شطرنج در ۵۰ کشور دنیا از پیش دبستانی تدریس می شود

شطرنج‌باز اصفهانی گفت: شطرنج باعث تقویت حافظه و تمرکز می‌شود به همین دلیل در اکثر کشورها به عنوان یکی از دروس اصلی از مقطع پیش‌دبستانی تدریس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سپهر مهذب شطرنج‌باز اصفهانی از هشت سالگی شطرنج را شروع کرده ، ۱۵ سال است به صورت حرفه‌ای شطرنج کار می‌کند و از سن ۱۶ سالگی وارد حرفه مربیگری شد.

مهذب در سال ۹۴ و برای اولین‌بار در ایران، بازی شطرنج چشم بسته را با پنج نفر به صورت همزمان انجام داد کاری که مگنوس کارلسن قهرمان شطرنج جهان، دو سال پیش توانست با ۱۰ شطرنج‌باز این بازی را انجام دهد. آخرین رکورد بازی شطرنج چشم بسته، متعلق به الکساندر آلخین قهرمان جهان است که توانست با ۲۸ نفر بازی به صورت همزمان و با چشم بسته بازی کند و تا کنون کسی نتوانسته رکورد او را جابه‌جا کند.

مهذب دارای رنکینگ بین‌المللی ۲۰۰۱ است و مقام‌های قهرمانی در مسابقات مختلف استانی و کشوری را در کارنامه خود دارد.

مهذب به خبرنگار ایمنا، گفت: کسانی که به صورت حرفه‌ای شطرنج کار می‌کنند، از حافظه تصویری و تمرکز بسیار قوی برخوردار هستند. زمانی که فردی وارد رشته شطرنج می‌شود در درجه اول بر روی تمرکز و حافظه تصویری و تجسم آن‌ها کار می‌کنیم و به مرور زمان آن‌ها از قدرت آنالیز بالایی برخوردار می‌شوند و می‌توانند سریع‌تر از دیگران مسائل ریاضی را حل کنند که همین موضوع باعث جذب خانواده‌ها به ورزش شطرنج شده است.

وی برگزاری همایش‌های مختلف در زمینه افزایش تمرکز و چگونگی کیش و مات آلزایمر را مؤثرترین روش برای جذب بیشتر خانواده‌ها و کودکان به رشته شطرنج دانست و ادامه داد: برای ورود به ورزش شطرنج سن و سال مطرح نیست. شطرنج تنها رشته‌ ورزشی است که فرد می‌تواند حتی در سن ۵۰ یا حتی ۶۰ سالگی این ورزش را فراگیرد و پس از گذشت پنج، شش سال وارد میدان مسابقات شود و مقام به دست آورد.

مهذب با بیان اینکه کسی که ورزش شطرنج را شروع می‌کند در مدت ۱۱ ترم می‌تواند از صفر به ۱۰۰ برسد، اظهار کرد: بهترین راهکاری که می‌توان برای ترویج و فرهنگ‌سازی شطرنج در بین جوانان انجام داد، برگزاری بازی سیمولتانه (بازی شطرنج همزمان) به صورت منطقه‌ای و درنظر گرفتن جایزه برای افراد برتر است تا ایجاد انگیزه شود.

شطرنج‌باز اصفهانی با بیان اینکه شطرنج رشته بی‌خطری است، خاطرنشان کرد: این رشته ورزشی در ۵۰ کشور دنیا به‌عنوان درس اصلی در کنار دروسی مثل ریاضی، فیزیک و... از مقطع پیش‌دبستانی تدریس می‌شود و به این ورزش اهمیت زیادی می‌دهند. نگاه درسی به ورزش شطرنج در این کشورها باعث می‌شود ذهن دانش‌آموزان از همان ابتدای تحصیل باز شود و به حل مسائل درسی آن‌ها کمک زیادی کند.

کد خبر 343777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.