موفقیت برنامه‌های ضد فساد در شهر دو سال زمان می‌خواهد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موفقیت برنامه های ضد فساد در سطح ملی ۱۰ تا ۱۵ سال و در سطح شهرها به دو سال زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی مقدری عصر امروز (چهارشنبه) در دوره آموزشی مدیران شهری با محوریت "حقوق شهروندی" و" شفافیت" اظهار کرد: پس از دهه ۹۰ میلادی موضوع شفاف‌سازی به عنوان یکی از امتیازات اصلاح حکمرانی مورد توجه بوده و در این مدت نیز در زمینه افزایش مشارکت شهروندان، بالا بردن دخالت جامعه مدنی در عرصه عمومی و توسعه و گسترش پاسخگویی در راستای مبارزه با فساد انجام شده است.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی در فضای عمومی و فضای جامعه باید در معرض دید همگان قرار گیرد تا شهروندان نسبت به موفقیت و شکست‌های خود باخبر شوند، افزود: شفافیت عامل برانگیختن نگاه‌ها، همکاری‌های بین بخشی و به وجود آورنده یک هویت مشترک به وسیله توانایی اعضای جامعه نسبت به شناخت از فرآیندهای موجود است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه در یک دهه گذشته، تمرکز شفاف‌سازی در اصلاح حکمرانی و مبارزه با فساد و تلاش برای پیوستن کشورها به دموکراسی جهانی و توسعه آن‌ها است، افزود: با ظهور سازوکارهای شفاف‌سازی در عرصه عمومی جوامع، فساد موجود انگشت نما و آشکار می‌شود.

وی با بیان اینکه شفافیت براساس تعریف سازمان ملل متحد یکی از اصول حکمرانی خوب در نظر گفته شده است، ادامه داد: شفافیت از نظر آنان یعنی سهیم بودن و اشتراک اطلاعات و فعالیت به روش آزادانه است.

مقدری با بیان اینکه شفاف‌سازی می‌تواند به عنوان یک استراتژی جهت‌دار، حرکتی بنیادین در دولت شهرهای محلی مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: شهرها به علت فضای کوچکترشان نسبت به کشور و نزدیکی بیشترشان به توانایی‌های منطقه‌ای شهروندان از چند جنبه اهمیت و امتیاز بیشتری برای ارتقا شفاف‌سازی نسبت به سطوح ملی دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اثرات منفی حکمرانی‌های بد نظیر فساد، موجب احساس شدید بیگانگی شهروندان از دولتمردان شده است، گفت: این موضوع قابل تامل است که  امروز زیست شهروندان در جوامع مدرن و به صورت متقابلی با محیط پیرامونشان گره خورده است.

وی با بیان اینکه عامل مفید بودن شفاف‌سازی در شهرها به نقشی که این مناطق در اصلاح بنیادین روش‌ها و کارکردهای دولتی دارند باز می‌گردد، اضافه کرد: تجربه نشان داده که موفقیت در برنامه‌های ضد فساد در سطح ملی نیازمند ۱۰ الی ۱۵ سال زمان است تا نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد درحالی که اجرای چنین برنامه‌های در سطوح شهری طی دو سال با دستیابی نتایج خوب به ثمر می‌رسد.

مقدری خاطرنشان کرد: اصلاح قانون و مقررات مطابق رفتارهای مدنی سیستم‌ها و روش‌ها در محیط شهری از طریق افزایش شفاف‌سازی، زمان صرف شده مبارزه با فساد را کاهش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه عناصر کلیدی تحقق  شفافیت در شهرها  شفاف‌سازی و استفاده درست از ظرفیت‌ها است، تصریح کرد: فقدان شفاف‌سازی در سطح شهر نتیجه عدم بکارگیری تمام ظرفیت‌های شهروندان در بسیاری از روش‌هایی است که در محرومیت و محدودیت برای دستیابی به منابع شهری و فرصت موجود خود را نشان می‌دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: تعهد مدنی و پاسخگویی از دیگر عناصر کلیدی تحقق شفافیت درشهرها است.

کد خبر 343474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.