محور تاریخی؛ هویت اصفهان

صبح امروز _ ۲۲ اردیبهشت_ میزگرد بررسی منظر تاریخی اصفهان با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، پژوهشگر معماری ایرانی و استاد تاریخ اصفهان و جمعی از خبرنگاران اصفهانی به میزبانی خبرگزاری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در این میزگرد با اشاره به چگونگی رفتار در محور تاریخی فرهنگی اصفهان گفت: طرح های اجرایی باید به صورت اسنادی از بالادست به شهرداری ابلاغ شود.

حسین جعفری اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است به مرمت بافت‌های تاریخی ورود پیدا کرده‌ایم. مبنای کار طرح‌های تفصیلی، اسنادی بالادستی و مقرراتی است که عمدتاً مصوبه شورای عالی دارد و طبق منشورهای جهانی است.

محور حرکت در بافت تاریخی، اسناد بالادستی است

وی افزود: محور حرکت در بافت تاریخی اسناد بالادستی است و این اسناد مشخص می‌کند حدود مصوب تاریخی اصفهان کجا است؛ برای یکبار باید مشخص شود، کدام بخش شهر- موزه اصفهان، شهر سلجوقی و کدام بخش شهر صفوی است. در هر صورت شرایط این مناطق با سایر نقاط شهر متفاوت است، اما به این مبحث کمتر پرداخته شده، شورای عالی معماری و شهرسازی سال ۱۳۶۶ محدوده ای را مشخص کرده که در برگیرنده کل محدوده تاریخی اصفهان است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان یکی از منظرهای تاریخی اصفهان کوه صفه است که به عنوان یک اصل پذیرفته شده در طراحی شهری است، اضافه کرد: اصفهان به طور قطع نیازمند سند و پیوست فرهنگی تاریخی قوی است که باید تدوین شود، از زمان ابلاغ سند سال ۱۳۶۶ بیش از ۳۰ سال گذشته و این سند ناقص است و پاسخگوی برخی مسائل امروز شهر نیست. اصفهان به عنوان یک برند به یک سند قوی نیاز دارد که باید در سطح ملی مورد بحث قرار گیرد و متاثر از مسائل جهانی است.

جعفری خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای سه سال قبل در سطوح بالا با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار وقت اصفهان، معاون وزارت راه و شهرسازی، معاونان میراث فرهنگی کشور، شهردار اصفهان به امضا رسید تا چند دستگاهی که محور اصلی تمامی این مباحث هستند به جمع‌بندی برسند و مسائل را حل کنند.

میراث فرهنگی پاسخگو باشد

وی در خصوص بافت فرسوده و تاریخی شهر اصفهان گفت: محدوده و نقشه ای در سال ۱۳۶۶ در شورای عالی شهرسازی کشور مصوب شد در برگیرنده کامل محور تاریخی اصفهان نیست؛ در این طرح ذکر شده که اصفهان دارای ۱۷۰۰ هکتار بافت فرسوده است؛ از این میزان ۵۰۰ هکتار بافت تاریخی بود، اما در طرح جدید حدود ۲۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و تاریخی وجود دارد. در این حوزه، نهادهایی مثل مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری دخیل هستند و میراث فرهنگی نیز باید پاسخ گو باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: در خصوص بافت تاریخی هر دستگاهی وظایفی را برعهده دارد. راه و شهرسازی، میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی و در رأس آن شورای عالی شهرسازی کشور با توجه به داشتن اختیارات وسیع که می‌تواند مشابه مجلس قانون‌گذاری عمل کند، باید با هم فکری و جمع بندی مسائل را حل کنند، زیرا این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار و برای اصفهان از محوری‌ترین موضوعات است.

جعفری تصریح کرد: نقش سازمان نوسازی و بهسازی، پس از دریافت اسناد بالادستی و اجرای طرح ها است. بر اساس پایش های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، ۲۳ کیلومتر محور تاریخی اصفهان شناسایی شده است، در این محور ۴۰۰ اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی در مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار وجود دارد.

جزیره ای عمل نکنیم

وی ادامه داد: مسائل مربوط به این محور در برنامه های کلان شهری قرار می گیرد در این زمینه نباید به صورت جزیره‌ای عمل شود، البته تمامی این موارد مرتبط با اسنادی است که از بالادست برای اجرا به دست این سازمان می رسد.

