طراحی سامانه ای برای ساماندهی قراردادهای شهرداری اصفهان

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد گفت: در راستای تحقق شفافیت در شهرداری، "ساماندهی قراردادهای شهرداری در سامانه بودجه و تامین اعتبار شهرداری" در دست طراحی است و به زودی از آن رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد شریف شاهی در دوره آموزشی مدیران شهری با محوریت "حقوق شهروندی" و" شفافیت" اظهار کرد: در حال حاضر رفع مشکلات فنی سامانه ساماندهی قراردادهای شهرداری در دستور کار است، امیدواریم در کمترین زمان ممکن این مشکلات رفع شود تا بتوانیم این سامانه را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی با اشاره به ضرورت هوشمندسازی شهرداری‌ها افزود: با رونمایی از این سامانه، اطلاعات قراردادهای شهرداری در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد با بیان اینکه شفافیت، فرآیندی است که اطلاعات مربوط به شرایط موجود، تصمیمات و اقدامات را قابل دسترسی، رویت و فهم می کند، تصریح کرد: شفافیت، انتشار و دسترسی به اطلاعات توسط یک نهاد است که امکان ارزیابی عملکرد و کارآیی آن نهاد را فراهم می‌کند از این رو شفافیت رابطه نزدیکی با پاسخگویی دارد.

شریف شاهی خاطرنشان کرد: شفافیت مستلزم دسترسی عمومی به اطلاعاتی است که توسط یک نهاد ایجاد، توسعه، تحلیل و تفسیر شده و بر اتخاذ تصمیمات توسط اشخاص تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: در شفافیت ضروری است از یک سو دسترسی به اطلاعاتی که امکان ارزیابی عملکرد و کارآیی نهاد عمومی را موجب می‌شود و از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات ایجاد شده یا در دسترس نهاد عمومی که به واسطه آن یک شهروند می‌تواند تصمیم بهتر و کارآمدتری برای زندگی و کسب و کار خویش اتخاذ کند، فراهم شود.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد به شاخص‌های شفافیت اشاره کرد و گفت: امکان پذیری دسترسی به اطلاعات، دسترسی به اطلاعات خام و اطلاعات تحلیل و تفسیر شده، انتشار اطلاعات توسط نهاد عمومی به صورت کنشی، پاسخگویی و انتشار اطلاعات توسط نهاد عمومی به صورت واکنشی، دسترسی به قوانین و مقررات ناظر بر نهاد عمومی، دسترسی به اطلاعات ناظر بر منافع عمومی، دسترسی به اطلاعات ناظر بر حقوق و مزایای کارکنان عمومی، انتشار دلایل ناظر بر تصمیمات، قابل پیش بینی بودن تصمیمات، روشن و قابل فهم بودن فرآیندها و منطقی بودن تصمیمات از شاخص‌های شفافیت به شمار می رود.

شریف شاهی با اشاره به نتایج کاربست شفافیت نیز اظهار کرد: کاربست شفافیت به دلیل فراهم کردن امکان ارزیابی مداوم، نوعی خودکنترلی به مقامات اداری و عمومی تحمیل می‌کند و منجر به کارآمدی، بهبود و سلامت عملکرد می‌شود.

وی ادامه داد: تبیین موثر حقوق و تکالیف شهروندی، سلامت مالی- اداری، بهره وری مالی و کاهش هزینه ها، کارآمدی پروژه ها و افزایش کارآیی اقتصادی، کارآمدی زیست محیطی عملکردها، اعتماد سرمایه گذاری و جذب بیشتر سرمایه، افزایش رقابت و تحدید رانت، مبارزه با فساد، بازدارندگی خطاکاران بالقوه، تمرکز زدایی و عدالت اطلاعاتی، افزایش مشارکت ذی نفعان، کشف و اصلاح فرآیندها و رویه‌های نادرست، شایسته سالاری، پاسخگو کردن مقامات و نهادها و فراهم کردن امکان ارزیابی از مهمترین نتایج کاربست شفافیت است.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد با بیان اینکه شفافیت نیازمند قدرت است، گفت: جز در موارد استثنایی شفافیت بدون اراده داوطلبانه اطلاعات توسط نهادهای ارایه کننده تامین نشده است، تجربه کشورهای موفق نشان می دهد که شفافیت بر اثر فشار مردم حاصل نشده بلکه مدیون دیوانسالارانی بود که اطلاعات را در دسترس همگان قرار دادند.

شریف شاهی خاطرنشان کرد: برای تحقق شفافیت باید اهداف و سوژه هایی که خواستار شفافیت آن ها هستیم قادر و مایل به ارایه اطلاعات لازم و ضروری باشند که خوشبختانه اراده ای در سطح مدیریت کلان شهرداری اصفهان حاصل شده است.

وی به شرایط شفافیت موثر اشاره و اظهار کرد: لازم است دریافت کنندگان اطلاعات بر طبق برخی معیارهای رفتاری پذیرفته شده از این اطلاعات برای ارزیابی نهاد ارایه کننده اطلاعات استفاده کنند همچنین باید دریافت کنندگان اطلاعات بتوانند به نحو مفیدی و در زمان و مکان مناسب از اطلاعات حاصله برای برنامه ریزی، تصمیم گیری و محاسبه امور خود بهره مند شوند.

 مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد درباره مخاطرات شفافیت نیز گفت: اطلاعات بیش از حد و تورم اطلاعاتی خود پنهان کننده اطلاعات مفید است، اگر می خواهید اطلاعات را پنهان کنید، بهترین کار این است که آن را در سیلابی از داده ها مدفون کنید، نتیجه اینکه جهت شفافیت باید اطلاعات ارزیابی و افشاء آن اولویت بندی شود.

شریف شاهی با بیان اینکه تجاوز به حریم خصوصی از جمله  اطلاعات موجود در نهادهای عمومی، اطلاعات خصوصی اشخاص است، افزود: در فرآیند شفافیت باید مراقبت به عمل آید که اطلاعات خصوصی افشا نشود.

وی خاطرنشان کرد: موفقیت در شفافیت، مستلزم کاهش بار مالی شفافیت است این امر از طریق شفافیت آنلاین تسهیل شده است، همچنین برای موفقیت در شفافیت لازم است اطلاعات طبقه بندی، آسان، قابل فهم، کامل و در زمان و مکان مناسب ارایه و در دسترس باشد.

مشاور شهردار اصفهان در امور شفافیت و مبارزه با فساد  با اشاره به عملیات و ابزارهای شفافیت گفت: عملیات ناظر بر شفافیت ، مکانیزه کردن امور و خدمات، فرآیندسازی، استانداردسازی، ابزارهای شفافیت، فناوری اطلاعات، نشریات مکتوب، تبلیغات، اینفوگرافی خدمات و مراجعات به شهرداری، آموزش کارکنان، آموزش همگانی از جمله ابزارهای شفافیت محسوب می شود.

وی به اولویت‌های شفافیت در شهرداری اشاره کرد و گفت: شفافیت مقررات و فرآیندها،طرح‌ها و برنامه‌ها، معاملات، اموال و دارایی‌ها، امور کارکنان و پرسنلی، مالی، اسناد و مدارک و محاسباتی در اولویت برنامه‌های شهرداری قرار دارد.

کد خبر 343505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.