آدرس اشتباه برای حل بحران آب داده نشود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین آب شرب یزد، صنعت و تغییر اقلیم، آدرس اشتباه مسئولان در موضوع بحران آب اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی صبح امروز (یکشنبه) در سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: کشور و به ویژه کلان‌شهر اصفهان درگیر مشکلات بسیاری است، بنابراین از شورای اسلامی شهر اصفهان تقاضا می‌شود با یک دیدگاه جدید برای شورا، نگاه فرا وظیفه ای و اداری داشته باشند تا بتوانیم مشکلاتی که در اصفهان در اولویت قرار دارد را شناسایی و نسبت به رفع آن برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به نیازهای شهر اصفهان و شهرستان‌ها افزود: مهمترین این نیازها و مشکلات، بحران آب و احیاء زاینده رود است که شورا باید به حل این معضل ورود پیدا کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ورود ریزگردها به شهر اصفهان را از دیگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: ورود ریزگردها یک تهدید برای اصفهان است، بنابراین باید برای جلوگیری از ورود این ریزگردها برنامه ریزی کرد، شورای شهر می‌تواند در این مسئله ورود و سلامت شهر را تضمین کند.

عابدی بحث تغییر اقلیم، تامین آب شرب استان یزد و تامین آب مورد نیاز صنایع را آدرس اشتباه مسئولان برای رفع مشکل بحران آب اصفهان دانست و تاکید کرد: بحث آب صنایع و تغییر اقلیم هرچند برخی از مشکلات بحران آب را شامل شود، اما علت اصلی مشکلات، زاینده رود نیست، بلکه برداشت‌های غیرمجاز و سوءمدیریت مشکل اساسی است.

 وی تاکید کرد: انتقال آب به هرکجا به جز برای شرب ممنوع است، یزد اگر فقط نیاز به شرب دارد ایرادی ندارد، اما اگر این شهر استفاده دیگری دارد استاندار اصفهان می‌تواند به‌طور قانونی جلوی انتقال آب به یزد را بگیرد.

وی ادامه داد: نخستین مشکل بحران آب مربوط به سدسازی با طمع تولید برق و ذخیره آب بود؛ اگر سدها وجود نداشت اصفهان می توانست از سیلاب ها در قالب منابع آب زیرزمینی استفاده کند، اما با سدسازی قسمت اعظم اصفهان همچون نایین از سیلاب ها محروم شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی را استفاده کردیم بدون اینکه برای جایگزینی آن چاره اندیشی کنیم، اظهار کرد: قبل از احداث تونل سوم به دلایلی که وجود داشت، آب رسانی به یزد و چهارمحال بختیاری انجام شد، همچنین برداشت‌های متعدد در حاشیه زاینده رود، سوءمدیریت در بهره برداری آب در زمان دولت نهم، هرج و مرج‌ها و عدم کنترل برداشت آب توسط دیگر بخش‌ها به منابع آب اصفهان ضربه زد.

عابدی ادامه داد: یکی از نکاتی که اصفهانی‌ها باید دنبال کنند، ساماندهی زاینده رود است یعنی از تالاب گاوخونی تا تونل اول کوهرنگ ببینیم هر تونلی چه شناسه ای دارد و به چه میزان آب برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد لوله گذاری‌ها، شناسه برداشت آب دارد، تصریح کرد: وزارت نیرو همچنان سیستمی برای برداشت‌های مجاز و غیرمجاز ندارد، بنابراین از دو سال پیش درخواست کرده ایم تا مصوبات وزارت نیرو اجرایی شود هر چند برخی از این تصمیمات به ضرر اصفهان است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب آمده است که یک میلیارد و۱۵۰ میلیون مترمکعب آب باید در اختیار کشاوزران گذاشته شود و در قسمت دیگر از این مصوبه آمده که تونل دوم و سوم بهشت آباد و چشمه لنگان، آب شرب یزد و اصفهان را تامین کند.

عابدی اضافه کرد: تونل سوم همچنان احداث نشده است و برداشت آب در بخش صنعت و آب شرب چهارمحال بختیاری از تونل دوم و سوم بهشت آباد انجام می شود.

وی تاکید کرد: الگوی کشت قسمت اعظم فضای سبز اصفهان باید تغییر کند در واقع باید در صورت شرایط‌سنجی و سازگاری با محیط زیست اصفهان باید گونه های گیاهی مقاوم که به منابع آبی زیادی نیاز ندارند، کاشت شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد: این شعار کشاورزان که « زاینده رود جاری میخواهیم نه زاینده رود فصلی» با عنایت اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان مربوطه استانی و کشوری محقق شود.

عابدی با بیان این سوال که شورای شهر چه راهکاری می تواند برای حل بحران آب ارائه کند، ادامه داد: شورای اسلامی شهر اصفهان با نقش آفرینی در زمینه هایی چون تامین بودجه و سرمایه گذاری در بحث آب، آموزش به مردم، صرفه جویی و تغییر الگوی کشت در فضای سبز، رایزنی با مسئولان کشور و دلجویی از کشاورزان که در این زمینه فعال هستند و نیز برقراری ارتباط با فعالان محیط زیست می‌تواند برنامه خوبی برای حل بحران آب تدوین کند.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق حق آبه اصفهان هستم، ادامه داد: به دنبال این نیستم که حرفی بزنم که با منافع شهر در تضاد باشد، اما باید از برداشت‌های غیر مجاز در حاشیه زاینده‌رود با عنوان تخلف جلوگیری شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به میزان بارندگی در سرشاخه های اصفهان، مشکل خشکسالی نداریم، بلکه مشکل اساسی در سوء مدیریت و برداشت غیر مجاز از زاینده رود است که مانع ورود مجدد آب به زاینده رود می شود.

عابدی با بیان اینکه در مدیریت۴۰۰ میلیون متر مکعب آب، سوء مدیریت وجود دارد، گفت: توسعه باغ های متعدد در حاشیه زاینده رود توسط جهاد کشاورزی که نیازمند آب بسیار است و نداشتن الگوی کشت مناسب توسط آن بر بحران آب دامن زده است. وزارت نیرو تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد تا برنامه های زمان بندی خود را برای اجرای مصوبات شورای عالی آب اعلام کند.

کد خبر 343691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.