جعفری با بیان اینکه ما باید تمام راه های منتج به خلاف را مسدود کنیم، گفت: لازم است سند جامع و واحد شهری وجود داشته باشد که در آن خللی وارد نشود و این موضوع در سایر کشورهای جهان مطرح است، اما در حال حاضر عدم وجود سند متقن و ایجاد خلل در اسناد بالادستی از چالش شهرسازی ایران است و این مسئله باید از جایی حل شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: وجه غالب اصفهان بخش تاریخی آن است که اگر کمرنگ شود، چیزهایی مهمی از دست می دهیم. بخش تاریخی متولی دارد که روشن است، اما شهرداری هم به عنوان مدیریت شهری، نقش پررنگی در این زمینه دارد و سازمان نوسازی هم در حال انجام ماموریت‌هایی برای اجرای وظایف در خصوص حفظ بافت تاریخی است، اما محوریت با سازمان میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر اقداماتی در مرمت تک بناها انجام شده، گفت: حمام ها، خانه های تاریخی، برج های کبوتر و نزدیک به ۲۰۰ تک بنای دیگر مرمت شده که تمام افراد دخیل در مرمت آثار از بهترین نیروهای اصفهان هستند.

سرعت تخریب بالا، سرعت مرمت پایین

جعفری تصریح کرد: با توجه به اینکه سرعت تخریب ها بسیار بالا و سرعت مرمت‌ها بسیار پایین است، یا باید شاهد انهدام ابنیه تاریخی باشیم، یا باید با تمام اشکالات و ضعف ها نسبت به مرمت آن ها اقدام کنیم. رویکرد این سازمان در حال حاضر مرمت و نوسازی است، اما مسئله این است که سرعت ما در مرمت، پاسخگوی نیازها نیست.

وی با بیان اینکه بدنه سازی چهارباغ، چهار دهه مورد مناقشه مدیران شهری بوده، گفت: چندین دوره تاریخی در چهارباغ وجود دارد و سوال این بود که الان موظف به حفظ کدام دوره هستیم؟ اما طرح فعلی در شورای فنی میراث استان و پس از آن در شورای فنی شهرسازی کشور بحث پذیرفته شده‌ای است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: در میدان امام علی(ع) نیز همین روند اتفاق افتاده است و مطالعات آن از دهه ۶۰ و ۷۰ توسط مرحوم مهندس هادی میرمیران آغاز شده و بعد از آن توسط شهرداری تداوم پیدا کرد و باکارهای مطالعاتی قوی طرح فعلی انتخاب شد که حتما خالی از اشکال نیست، اما هنوز برای قضاوت زود است؛ چرا که تنها ۳۰ درصد از پروژه انجام شده است.

جعفری اضافه کرد: لفظ بافت فرسوده یا بافت تاریخی از اشکالاتی است که یکی از مصوبات شواری عالی است. امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که جدیدترین لفظی که به کار ببرند "بازآفرینی شهری بافت‌های ناکارآمد" است که کامل بودن همین "بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد" برای بافت تاریخی جای بحث دارد.

وی ادامه داد: در هر صورت برخی دستگاه‌های بالادست وجود دارد که باید به حدی قوی شوند تا بر کاری که انجام می‌دهیم ایراد بگیرند.

اطلاعات را انتقال نداده‌ایم

وی افزود: قبول دارم که هر کدام از بخش‌های اجرایی، دانشگاه و مردم کار خود را انجام می‌دهند که این یک مشکل است. نمی‌گویم قانون لازم است اما باید شرایطی فراهم شود که اطلاعات را به مردم انتقال دهیم که تا کنون این روند صورت نگرفته است. تا کنون نه من موفق شده‌ام نظرات مردم را به صورت کامل دریافت کنم و نه مطالب خود را به صورت کامل به مردم انتقال دهم. اشکال ما جایی است که اطلاعات را انتقال نداده‌ایم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان گفت میدان امام علی (ع) از جایی الگوبرداری شده است بلکه خود یک الگو بوده و اشتباه است بگوییم از میدان نقش جهان الگوبرداری شده است، افزود: این موضوع نیاز به بحث فنی دارد و نمی‌توان صحت این مسائل را تأیید کرد. باید این امکان به وجود آید.

