معطری: اینجا سواحل برزیل نیست که در بافت تاریخی از اشکال هندسی استفاده کنیم

مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به نبود هندسه در بدنه سازی چهارباغ گفت: اینجا برزیل نیست که در سواحلش هندسه بیندازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی محمد معطری _صبح امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت_ در میزگرد بررسی منظر تاریخی اصفهان که به همت خبرگزاری ایمنا در محل مجتمع مطبوعاتی برگزارشد، اظهارکرد: فلسفه سازمان نوسازی و بهسازی این است که مرمت های شهری با حضور کارشناسان اجرا شود برای مثال در مرمت "حمام خسرو آقا"سمتی که در دست بازسازی است پیش از احداث خیابان مجاور تخریب شده بود، با این حال عده ای می گویند باید این حمام مرمت می شد!

مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی، بهسازی ادامه داد: قوانین و مقررات بسیار زیاد ملی و منطقه‌ای وجود دارد که بر مرمت طرح ها تاکید دارد. بخشی از این قوانین با نام "بازسازی موزه ای" شناخته می شود و برخی هم "آرتیستی" است. نمونه مرمت آرتیستی احیا بافت تاریخی برج ایفل است. پس از این موضوع ۵۰ هزار گردشگر سالانه از آن بازدید می کنند.

معطری با بیان اینکه مرمت‌های شهر اصفهان را نباید سفید و سیاه دید و باید به نقاط مثبت آن هم نگریست، افزود: ما از آثار تاریخی حفاظت می‌کنیم و آن را مرمت نمی کنیم، اما برخی مواقع ناچاریم این بناها را بازسازی کنیم تا از آن محافظت شود. به عنوان مثال مرمت "عصارخانه شاهی" نوعی نگهداری است و تمامی آثار موجود در این مکان بدون هیچ ایرادی وجود دارد.

وی اضافه کرد: نباید در مورد اقدامات سازمان نوسازی "سم پاشی" کرد، آیا اقدام سازمان نوسازی در راستای نوسازی بافت تاریخی جلفا آثار مثبت نداشت؟ این درحالی است که تا پیش از این مرمت قرار بود تمامی خانه‌ها تخریب شود، اما امروز بسیاری به دنبال تغییر کاربری این خانه‌ها و تبدیل آن به اماکنی مانند رستوران هستند از این رو نباید تمامی مسائل را به سادگی زیر سوال برد.

مدیر واحد طراحی و معماری سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اینکه گفته می شود چرا کف چهارباغ پایین رفته است ناشی از بی اطلاعی برخی است. این اقدام منجر شده تا "پی" ساختمان های صفوی که در معرض آسیب بود، تقویت شود. حتی سنگ‌های لبه باغچه ها با فکر و نظر طراحی اجرا شده است. در این خیابان ۴۵ سانتی متر آسفالت برداشته شده و این کار با فکر بوده است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیچ هندسه ای در بدنه و کف سازی چهارباغ وجود ندارد؟ گفت: اینجا سواحل برزیل نیست که در بافت تاریخی اشکال هندسه به کار ببریم.

کد خبر 343621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.