شهرستان لنجان عضو هستند باید به میدان عمل بیایند تا تقسیم کار به درستی انجام گیرد و تمام بار احیاء بافت فرسوده تنها به گرده شهرداری ها باقی نماند.

وی افزود: نباید فراموش کرد احیاء بافت فرسوده شهری با تغییر بناهای فرسوده و جایگزینی آنها توسط سازه‌ها و کاربری‌های جدید شهری از جمله خیابان‌ها و پارک‌ها همراه بوده و حرکت در این مسیر قطعا افزایش سطح زندگی شهروندان و رضایتمندی آنها را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 343797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.