۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
برق طلا، چشم بازار را کور کرد

درحالی که اصفهان در میان سایر استان‌های کشور سالیانه ۷۵۰ میلیون دلار صادرات طلا داشته، اما امروزه این رقم به صفر رسیده است.

به گزارش ایمنا، این روند در حالی ادامه دارد که طی دو ماهه اخیر قیمت طلا سیر صعودی به خود گرفته و بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو در صورتی که ساز و کار مناسبی برای صادرات طلا داشتیم تولید این بخش با افزایش ارزش ریالی روبرو می‌شد اما تولیدکنندگان از بازارهای بین الملل جا ماندند.

به گفته فعالان این بازار، مهم ترین موضوعی که منجر به رکود تولیدات و ناتوانی در رقابت با بازارهای بین المللی و حتی محصولات خارجی بازارهای داخلی شده است، وضع مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلاست. این درحالی است که تولیدکنندگان بر این موضوع هفت سالی است که انتقاد شدیدی داشته و معتقدند اصل طلا افزوده‌ای ندارد که بر آن مالیات وضع شود اما این قشر گفته‌اند که حاضریم بر طلای ساخته شده مالیات وضع شود.

پیش از این رییس اتحادیه طلا و جواهر کشوری گفته بود این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و با همکاری ارگانهای مربوطه قرار است این روند اصلاح شود. با تمام این وجود برای اطلاع از اوضاع خرید و فروش بازار طلای اصفهان گفت‌وگویی با هوشنگ شیشه بران رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

طی دو ماه گذشته قیمت طلا به طرز چشمگیری افزایش یافته، آیا می‌توان تعادلی در قیمت گذاری ایجاد کرد؟

تعیین قیمت طلا بر مبنای عرضه و تقاضا است و بخش دیگر قیمت ها نیز متاثر از نرخ دلار و قیمت جهانی طلاست. قیمت جهانی هم بسته به مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تعیین می‌شود. متاسفانه باید گفت تا زمانی‌ که قیمت ارز ثابت نشود نمی‌توان کمکی به این صنف کرد.

مسئله قاچاق یکی از مهم ترین دلایل رکود بازار طلاست، چرا این موضوع رخ داده و به این موضوع رسیدگی نمی‌شود؟

متاسفانه مسائل مربوط به طلا، همچون داستانی پیچ در پیچ قفل شده است. مسائل داخلی و مبحث صادارات با مشکل روبرو است. درحالی که قوانین یکسان است اما برخی از مشکلات به صنف مربوط است. بعضی از تولیدکنندگان ممکن است مشکلات داخلی داشته باشند. اما باید جلوی هر گونه محصول قاچاق را بگیریم.

طلا یک فلز کم حجم و با قیمت است که به راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد. بازارهای طلای ترکیه و امارات اطراف کشور ما قرار گرفته و ایران را مورد هدف قرار داده‌اند، از طرفی تولید داخل بالا است اما هفت سال است که بر موضوع مالیات بر ارزش افزوده تاکید می‌کنم که این مسئله در مورد طلا مصیبت بار است.

این مالیات، قیمت طلای داخلی را نسبت به قیمت بین المللی گران‌تر می‌کند و راه را برای قاچاق باز می‌کند. از این رو یکی از دلایل عمده قاچاق، قیمت طلاست که قیمت هر گرم آن به علاوه اجرت طلا ضربدر ۹ درصد، عدد بسیار بالایی می‌شود.

از سویی دیگر برخی از تولیدکنندگان کسری درآمد خود را به اصل طلا اضافه می‌کنند که قیمت هر گرم طلا ۴۰، ۵۰ و حتی ۷۰ هزارتومان افزایش می‌یابد، از این رو متاسفانه بیشتر طلای خارجی خرید و فروش می‌شود، زیرا ارزان تر، سبک‌تر و خوش‌رنگ و لعاب تر است.

برخی کارگاه‌های طلا سازی در حال ورشکستگی یا بسته شدن هستند، چه تدابیری برای جلوی این بحران را گرفت تا کارگران بیکار نشوند؟

دو مسئله بسیار مهم است که باید در مورد آنها فکر جدی شود. هزینه کارگر برای تولید کننده باید به نحوی باشد که هم تولیدکننده و هم کارگر در سود و زیان شریک باشند. موضوع دیگر اینکه ثابت بودن قیمت ارز در این میان بسیار کمک کننده است. اگر قیمت ارز ثابت باشد تکلیف مردم مشخص می‌شود این درحالی است که قیمت ارز به حدی بالا رفته است که مردم قدرت خرید ندارند و اگر تصمیم بر سرمایه گذاری داشته باشند سرمایه خود را در جایی دیگر هزینه می‌کنند.

یکی از دغدغه‌های کارگاه‌های طلاسازی این است که باید جلوی خریدهای هنگفت طلا گرفته شود. آیا شخصی که در یک روز چند کیلو طلای آب شده یا سکه می‌خرد، بازار را متشنج نمی‌کند؟ آیا این به نوعی پولشویی نیست؟

ابتدا باید عرض کنم که دولت از فروشنده و تولید کننده طلا، فاکتور خرید و فروش مطالبه می‌کند که این یکی از راه‌های کنترل این روند است. از سویی دیگر فردی که یک مرتبه دو هزار قطعه سکه خریداری می‌کند باید کنترل شود که این پول از کجا آمده و درکجا هزینه می‌شود.

مبحثی که در مورد پولشویی مطرح کردید را به شدت تایید می‌کنم، امروز پولی که تولید می‌شود  باید از مبادی ورودی تا خروجی تحت کنترل قرار بگیرد، همانطور که تمام کشورهای پیشرفته این کار را انجام می‌دهند، فردی که حجم پول زیادی دارد از طبقه مردم عامه و ضعیف جامعه نیست، از سویی دیگر شخص سرمایه دار قدرت سرمایه گذاری در مسائل دیگر را ندارد و جذب این بازار می‌شود روی طلا سرمایه گذاری می‌کند.

خروج آمریکا از برجام تا چه حدی بر نوسانات قیمت طلا موثر است؟

ما کشوری هستیم که در فراز و نشیب ها مردمانی صبور و پر تلاش داریم که نسبت به مسائل آگاه هستند و همیشه سعی کردیم که به خوبی کشور را اداره کنیم. به هر حال شرایط تفکیک پذیر نیست و باید سعی و تلاش کنیم که خود را با قیمت جهانی مطابقت دهیم. از طرف دیگر اگر به صادرات توجه شود امیدواریم با مشکل روبرو نشویم.

اما در حال حاضر صادرات طلا به صفر رسیده است!

تمام تلاش ما تقویت تولید داخلی و توسعه صادرات است. پیش نیاز این امر این است که بازار رقابتی باشد. در این راه هم دولت و هم اصناف باید همراهی کنند.

صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، گمرک، اتحادیه و اداره استاندارد همه در این راه نقش مهمی دارند تا قیمت تولید ملی قابل رقابت با قیمت‌های بین‌المللی باشد. در این صورت به دوران طلایی صادرات بر می‌گردیم. این درحالی است که در گذشته صادرات اصفهان تنها ۷۵۰ میلیون دلار بود.

کد خبر 343740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.