چه زمانی مصرف داروهای پوکی استخوان را قطع کنیم؟

محققان دانشگاه لویولا در پژوهشی دریافتند قطع مصرف داروهایی که برای پوکی استخوان تجویز می شوند، ممکن است خطر ابتلا به شکستگی استخوان را در زنان افزایش دهد.

به گزارش ایمنا، بیسفسفونات ها رایج ترین داروهای تجویزی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان هستند که با کاهش سرعت روند شکست استخوان، به حفظ چگالی آن کمک کرده و احتمال شکستگی را کاهش می دهند.

انجمن غدد درون ریز و انجمن غدد و متابولیسم بالینی آمریکا توصیه می کنند زنانی که در معرض خطر متوسطی برای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند، بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، پس از گذشت پنج سال از مصرف داروی خوراکی و سه سال پس از تزریق وریدی، مصرف دارو را قطع کنند.

در زنانی که در خطر بالاتری برای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند نیز با گذشت ۱۰ سال از مصرف داروی خوراکی و شش سال از تزریق وریدی، لازم است دارو قطع شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد افرادی که مصرف این دارو را قطع می کنند، بیشتر در معرض خطر  شکستگی استخوان های پا، مچ، دنده ها و ستون فقرات هستند.

"پلین کاماچو" پژوهشگر ارشد مرکز پزشکی دانشگاه لویولا و همکارانش در این مطالعه دریافتند که در طول یک دوره شش ساله، بیشترین شکستگی ها در سال های چهارم و پنجم رخ می دهد و بیمارانی که بیشترین شکستگی را تجربه می کنند افراد مسنی هستند که از ابتدای مطالعه در معرض کمبود کلسیم قرار داشتند.

لازم به ذکر است که در رده سنی ۶۵ سال به بالا، نسبت ابتلا به پوکی استخوان در زنان یک از چهار و در مردان یک از بیست است.

این پژوهش در مجله "Endocrine Practice" منتشر شده است.

کد خبر 343776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.