جعفری تاکید کرد: اگر مطالعاتی به انجام می‌رسد حداقل به اطلاع متخصصان و مردم برسد و نظرات این افراد دریافت شود چراکه گاهی موارد، یک نظر می‌تواند کمک زیادی به ما بکند.

وی اظهار کرد: ۱۴ جلد کتاب توسط یک باستان‌شناس در حوزه باستان‌شناسی تدوین شده است که باید در دسترس عموم قرار گیرد و مردم و متخصصان از وجود این کتاب‌ها مطلع باشند تا بتوانند از آن استفاده کنند. قرار نگرفتن اطلاعات در اختیار مردم جامعه، خود یک اشکال است که هنوز هم این امکان فراهم نیست.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از برداشت‌های امروزه، ناشی از انتقال ضعیف اطلاعات به مردم و جامعه است. نباید از سوال کردن از یکدیگر ناراحت شویم، بلکه باید جایی از یکدیگر ناراحت شویم که از مواضع همدیگر مطلع نیستیم.

جعفری تأکید کرد: باید مطالعات دانشگاهی و دانشجویان به مطالعات دستگاه‌های اجرایی متصل شود. چرا مانند دیگر کشورها، مبنای اطلاعات از دانشگاه استخراج نشود.

وی گفت: معضل را اینجا می‌دانیم که راهکاری برای انتقال اطلاعات به مردم و دریافت نظرات آن‌ها وجود ندارد. جلسات فنی لازم داریم تا نمایندگان دستگاه‌هایی که در این زمینه تخصص دارند نظرات را بشنوند و قضاوت کنند و مطمئناً با این روش این امکان تا کنون وجود نداشته است ، تنها موضوعی که وجود دارد مردم هستند. ممکن است مردم تنها متخصصانی باشند که نه در دانشگاه و نه در اداره مشغول به فعالیت هستند چراکه برخی به صورت آزاد کار می‌کنند. باید برای نحوه انتقال اطلاعات و نظریات راهکاری پیدا شود که این راهکار باید از این جلسات استخراج شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه روند جامعه به سمت برگشت به جایگاه خود برمی‌گردد که نیاز به هدایت و مدیریت دارد، افزود: متخصصان باید برای موضوع نوسازی یا مرمت بافت های تاریخی بحث و گفتگو کنند. روزی رویکرد مدیریت شهری به سمت تخریب بافت‌های تاریخی بوده اما امروز این مسئله برعکس شده است که باید برای آن راهکاری درنظر گرفته شود و آن را در مسیر صحیح هدایت کرد تا در نطفه خفه نشود.

سنت، محور باشد

جعفری در مورد چگونگی کنار هم قرار گرفتن مدرنیته و سنت، خاطرنشان کرد: سنت موضوعی است که ما به آن اعتقاد داریم و باید به آن احترام بگذاریم و نباید به گذشتگان و تاریخ گذشته خود بی‌احترامی کنیم. گذشته شناسنامه و تاریخ ما است که در برخی مواقع به گذشتگان افتخار می‌کنیم اما آن‌جایی که به دلایلی به گذشتگانمان افتخار نمی‌کنیم از بین هم نمی بریم به همین دلیل باید سنت محور باشد و در کنار آن اگرکاری انجام می‌شود مدرنیته باشد و با سنت تطبیق داده شود.

وی گفت: امروزه منظور ما از چهارباغ، چهارباغ عباسی حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان انقلاب است و جاهای دیگر می‌تواند از این چهارباغ الگوبرداری کند. تا امروز هر کاری که در خیابان‌های جدیدالحداث می‌شود در خیابان چهارباغ هم انجام می‌گرفت. چهارباغ بحث امروز و دیروز نیست و همه می‌دانند از دهه چهل به بعد همواره این مسائل در مطالعات مختلفی مطرح بوده است.

