بوی گل را از چه جوییم، از گلاب...

شهرضا – در مسلک عشاق زیستن با عطر گل و بلبل و پروانه غنیمتی است یادآور وصل دوست که در عالم فانی، طرح ماندگاری می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، هر برگ این بوستان نشانی دارد از خدا و به اندازه ای زیبا است که زبان را در کام و دست را از نوشتن باز می‌دارد. به هر طرف که می‌نگریم زیباتر از سوی دیگر است؛ این روزها شلوغی شهر و خستگی از روزمرگی ها گریبان بسیاری را سخت گرفته است. دل از شهر و آسمان گرفته‌اش بکنید و پای در رکاب سفر نهید؛ همسفر باد صبا راهی دیاری شوید که زبان از وصف جمالش قاصر و ذهن از درک شکوهش عاجز است.

دیاری که آسمان ابری و بارانی، درختان انبوه و خنکای نسیمش، رؤیای سواحل خزر را تداعی می‌کند، رودخانه‌ای زیبا که از میان بیشه‌های سرسبزش می‌گذرد و تابلویی بی‌مانند را جلو دیدگان تان مجسم می کند.

برای یک روز هیاهوی شهر را به قصد گذراندن در دامان طبیعت زیبای «اسفرجان» ترک کنید ۶۰ کیلومتر از شهرضا طی کنید تا همنوای باد در  مرغزار، همراه دستان پرتلاشی شوید که حاصل رنجشان، شمیم دلاویز گلستان بهشت را تداعی کرده است.

همگان «کاشان» را به شهر گل و گلاب می‌شناسند و بحق، چنین وجه تسمیه‌ای زیبنده آن سامان است؛ اما اینجا در جنوب استان نیز گلستان‌هایی وجود دارد که با همان شیوه، عطر گلاب را پیشکش وجودتان می‌کنند.

از سه‌ راهی روستای اسفرجان که ۱۰ کیلومتر طی کنید در ورودی  به منطقه‌ای می رسید که در دو سوی جاده، مزارع گل محمدی را که در دامان کوهپایه‌ها آرمیده‌اند، می بینید.

از دور که بنگرید، حریری صورتی رنگ را ماند که بر مخملی سبز، زمینه‌ای خاکستری را زینت داده است. دامنه‌های رشته کوه‌های زاگرس تا تپه‌های میانه دشت امتداد یافته و سراسر این قلمرو طبیعی را بوته‌ها و علفزارها پوشانده است.

رنگ آبی آسمان با خاکستری ابرها پیوند خورده و تا پشت کوه‌های «عالی‌جوب» ادامه یافته است، تا سالیان گذشته این قله، کلاهی سفید از برف بر سر داشت، اما امسال خبری از آن کلاه نیست، اما باوجود همه این‌ها بازهم صلابت و شکوه گذشته را دارد.

از سمت راست جاده اصلی وارد شوید و نزدیک‌تر بروید تا وارد مزرعه گل محمدی شوید؛ هنرنمایی نقاش چیره دست طبیعت را می‌بینید که قلم‌موی نامرئی خود را بر سینه دشت کشیده تا چنین منظری بیافریند.

چهار زن و یک مرد «گل‌چین» در چند ردیف در مزرعه گل محمدی «اعتمادی» مشغول کار هستند و پسران «عبدالکریم اعتمادی»، سطل‌های حاوی گلبرگ را در کیسه‌ها خالی می‌کنند تا به کارگاه گلابگیری ببرند.

 اعتمادی که بازنشسته اداره تعاون روستایی است، تصمیم گرفته تا مزرعه گل محمدی را در این روستا ایجاد کند، مزرعه‌ای در قسمت ورودی روستای اسفرجان را برگزیده تا برای نخستین بار در شهرستان شهرضا، حرفه‌ای جدید را پایه‌گذاری کند؛ البته به گفته او، اینکه «دانیال»، پسر بزرگش در کاشان تحصیل کرده و با اصول پرورش گل محمدی آشنایی داشته نیز مزید بر علت شده تا این خانواده را به کار گل، وادارد.

تجربه قمصر، کاشان و برزک را در اسفرجان آورده تا طرحی نو دراندازد و نخستین سنگ بنای صنعت گلابگیری را در این منطقه بگذارد.

او از آذرماه ۹۵ در مزرعه‌ دو هکتاری خود، گلستان گل محمدی را ایجاد و از یک سال بعد، گل‌چینی را آغاز کرده، ایجاد مزارع گل محمدی در شهرضا سابقه دیرینه‌ای ندارد، اما خاک و هوای مناسب، موقعیت مناسبی برای رونق این رشته فراهم کرده است.

این مزرعه زیبا با زیبایی خاصی که به ورودی روستا بخشیده، می‌تواند به عنوان یک جاذبه توریستی معرفی شود، چرا که روستای اسفرجان خود به عنوان منطقه نمونه گردشگری شهرضا، انتخاب شده است.

گزارش از:عباس صادقی خبرنگار ایمنا سرویس شهرستان

کد خبر 343646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.