مردم در رأس هرم بازآفرینی شهری قرار دارند

لنجان-رییس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: مردم در رأس هرم بازآفرینی شهری قرار دارند و باید با آگاه سازی مردم بستر لازم جهت مشارکت بیشتر شهروندان را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، منصور فخاران در نشست ستاد بازآفرینی شهری شهرستان لنجان با بیان اینکه از مجموع ۹ شهر لنجان، پنج شهر این شهرستان دارای بافت فرسوده مصوب است، اظهار کرد: شهرهای باغبادران، فولادشهر، باغشاد و زاینده رود فاقد بافت فرسوده مصوب هستند و شهرداران می توانند با مطالعات لازم مصوبه ای را برای آنها اخذ کنند.

وی افزود: در این میان شرایط شهر باغبادران به دلیل اجرای طرح هادی خاص‌تر از دیگر شهرها است بر همین اساس امکان طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج نبوده و با دریافت استعلام هایی از شهرداری و شورای اسلامی به دنبال رفع این مشکل هستیم.

رییس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: پیگیری لازم برای سه شهر دیگر شهرستان لنجان باید هرچه سریع‌تر انجام شود و براساس شاخص های شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این محدوده را مصوب کرده تا شاهد تعیین بافت فرسوده شهرها باشیم.

وی با اشاره به اینکه هفت درصد از محدوده بافت فرسوده استان اصفهان در شهرستان لنجان قرار دارد، ادامه داد: این مهم نشان از آن دارد که باید نگاه ویژه ای به این مسئله داشت تا بافت های فرسوده شهرستان را احیا کنیم، ملاک عمل راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی شهری اجرای پنج طرح است.

فخاران با بیان اینکه نخستین طرح در حوزه بازآفرینی شهری احیا بافت تاریخی است، تصریح کرد: بافت نابسامان شهرها شامل محله هایی که معابر آن باریک، خانه ها کوچک و ناپایدار دارد، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بافت نابسامان با پیشینه روستایی و پهنای ناهمگون شهری از طرح های دیگر در حوزه بازآفرینی شهری به شمار می آید، همچنین بحث حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیر رسمی نیز در این حوزه مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه بعضی از شهرهای استان درگیر این مشکل هستند.

رییس عمران و بهسازی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه‌ی هدف عملیات بوده که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی می انجامد.

وی افزود: در ماده ۵۹ قانون برنامه ششم آمده است، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند در طول برنامه نسبت به احیاء، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بر حسب گونه‌های مختلف و ارتقاء دسترسی به خدمات و بهبود زیرساخت‌ها با رویکرد محله‌محور در چهارچوب قوانین و مقررات اقدام کنند.

فخاران تصریح کرد: در ماده ۵۹ قانون برنامه ششم تاکید شده است تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز سهم دولت همه‌ساله با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی شهرداری‌ها به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار می‌رسد و در قالب بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود و در اختیار دستگاه های اجرایی ذی‌ربط و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت برنامه عملیاتی در دو بخش نوسازی مسکن و تأمین خدمات و زیرساخت، در سه‌ماهه اول اجرای قانون برنامه توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، سازمان، شورای‌عالی استان‌ها و تمامی دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سطح مدیریت ملی، استانی و شهری تهیه و تعهد و التزام به اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری خواهند داشت.

رییس عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: به عنوان محله هدف محله قلعه قاسم زرین شهر در حوزه بازآفرینی شهری انتخاب شده و بر همین اساس باید با بررسی های لازم و کارشناسانه مشخص شود مردم نیازمند چه خدماتی هستند چراکه این محله جزء بافت فرسوده بوده و نسبت به دیگر محلات شهر از نظر سرانه ها، خدمات و کاربری ها که در دیگر نقاط شهر وجود دارد ضعیف است.

وی عنوان کرد: پس از بررسی نیازها احصاء شده و این نیازها بر اساس اولویت تقسیم بندی و برای هر اقدام دستگاه مربوطه و اعتبار مورد نیاز مشخص خواهد شد و در این میان شهرداری و یا راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند کاری را از پیش ببرد، تمام دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهری باید به میدان بیایند.

فخاران خاطرنشان کرد: امسال در ضوابط بودجه سال ۹۷ به صراحت اعلام شده ۳۰ درصد از اعتبارات باید در حوزه بازآفرینی شهری هزینه شود، بنابراین اگر بتوانیم برای شهرهایی که در شهرستان لنجان وجود دارد محدوده مصوب را مشخص کرده می توانیم اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید با آگاه سازی مردم به سمتی حرکت کنیم که بسترسازی لازم جهت مشارکت شهروندان فراهم شود، افزود: در راهکار توانمندسازی می‌توان به فعال سازی نهادهای توسعه محله همچون تشکیل تعاونی احیاء محله همت آباد اقدام کرد و در حوزه فرهنگ سازی نیز می‌توان از اقداماتی نظیر طرح اهمیت مسئله بازآفرینی در ستادهای شهرستانی، برگزاری نشست‌های محلی و تخصصی، اطلاع رسانی و ترویج فرهنگ بازآفرینی در شهرها و محلات بهره مند شد.

کد خبر 343795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.