جعفری تأکید کرد: کارشناسانی ادعا داشته‌اند که در دوره قاجار چهارباغ سنگفرش نبوده و در این بخش کشت و زرع انجام می‌گرفته است و در حال حاضر هم باید باغچه شود. اگر امروزه کاری در چهارباغ انجام گرفته به این معنا نیست که قرار است کف تاریخی چهارباغ پیدا شود گرچه اگر این کار انجام می‌گرفت ایده‌آل بود. اگر روزی بخواهند این موارد را انجام دهند راه باز است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: روزگاری مقاومت‌ها را در میدان نقش جهان هم داشتیم که باید وسایل نقلیه از این میدان عبور و مرور کنند، اما گروهی در یک دوره به جمع‌بندی رسیدند که اگر میدان نقش جهان پیاده‌راه شود، بهتر است و امروزه  فکر نمی‌کنم کسی مخالف پیاده‌راه شدن میدان نقش جهان باشد.

جعفری با اشاره به برگزاری جشن ثبت جهانی چوگان در تهران، افزود: خاستگاه چوگان میدان نقش جهان بوده است و تمام اسناد و مدارک  این میدان و برخی از شهرهای کشور باعث شد تا از بین ۲۲ کشور، چوگان به نام ایران به ثبت جهانی برسد.

ریشه ها را بیابیم

حمید آقاشریفیان اصفهانی، پژوهشگر معماری ایرانی در این میزگرد اظهارکرد: یکی از هنرهایی که همگان آن را دیده ایم، نقوش اسلیمی است که این هنر در گچ بری ها و ... استفاده شده است. بررسی ها نشان می دهد هزار طرح اسلیمی وجود دارد، اما متاسفانه بسیاری از ما اطلاعی از داشته های خود نداریم تا برای مثال از آن در حوزه ای مانند گردشگری استفاده کنیم.

وی افزود: باید مرکزی ساخته شود تا این فرهنگ ها و هنرها به شهرها و کشورهای دیگر اشاعه داده شود، همه دانش ها باید دست به دست هم دهند تا ریشه خود را بیابیم و تمامی این فرهنگ ها ریشه در انسان دارد.

پژوهشگر معماری ایرانی تصریح کرد: متاسفانه اطلاعات ما در این حوزه فراگیر نیست و مسئولان شهری در این باره اطلاعات لازم را ندارند. این درحالی است که اصفهان سابقه بسیار زیاد تاریخی دارد و برای جلوگیری از نابودی شهر باید به تاریخ و فرهنگ شهر اهمیت داده شود.

کوه دنبه در ساخت و سازها دیده نمی شود

آقاشریفیان اضافه کرد: به عنوان مثال "کوه دنبه" بخشی از محور تاریخی اصفهان است که در متون تاریخی صفوی در مورد آن، صحبت های زیادی ذکر شده است اما این کوه در ساخت و سازهای بی رویه اصلا دیده نمی شود.

وی تصریح کرد: ذهنیت ها در مورد اصفهان چیست؟ چهارباغ، صفه و یا سرسبزی نماد این شهر است؟ برج‌ها تمامی شهر را محصور کرده است و اگر دیر اقدام کنیم تنها نمادی که از اصفهان به ذهن متبادر می شود، برج است. متاسفانه مسئولان به فکر منافع شخصی خود هستند و همین منجر به چنین معضلاتی شده است.

پژوهشگر معماری ایرانی تصریح کرد: آگاهی سطح فکری مدیران شهری یکی از دغدغه های من است که متاسفانه این موضوع مشهود نیست. به دلیل عدم این آگاهی از ارزش های مادی و هویتی، این شهر در حال نابودی است.

آقاشریفیان افزود: در حیطه نظریه پردازی مرمت و نوسازی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و پیامد این مشکلات در اجرا نمایان می شود. به عنوان مثال برخی به نوسازی و برخی به مرمت تاکید می کنند، گرچه مرز باریکی میان این دو است، اگر این اختلافات رفع شود شاهد مرمت با سلیقه تری در اصفهان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال باید مشخص شود بدنه سازی چهارباغ براساس تاریخ صفوی و یا سلجوقی انجام شود؟ این درحالی است که برخی معتقدند بافت تاریخی سودی به حال اصفهان ندارد و باید به سوی مدرن سازی رفت.

پژوهشگر معماری ایرانی گفت: متاسفانه اطلاعات ما در حوزه تاریخ و فرهنگ کم است و همین منجر به این مشکلات شده، البته باید یک بدنه سازی خاص برای نقاط تاریخی شهر تعریف شود تا طبق آن مرمت انجام شود در غیر این صورت مانند چهارباغ بالا شاهد مشکلات خواهیم بود.

