۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
روایت، روایت و روایت

مهم ترین عامل در نوشتن یک فیلمنامه گیرا، توجه به عنصر روایت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این را مردی کوتاه قد با لباس هایی به رنگ شاد و کلاهی سیاه رنگ گفت که امروز همراه با همسرش وارد کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان شد تا کارگاه "چگونه روایت کردن فیلمنامه" را همراه با مجری- کارشناس هنرمند اصفهانی، حسین احمدی در دومین روز از جشنواره حسنات برگزار کند.

چهره همسرش بسیار آشنا به نظر می رسید. کامبوزیا پرتوی، کلاه سیاه رنگش را که برداشت، موی سپیدش نمایان شد و آهی برای پیر شدن سازنده فیلم محبوب کودکی مان، "گلنار" کشیدیم. همسرش را که شناختم، خوشحال شدم. او نقش وکیل نیکی کریمی را در فیلم "کامیون" شوهرش بازی می کرد. جوانی همسر پرتوی، پیری او را از یادم برد و به این فکر کردم که حالا حالاها می توانم از او یاد بگیرم و از فیلم هایش لذت ببرم.

در ابتدای این نشست، کامبوزیا پرتوی، روایت کردن در فیلمنامه نویسی را مهم ترین عامل برای یک نویسنده نامید و عناصر پیش پاافتاده زندگی را دارای روایت های منسجم خواند. او لطیفه هایی را که برای هم تعریف می کنیم، هم دارای ارزشی های روایی دانست و از هنرجویان خواست که آن ها را دست کم نگیرند.

سپس این فیلمنامه نویس سینما، ضمن اشاره به کتابی به نام "مرد دهم" به نویسندگی گراهام گرین، مراحل فیلمنامه نویسی را شرح داد و از شرکت کنندگان خواست طرح هایی بنویسند که بتواند سرمایه گذارها را جذب کند و سرمایه گذارها حاضر شوند چند ماهی زندگی آن ها را تامین کنند تا بتوانند با فراغ بال به نوشتن فیلمنامه بپردازند.

در ادامه، پرتوی ضمن نام بردن از بهترین فیلمش، "کافه ترانزیت"، مضمون "گلنار"، ساخته حوزه کودک و نوجوانش را توضیح داد و مضمون آن را اتکا به هوش و توانایی های خود جهت نجات یافتن دانست.

او با اشاره به فیلمنامه "من ترانه پانزده سال دارم" که آن را برای رسول صدرعاملی نوشته بود، گفت: این فیلمنامه را برای نشان دادن ظهور نوکیسه های بعد از جنگ و استفاده ابزاری آن ها از دختران جوان نوشتم و پس از نمایش فیلم، تاثیرات آن را که حضور زنان و دختران در شغل های مختلف در کنار مردم بود، دیدیم.

این کارگردان سینما از آخرین ساخته اش "کامیون" نیز نام برد و از جوانان خواست که از ساختارشکنی نترسند و با بیان این که به جای ارائه طرحی با استاندارد ۱۵ صفحه، طرحی ۳۵ صفحه ای به تهیه کننده "کامیون" ارائه داده، گفت: اتفاقا تهیه کننده نیز طرح مرا کامل خواند و از آن استقبال کرد و نتیجه کاری که به زودی خواهید دید، حاصل همین استقبال است.

پرتوی که سابقه بازی و همکاری با جعفر پناهی را نیز دارد، فیلمنامه فیلم "فِراری" را که علیرضا داوودنژاد ساخته و اخیرا به صورت محدود در پردیس سینمایی چهارباغ اکران می شود، در ادامه همان "من ترانه پانزده سال دارم" دانست و گفت: این بار آقازاده های همان نوکیسه های بعد از جنگ بودند که چشم طمع به دختران جوان داشتند و یک رزمنده سابق بود که دست یاری به سوی این دختر جوان دراز کرد.

پرتوی با تاکید مجدد بر روایت در فیلمنامه نویسی، مجموعه فیلم های کریستف کیشلوفسکی را مجموعه ای بسیار عالی دانست و تغیرات داستانی مستتر در این فیلم ها را درسی مهم برای فیلمنامه نویس ها خواند و گفت: این فیلمساز مطرح اروپای شرقی مثلا در اثر "فیلم کوتاهی درباره عشق"، بر خلاف نام فیلم، به فرمان "زنا مکن" حضرت موسی می پردازد که با تصورات ابتدایی بیننده تفاوت دارد.

او افزود: در "شیرک" داریوش مهرجویی و "هر شب تنهایی" رسول صدرعاملی با کارگردان یا تهیه کننده اختلافاتی داشتم که برای یک فیلمنامه نویس طبیعی است و باید یاد بگیریم خود را با شرایط عوامل فیلم تطبیق دهیم.

در پایان، او با اشاره به اینکه در فیلمنامه "بازی بزرگان" تحت تاثیر فیلم "تنها در خانه ۱" از سینمای هالیوود بوده، به پرسش و پاسخ با شرکت کنندگان در کارگاه پرداخت.

کد خبر 343725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.