۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
دوراهی «آبی» اصفهان

ناامیدی از بارش باران و خشکی روزافزون منابع زیرزمینی آب در استان اصفهان و به طور کلی در فلات مرکزی ایران، دولت را به این فکر فرو برده است که آب دریای عمان و خلیج فارس را به استانهای مرکزی منتقل کند.

این پروژه چند سالی است که در دست احداث است و به گفته استاندار کرمان نزدیک به ۴۰ درصد از این پروژه انجام شده و به سیرجان رسیده است که پس از شیرین سازی به سد این استان می‌رسد.

این پروژه در حالی در دست احداث است که آب شرب استان‌های مرکزی ایران نظیر کرمان، اصفهان، یزد، قم، اراک، چهارمحال و بختیاری و ... وضعیت بحرانی دارد و پیش بینی می‌شود بسیاری از این استان‌ها مانند اصفهان حتی تا ماه‌های دیگر آبی برای شرب نداشته باشند؛ از این رو قرار است انتقال آب از دریای جنوبی کشور، نیاز آبی شرب، صنعت و کشاورزی را احصا کند.

البته خبر آغاز مطالعات اجرای این طرح از سوی وزیر وقت نیرو یعنی چیت‌چیان اعلام شد، اما هنوز عملیات اجرایی این پروژه با اما و اگرهایی همراه است. کارشناسان می‌گویند هزینه خرید هر مترمکعب از این آب با توجه به زمان نهایی اتمام پروژه در یک بازه زمانی ۱۰ یا ۳۰ ساله بین ۲۷ الی ۱۰۰ هزارتومان متغیر باشد و از الان باید مشخص شود در صورت اتمام این طرح آیا کسی می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند و یا قرار است صنایع در این موضوع دخیل شوند و بخشی از هزینه ها را تامین کنند؟ این درحالی است که از ابتدا وزارت نیرو اعلام کرده بود هزینه این پروژه باید از بخش خصوصی تامین شود. وزارت نیرو در مثالی گفته بود اگر فولاد سنگان خواف، این طرح را با توجه به نیاز ۱۶ میلیون مترمکعبی آب خود اجرا کند پس از آن دولت نیز آب را به صورت "خرید تضمینی" از وی می‌گیرد و با هزینه مناسب تری به مردم عرضه می‌کند، در غیر این صورت ممکن است هزینه هر لیتر از آب ۱۰ هزار تومان شود.

البته این قیمت برای اصفهان نیز افزایش می‌یابد. این هزینه در حالی چنین پیش بینی می‌شود که ارتفاع اصفهان از سطح دریا ۱۵۰۰ متر است و در این شرایط باید ۱۵۰۰ متر آب را از خلیج فارس به سمت اصفهان پمپاژ کرد. از این رو این اقدام مصرف انرژی بالایی می‌طلبد و هزینه انتقال بسیار بالا می‌رود.

از سویی دیگر کشورهایی که در حال حاضر از آب شیرین کن استفاده می‌کنند، نمک حاصل از شیرین سازی آب دریا را به دریا ریخته و درصد شوری دریا را بالا می‌برند، از این رو یا باید از نمک حاصل شده برای فرآوری و صادرات استفاده کرد و یا دور این اقدام ضد محیط زیستی که در دراز مدت دامان اصفهان را نیز می‌گیرد خط قرمز کشید.

چاره‌ای نیست...

با وجود مشکلات زیست محیطی که در این طرح وجود دارد اما انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. مسئولان سازمان محیط زیست در حالی که در مصاحبه‌های مختلف بر این موضوع تاکید کردند اما از سوی دیگر خطر تامین آب برای برخی استانها تا سال ۱۴۲۰ را اسف‌بار عنوان کرده‌اند و برخی از استانها در این راه اقدامات ضربتی را در پیش گرفته‌اند.

استاندار خراسان رضوی که درصدد تامین آب شرب مردم استان خود است با توجه به مشکلاتی که در روند طبیعی اجرای انتقال آب به استانش وجود دارد، شخصا دست به کار شده و با قرارگاه خاتم الانبیا برای اجرای این پروژه شخصا وارد مذاکره شده است و پیش بینی شده تا مدت اندکی دیگر فاز مطالعاتی کریدور شرقی انتقال آب عمان به پایان برسد و روند اجرایی با سرمایه گذاری ۵ هزار میلیارد دلاری قرارگاه آغاز شود. قرارگاه خاتم نیز میزان آب مورد نیاز برای استان‌های شرقی را ۷۵۰ میلیون متر مکعب پیش بینی کرده و این درحالی است که به گفته مسئولان وزارت نیرو این سه استان شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی تنها ۱۲۰ میلیون مترمکعب در سال نیاز آبی دارند!

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده تا سال آینده عملیات انتقال آب به سه استان شرقی کشور اجرا می‌شود. طبق پیش بینی‌های کارشناسی این سازمان با توجه به عمق سه هزار و ۴۰۰ متری دریای عمان عملیات انتقال آب با روند بهتری طی می‌شود. علاوه بر این، این دریا از سمت جنوب به اقیانوس هند راه دارد و این نیز نکته مثبتی است.

به گزارش ایمنا، انتقال آب از عمان به فلات مرکزی ایران با نقاط مثبت و منفی روبرو خواهد بود. گرچه بهترین جایی که از روش شیرین سازی و بازچرخانی آب با حمایت‌های آمریکا بهره می‌برد رژیم صهیونیستی است، اما این رژیم در کنار شیرین سازی آب دریای مدیترانه، نزدیک به ۵۰ درصد از آب مصرفی خود را بازچرخانی می‌کند.

به گفته نمایندگان مجلس اجرای این پروژه در ۵ سال میسر است اما برای تسریع در این پروژه باید از بخش خصوصی استفاده کرد. همانطور که با پیگیری استاندار خراسان رضوی و همکاری برخی صنایع و شرکت های خصوصی این روند در حال پیگیری است در اصفهان نیز باید مشخص شود که آیا هزینه این آب تامین می‌شود و یا اینکه قرار نیست طعم آب عمان به زیر زبان مردم اصفهان رود؟

یادداشت از: مصطفی صداقت خبرگزاری ایمنا

کد خبر 343581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.