پشت درهای بسته تصمیم نگیریم

پژوهشگر معماری ایرانی با بیان اینکه باید نظریات مردم را در مرمت ها جویا شویم، افزود: یکی از مشکلات شهر ما در مورد چهارباغ این است که پشت درهای بسته تصمیماتی گرفته می شود از این رو برآیند خوبی از آن نمی بینیم. نباید روی بافت تاریخی شهر، نام بافت فرسوده گذاشت. این نامگذاری منجر شده تا بافت تاریخی تخریب شود.

آقاشریفیان تصریح کرد: تمامی مشکلات از سوی مجریان نیست، بلکه باید طراحان هم در طراحی ها دقت داشته باشند. بسیاری از طرح های شهری به مردم اطلاع داده نمی شود برای همین اغلب نتایج خوبی در شهر نمی بینیم.

اصفهان؛ آرام ترین شهر کشور

سیداصغر محمود آبادی، استاد دانشگاه اصفهان نیز در این میزگرد اظهار کرد: به گواه تاریخ، اصفهان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است و تاریخ باستانی در ارتباط با آغاز شهرسازی در این کشور، اصفهان را یکی از بهترین مدل های شهرسازی می داند.

وی تاکید کرد: اصفهان آرام ترین شهر کشور است و به گفته یکی از مورخان مطرح، این شهر در طول تاریخ توانسته فرهنگ های مختلف را در خود، تجربه و ماندگار کند.

این استاد دانشگاه، اصفهان را بهترین موزه مردم شناسی ایران عنوان کرد و گفت: برای تمام اصفهانی ها این مایه مباهات است که در این شهر تاریخی و زیبا زندگی می‌کنند، زیرا اصفهان، ایرانی کوچک است.

وی تصریح کرد: پیدایش اصفهان از زمان مادها که شهرسازان حرفه ای بودند پایه ریزی شد که نماد شهرسازی و شهروندی نیز از همین دوره آغاز شد.

محمودآبادی با بیان اینکه مادها ۱۵۰ سال در ایران حضور داشتند و ۶۰ سال امپراطوری کردند، افزود: این سلسله ۶۰ سال شهرهای زیبایی از جمله «هگمتانه» را به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران ساختند که این اقدامات نشان دهنده آشنایی زیاد مادها با اصول شهرسازی بود.

اصفهان زاییده زاینده رود بوده است

وی با بیان اینکه اصفهان زاییده زاینده رود بوده و در کنار آن متولد شده است، تاکید کرد: اصفهان به دلیل قرار گیری در کنار رودخانه زاینده رود به اوج شکوفایی خود رسید از این رو باید گفت که اصفهان بدون این رود معنایی ندارد و امیدواریم باز هم آب در بستر زاینده رود جاری شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول تاریخ مطالعات عمیقی درباره تاریخ شهر اصفهان انجام نشده، گفت: یک بانوی محقق فرهنگ شناس روسی به نام «نینا پیگلوسکایا» تحقیقات گسترده‌ای در خصوص شهرهای ایران در دوره هخامنشیان و ساسانیان انجام داد که حاصل پژوهش های وی با ترجمه روان «کریم کشاورز» چاپ و منتشر شد.

وی ادامه داد: این فرهنگ شناس، تحقیقاتی نیز درباره تاریخ اجتماعی و تمدن اصفهان انجام داده در حالی که بسیاری از باستان شناسان ایرانی در ارتباط با تاریخ اجتماعی کشور و شهر اصفهان اطلاعات چندانی ندارند.

محمودآبادی تصریح کرد: شهر اصفهان به دلیل دور بودن از مرزهای سخت جغرافیایی تنش های بی شماری را تجربه کرده و مدل خوبی برای رشد فرهنگی کشور بوده است.

وی با بیان اینکه بهترین مناطق تجاری و فرهنگی در شهر اصفهان وجود داشته و زیباترین کارهای هنری حاصل دسترنج مردمان این شهر است، گفت: اصفهان در طول تاریخ مامنی برای آرامش، فکر و اندیشه و پرورش هنرمندان بود و هرگز آلوده به سیاست نشد و به همین دلیل از پایتختی کشور مصون ماند.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: اصفهان مهد پرورش نویسندگان مسلمانی همچون «یعقوبی» به عنوان بزرگترین محقق در اصفهان بوده است.

وی تاکید کرد: اصفهان اصولا به این دلیل زیاد به عنوان پایتخت کشور مطرح نبوده که مردمان آن علاقه ای به سیاست نداشتند، اصفهان بیشتر مهد هنرمندان و فرهیختگان است که در این شهر زندگی می کردند، به طور معمول مردم اصفهان معتقد به قبیله‌های کوهستانی نبودند، اصفهان هیچگاه دارای یک نوع پتانسیل قبیله‌ای نبود که قدرت را در دست بگیرد و سیاست کشور را عهده‌دار شود.

دوره صفوی رنسانس اصفهان بود

محمودآبادی با بیان اینکه اصفهان تنها در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت کشور شد، ادامه داد: در دوره صفویه رنسانس اصفهان اتفاق افتاد به همین خاطر عالی ترین دوره تاریخی شهر در این دوره رقم خورد و شهر اصفهان تجلی گاه آثار تاریخی کشور شد.

استاد دانشگاه اصفهان گفت: اصفهان در چهار قرن اول هجری محو است، اگرچه شهری شایسته و تمدنی پویا بود اما  برخی از نویسنده های مطرح دنیا نیز در نوشته های خود در مورد تاریخ تمدن اسلام در قرن ۴ اظهار تعجب می‌کنند که اصفهان در بهترین شرایط تمدنی از متون تاریخی حذف شده است.

محمود آبادی افزود: دلیل این مسئله این است که ایرانی زدایی در دوران خلافت اسلامی به ویژه عصر دوم بنی عباس، افزایش یافت.

وی تصریح کرد: خلافت بنی عباس به دو دوره تقسیم می شود که دوره اول دلیران، بزرگان و مستشاران ایرانی را تشکیل می‌دهد و در واقع ایران‌گرایی وجود دارد، البته از این دوره اطلاعات کمی داریم، در دوره دوم این خلافت اساسا با حضور عنصر ایرانی مشکل دارند و به ایران زدایی پرداختند.

این استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل این مسئله درگیری های مذهبی بوده است، گفت: فرقه گرایی ضربه های مهلکی به کشور و اسلام وارد کرده و نمونه آن در درگیری میان حنفی‌ها و شافعی‌ها در اصفهان دیده می شود که ابهت و اهمیت این شهر را دچار مشکل کرد.

محمودآبادی ادامه داد: بعد از آن با ورود فاطمی‌ها (هفت امامی‌ها)، این درگیری ها شدت یافت و باعث آتش گرفتن کتابخانه مسجد جامع اصفهان و سوختن ۱۳ هزار نسخه خطی و نفیس و نیز بازار اصفهان شد و حتی در ساخت مسجد جامع اصفهان تغییراتی را موجب شد و آن را به چهار ایوانی تغییر داد، البته این مسئله قابلیت تحقیقات بیشتر دارد  و باید نسبت به تاریخ و نقش اصفهان در این دوره تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام شود.

تاریخ را سیاه و سفید نبینیم

این کارشناس تاریخ با انتقاد از پیوست ضعیف مردم و تاریخ، تصریح کرد: ملت تاریخی هستیم، اما تاریخ نمی‌دانیم و کمترین پیوست را با تاریخ خود داریم، این مشکلات بسیاری برای مردم ما به وجود آورد که بی‌هویتی، بی‌علاقگی و بی‌تفاوتی به آثار تاریخی از جمله آن است در صورتی که با وجود احساس تعلق به تاریخ و هویت شهری خود، مردم از آثار تاریخی محافظت می‌کنند.

محمود آبادی تاکید کرد: نباید به تاریخ به صورت سیاه و سفید نگاه کنیم، نباید به تاریخ نگاه موزاییکی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما به هیچ وجه تاریخ ملتمان را نمی دانیم، نداستن برای آینده یک ملت بزرگترین خطر است، حتی تاریخ ایران قبل از اسلام را متأسفانه اروپایی ها نوشتند، بعد از اسلام مسلمانان عقب کشیدند، ولی ما چون تاریخ نمی نویسیم متأسفانه نمی توانیم مدعی شویم.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: باید به تاریخی که متعلق به نیاکان ما است، احترام بگذاریم وقتی به تاریخ احترام بگذاریم آثار تاریخی هم برای ما ارزش پیدا می‌کنند.

تولد اصفهان به وسیله کاوه بوده است

محمودآبادی در خصوص بازگشت مجدد تندیس کاوه آهنگر به اصفهان گفت: کاوه آهنگر اسطوره است، تولد کاوه با ایران است که با واژۀ گابه بسیار متفاوت است. از نظر اسطوره ای و تاریخی تولد ملت ایران کاوه است و فریدون نیز خودش کاوه ای است که عنان ملت را در دست می‌گیرد و ملت را می سازد. اما باید این را عنوان کرد که تولد ملت ایران در سزارین است و ما ملت در سزارین تاریخ به دنیا آمدیم و بدترین نوع تولد سزارین است. ما وقتی ملت شدیم که مبارزه کردیم. سخت ترین مبارزه های تاریخ شهر ایرانی در دوره آشوری ها بود، شدیدترین، بدترین حکومت جهان در دنیای قدیم آشور مانند داعش امروز بود.

استاد دانشگاه اصفهان تاکید کرد: تولد اصفهان به وسیله کاوه بوده است، زیرا قدیمی ترین شهری که سازنده بوده و همراه با ساخت ملت ایران رشده کرده، اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: ما در این تاریخ به دنیا آمدیم به همین دلیل ملتی هستیم که با افتخار زندگی می‌کنیم با همه سختی ها ساختیم، ما یکی از مظلوم ترین ملت ها در طول تاریخ هستیم زیرا سخت ترین شرایط را تحمل کردیم.

مرمت‌های شهر اصفهان را نباید سفید و سیاه دید

علی محمد معطری، مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اظهارکرد: فلسفه سازمان نوسازی و بهسازی این است که مرمت های شهری با حضور کارشناسان اجرا شود برای مثال در مرمت "حمام خسرو آقا"سمتی که در دست بازسازی است پیش از احداث خیابان مجاور تخریب شده بود، با این حال عده ای می گویند باید این حمام مرمت می شد!

مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی، بهسازی ادامه داد: قوانین و مقررات بسیار زیاد ملی و منطقه‌ای وجود دارد که بر مرمت طرح ها تاکید دارد. بخشی از این قوانین با نام "بازسازی موزه ای" شناخته می شود و برخی هم "آرتیستی" است. نمونه مرمت آرتیستی احیا بافت تاریخی برج ایفل است. پس از این موضوع ۵۰ هزار گردشگر سالانه از آن بازدید می کنند.

معطری با بیان اینکه مرمت‌های شهر اصفهان را نباید سفید و سیاه دید و باید به نقاط مثبت آن هم نگریست، افزود: ما از آثار تاریخی حفاظت می‌کنیم و آن را مرمت نمی کنیم، اما برخی مواقع ناچاریم این بناها را بازسازی کنیم تا از آن محافظت شود. به عنوان مثال مرمت "عصارخانه شاهی" نوعی نگهداری است و تمامی آثار موجود در این مکان بدون هیچ ایرادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: نباید در مورد اقدامات سازمان نوسازی "سم پاشی" کرد، آیا اقدام سازمان نوسازی در راستای نوسازی بافت تاریخی جلفا آثار مثبت نداشت؟ این درحالی است که تا پیش از این مرمت قرار بود تمامی خانه‌ها تخریب شود، اما امروز بسیاری به دنبال تغییر کاربری این خانه‌ها و تبدیل آن به اماکنی مانند رستوران هستند از این رو نباید تمامی مسائل را به سادگی زیر سوال برد.

مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اینکه گفته می شود چرا کف چهارباغ پایین رفته است ناشی از بی اطلاعی برخی است. این اقدام منجر شده تا "پی" ساختمان های صفوی که در معرض آسیب بود، تقویت شود. حتی سنگ‌های لبه باغچه ها با فکر و نظر طراحی اجرا شده است. در این خیابان ۴۵ سانتی متر آسفالت برداشته شده و این کار با فکر بوده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیچ هندسه ای در بدنه و کف سازی چهارباغ وجود ندارد؟ گفت: اینجا سواحل برزیل نیست که در بافت تاریخی اشکال هندسه به کار ببریم.

کد خبر 343642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.